اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۳۷

مشکلی با خودروسازان اروپایی نداریم

ایسنا   معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با توجه به تدابیر اندیشیده شده خروج امریکا از برجام تاثیری بر همکاری‌های خارجی صنعت خودرو از جمله با خودروسازان اروپایی نخواهد گذاشت. محسن صالحی‌نیا اظهار کرد: صنعت خودرو ما ارتباطی با صنعت خودرو امریکا نداشت که بخواهد از اقدام این کشور متاثر شود. او با بیان اینکه در روابط ما با کشورهای اروپایی نیز مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه کشورهای اروپایی تاکید کرده‌اند که به روابط اقتصادی با ایران ادامه خواهند داد.  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود گفت: بنابراین هیچ مشکلی در قراردادهای خارجی صنعت خودرو وجود ندارد و این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت. او افزود: در حال حاضر تمام قراردادهای خارجی منعقد شده با خودروسازان خارجی طبق برنامه از پیش تعیین شده در حال انجام است. صالحی‌نیا تصریح کرد: بر اساس تجربه‌یی که از گذشته وجود داشت، در قراردادهای جدید صنعت خودرو موارد لازم برای عدم قطع همکاری خودروسازان خارجی از جمله بعد از سرمایه‌گذاری آنها در نظر گرفته شده است.

تشدید نظارت بر بازار

مهر  سازمان ملی استاندارد ایران در طرح سراسری به برخی اقلام پرمصرف در ماه مبارک رمضان نظارت می‌کند. بر این اساس ادارات کل استاندارد استان‌ها در اجرای این طرح موظف شده‌اند تا با بازرسی ویژه و نمونه‌برداری، نسبت به فرآورده‌های اعلام شده نظارت و کنترل دقیق‌تری داشته باشند. روغن سرخ کردنی، روغن خوراکی مصرفی خانوار، زعفران، کشک مایع، شیر پاستوریزه، شیر فرادما (UHT)، کره، مارگارین (کره گیاهی)، پنیر تازه، شکر، چای معطر، چای سیاه، زولبیا و بامیه، پیاز و سیر سرخ شده که مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند از جمله اقلام اجرای این طرح است. نتایج نمونه‌برداری و آزمون‌های به عمل آمده، بعد از ماه مبارک رمضان از طریق جراید اعلام عمومی خواهد شد.

تولید وانت افزایش یافت

ایسنا   فروردین ماه امسال تولید انواع وانت به‌طور میانگین ۶.۳درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع وانت از ۲۹۰۷دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به ۳۰۹۰دستگاه رسید. تولید این محصول در گروه خودروسازی سایپا صعودی بوده و از ۲۰۰۸دستگاه در فروردین ۱۳۹۶ به ۲۰۹۵دستگاه رسید. برخلاف سایپا اما تولید انواع وانت در گروه صنعتی ایران خودرو نزولی بوده و از ۳۳۲دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به ۲۹۱دستگاه کاهش یافت. فروردین ماه امسال تولید انواع وانت در گروه بهمن افزایش یافته و از ۵۶۷دستگاه در فروردین ماه ۱۳۹۶ به ۶۲۱ دستگاه افزایش یافت. تولید این محصول در ارس خودرو دیزل نیز به ۸۳دستگاه رسید. فروردین ماه سال گذشته تولید وانت در این شرکت در حد صفر بود.

هشدار به خریداران خودرو

تسنیم   رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه داشتن پروانه کسب به هیچ عنوان به معنای مجوز پیش‌فروش خودرو نیست، گفت: مردم به هیچ عنوان در پیش‌فروش‌های غیرقانونی شرکت نکنند. سعید موتمنی به پیش‌فروش یک خودرو اشاره کرد و گفت: فروش خودرویی 50دقیقه‌یی تمام شد اما هنوز برخی نمایندگی‌ها با انتشار آگهی درصدد فروش آن هستند. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به مردم توصیه کرد: به هیچ عنوان در پیش‌فروش‌های غیرقانونی شرکت نکنند، زیرا این شرکت‌ها فقط به دنبال کسب سود بوده و خبری از تحویل خودرو نیست. او در ادامه با بیان اینکه داشتن پروانه کسب به هیچ عنوان به معنای پیش‌فروش خودرو نیست، افزود: مجوز پیش‌فروش خودرو توسط وزارت صنعت صادر شده و فقط توسط کسانی که مجوز دارند، پیش‌فروش خودرو صورت می‌گیرد.

اقدام هند و اتحادیه اروپا برای تلافی تعرفه‌های امریکا

مهر     مستندات سازمان تجارت جهانی (دابلیوتی‌او) نشان می‌دهد، هند و اتحادیه اروپا برای تلافی تعرفه‌های وضع شده از سوی دونالد ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم، فهرستی از کالاهای امریکایی را به سازمان تجارت جهانی ارائه کرده‌اند که می‌توانند مشمول تعرفه‌های سنگین شوند.  همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرده است که تعرفه‌های فولاد ترامپ می‌تواند 1.5میلیارد دلار هزینه ایجاد کند و ۱۰۰میلیون دلار دیگر هم به تعرفه‌های آلومینیوم اضافه خواهد شد. این اتحادیه میوه کران‌بری، ذرت، کره بادام‌زمینی و محصولات فولادی امریکا را برای تعرفه‌های احتمالی خود معرفی کرده است.  از دیگر سو، هند نیز اعلام کرده است؛ طبق تعرفه‌های جدید ترامپ، ۳۱میلیون دلار بابت آلومینیوم و ۱۳۴میلیون دلار بابت فولاد هزینه خواهد داشت. هند صادرات روغن سویا، روغن پالم و بادام هندی امریکا را مورد هدف تعرفه‌های خود قرار خواهد داد. یکی از مقامات تجاری، این لیست تعرفه‌های تلافی‌جویانه را به پر کردن تفنگ تعبیر کرد؛ به این ترتیب برای صادرکنندگان امریکایی روشن است که درد در انتظار آنهاست. از این‌رو هند اعلام کرده است؛ تعرفه‌های این کشور در

«۲۱ ژوئن» (برابر 31خردادماه) اجرایی می‌شوند، مگر اینکه تا آن زمان ایالات‌متحده تعرفه‌های خود را حذف کرده باشد. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که از «۲۰ ژوئن» (برابر 30خردادماه) شروع به اقدام تلافی‌جویانه خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر