اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۱۵۱

احتمال کاهش تعرفه واردات

مهر| عضو کمیسیون صنایع مجلس با ابراز امیدواری نسبت به تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس گفت: این طرح هفته آینده در دستور کار مجلس قرار دارد. حمید گرمابی با بیان اینکه احتمال اینکه تعرفه خودروهای هیبریدی کاهش یابد، زیاد است، گفت: با توجه به اینکه خودرو‌های هیبریدی دوستدار محیط زیست هستند باید وارد‌کنندگان را برای واردات این نوع خودرو‌ها تشویق کنیم.

او تصریح کرد: باید این خودروها را با اطلاع کافی، بدون ایجاد رانت و تحمیل شوک به بازار وارد کنیم. حتی باید تعرفه‌های واردات را کاهش دهیم یا خودروها را بدون تعرفه وارد کنیم، زیرا با لحاظ کردن ضرر و زیانی که خودروهای با مصرف سوخت بالا به سلامت مردم و محیط‌زیست وارد می‌کنند و همچنین یارانه‌یی که دولت به بنزین اختصاص می‌دهد، می‌بینیم که جایگزینی این خودروها منفعت بیشتری دارد. عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه در حقیقت حمایت از صنایع خودرو داخلی از جیب مردم صورت می‌گیرد، این کار را نادرست ارزیابی کرد و گفت: ایران از جمله کشورهایی است که خودرو در آن بالاترین تعرفه را دارد، فکر می‌کنم اگر تعرفه‌هایی مشابه را برای صنایع دیگر داشته باشیم، شکوفا می‌شوند ولی در صنعت خودرو با قبول وجود مشکلات از رقیبان قبلی خود عقب هستیم. گرمابی تصریح کرد: باید فکری در مورد افزایش قیمت خودرو برای طبقه متوسط و ضعیف جامعه کرد؛ همچنین خودروسازان باید با برنامه‌ریزی به مرحله‌یی برسند که بتوانند با خودروهای خارجی باکیفیت و دارای قیمت خوب رقابت کنند. او تاکید کرد: اگر بر افزایش تعرفه واردات خودرو از سوی مسوولان و نمایندگان مجلس پافشاری شود نه تنها حقوق مصرف‌کننده تضییع می‌شود بلکه دیگر انگیزه‌یی برای خودرو‌سازان داخلی در جهت افزایش کیفیت محصولات خود نخواهد ماند و همچنان شاهد تولید خودرو‌های بی‌کیفیت با قیمت بالا در کشور خواهیم بود. گرمابی گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو که یک فوریت آن تصویب و برای بررسی و چکش‌کاری به کمیسیون صنایع و معادن ارسال شده، در حال حاضر در دست بررسی است و به احتمال زیاد این طرح در هفته‌های آینده در صحن علنی مجلس رای بیاورد و به تصویب نمایندگان خانه ملت برسد.

ابهام در پرداخت ارز به کالاهای ورود موقت

پایگاه خبری اتاق تهران| رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران گفت: تخصیص ارز به واردات کالاهای ورود موقت هنوز مشخص نیست. خبر واردات گندم از روسیه برای افزایش صادرات آرد به عراق در بهمن ماه سال گذشته اعلام شد. عراق در سال یک‌میلیون تن آرد وارد می‌کند اما سهم ایران از صادرات آرد به عراق بسیار ناچیز است. بر این اساس قرار بود ایران در هر ماه ۱۰۰هزار تن گندم از روسیه وارد کرده و به تولیدکنندگان آرد در بخش خصوصی تحویل دهد تا ایران بتواند توان صادرات آرد به کشورهایی مثل عراق و افغانستان را تقویت کند اما با گذشت نزدیک به سه ماه هنوز خبری از عملیاتی شدن این قرارداد نیست. گویا نوسانات ارزی یکی از مهم‌ترین دلایل به تعویق افتادن بستن و اجرای این قرارداد است.

کاوه زرگران در این رابطه گفت: در بسیاری از زمینه‌های فعالیت اقتصادی بلاتکلیف هستیم و دولت شفاف‌سازی نکرده است. هنوز معلوم نیست به کالاهای ورود موقت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد یا خیر و از سوی دیگر تکلیف قیمت ارزی که صادرکننده به کشور باز می‌گرداند، مشخص نیست. او ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ ارز در بازار آزاد، نرخ مشخصی نیست، کارخانجات تقریبا از این تصمیم صرف‌نظر می‌کنند. زرگران گفت: بخشنامه ارزی دولت به بلاتکلیفی واحدهای تولیدی منجر شده و فعلا شرایط بازار مشخص نیست. زرگران در این باره که روابط مالی بین ایران و روسیه تا چه اندازه می‌تواند به تسهیل این روند کمک کند، گفت: تراکنش‌های بانکی ایران با روسیه به‌طور معمول از طریق میربیزنس بانک روسیه انجام می‌شود که مربوط به بانک ملی جمهوری اسلامی است. او با بیان اینکه بانک‌هایی که مالکیت غیرروسی دارند، تمایلی به کار کردن با طرف ایرانی ندارند، افزود: مبادله با روبل قفل نیست و کار انجام می‌شود اما چابکی که برای تجارت با روسیه نیاز داریم، در نقل وانتقال کنونی پول بین دو کشور وجود ندارد.

صنعت کاشی و سرامیک در برزخ ناپایداری بازار

رییس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور، مشکلات پیش روی تولید را بی‌شمار می‌داند و می‌گوید: درحال حاضر صنعت کاشی و سرامیک در برزخ ناپایداری بازار به سر می‌برد و با وجود رکودی که در این بازار حاکم است، امیدواریم ریزش نیرو در کار نباشد.

به گزارش ایلنا، محمد روشنفکر افزود: آن چیزی که در عرصه ارز اتفاق افتاده، باعث شده تمام اقلام وارداتی صنعت کاشی و سرامیک گران شود و این گرانی روی «قیمت تمام شده کالا» تاثیر گذاشته و قیمت تمام شده کالا را افزایش داده است. او ادامه داد: از آنجا که کاشی و سرامیک در ایران یک کالای رقابتی است به دلیل تعدد کارخانجات موجود یقینا دیر یا زود خیلی از واحدهای صنعتی با مشکل مواجه خواهند شد. او همچنین مشکل دیگر را افزایش تعرفه کالاهای وارداتی می‌داند و می‌گوید: مضاف بر همه اتفاقات ناگواری که از ابتدای سال در رابطه با نرخ ارز شاهد بودیم با مشکل دیگری هم در عرصه تولید کاشی و سرامیک مواجه هستیم؛ قبل از سال تعرفه‌های گمرکی بسیاری از کالاهای دخیل در این صنعت از 10 درصد تا 100درصد افزایش یافت؛ یعنی ما «تولیدکنندگان» از یک طرف با افزایش تعرفه‌های کالاهای وارداتی مورد نیاز مواجه شده‌ایم و از طرف دیگر نرخ ارز گران شده و به همه اینها نابسامانی بازار ارز و نامشخص بودن قیمت ارز برای 3تا 4ماه متوالی را بیفزایید. به گفته روشنفکر در چنین فضایی طبیعی است، وقتی مواد خام از بازار آزاد و با قیمت بالا خریداری می‌شود، قیمت تمام شده کالا هم بالا می‌رود و نمی‌توان جنس را ارزان دست مشتری داد و بدون شک بازار دچار تلاطم و نوسان می‌شود.

 

ارسال نظر