اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۹۱۰

تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و چین در ۳ ماه

تسنیم| مبادلات تجاری ایران و چین در ۳ ماهه منتهی به خرداد نخست سال جاری میلادی با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به مرز ۱۰ میلیارد دلار رسید. گمرک چین اعلام کرد: بر این اساس مبادلات تجاری ایران و چین که در ژانویه تا مارس 2017 بالغ بر 8.99میلیارد دلار اعلام شده بود در ژانویه تا آوریل سال جاری به 9.98میلیارد دلار افزایش یافته است. همچنین بر مبنای این آمار، صادرات چین به ایران و واردات از ایران در این دوره افزایش داشته است. از دیگر سو، صادرات چین به ایران در ژانویه تا مارس 2018 با افزایش 4.5درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 4.32میلیارد دلار رسیده است. همچنین چین در ژانویه تا مارس سال 2017 بالغ بر 4.15میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

از طرفی ارزش واردات چین از ایران نیز افزایش زیادی داشته که بخش مهمی از آن به دلیل رشد قیمت نفت است و نفت کالای عمده وارداتی چین از ایران است. همچنین چین در ژانویه تا مارس 2017 بالغ بر 4.84میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با افزایش 16.6درصدی در ژانویه تا مارس امسال به 5.66 میلیارد دلار رسیده است.

بلاتکلیفی مالیات مقطوع سال ۹۶ اصناف

فارس| مشاور مالیاتی اصناف و بازار گفت: هنوز جلسه رسمی برای تعیین مالیات مقطوع سال ۹۶ اصناف با سازمان امور مالیاتی کشور برگزار نشده است. محمدرضا جعفریان در مورد توافق سازمان مالیاتی راجع به مشاغل گروه سوم طبق ظرفیت ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم اظهار کرد: هنوز توافقی بین اصناف و سازمان مالیاتی برای مقطوع اعلام کردن مالیات عملکرد سال 96 وجود ندارد و در جلسات غیررسمی صحبت‌هایی صورت گرفته است.

مشاور مالیاتی اصناف و بازار همچنین با اشاره به اظهارات معاون مالیات‌های مستقیم سازمان مالیاتی مبنی بر توافق برای مالیات مقطوع برخی صنوف تا پایان اردیبهشت ماه گفت: مشخص نیست، این توافق در اجرای ماده 100 است یا 97. اعتقاد دارم ظرفیت ماده 97 قوی‌تر از ماده 100 قانون مالیا‌ت‌های مستقیم است. او در ادامه تاکید کرد: ماده 97 قانون مالیات‌ها به سازمان مالیاتی اجازه داده به مودیان اطلاعیه دهد و در چارچوب خوداظهاری مالیات اخذ کند، ولی اگر اسناد و مستنداتی پیدا کرد، یا بر اساس بررسی تصادفی مدارک، مالیات غیرواقعی باشد، مالیات واقعی دریافت کند. این فعال بخش خصوصی در ادامه افزود: اگر توافق بر مبنای ماده 97 باشد گروه سوم، دوم و اول طبق آیین‌نامه ماده 95 می‌توانند، مشمول دریافت مالیات خوداظهاری کند، اما باید زیرساخت آن ایجاد شود.

روند تولید خودروهای ملی تسریع شود

ایسنا| دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: خودروسازان باید خروج امریکا از برجام را به فال نیک گرفته و روند تولید خودروهای ملی را تسریع کنند. آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال‌ اخیر به موازات همکاری با خودروسازان مطرح جهان، موضوع طراحی و تولید پلتفرم‌های ملی نیز از سوی صنعت خودرو پیگیری شده است. او با بیان اینکه دو خودروساز بزرگ هم‌اکنون مشغول طراحی و توسعه پلتفرم‌های ملی خود هستند، خاطرنشان کرد: در این شرایط با توجه به‌ آنکه امریکا از برجام خارج شده خودروسازان باید این موضوع را به فرصتی برای تسریع در روند طراحی و تولید خودروهای ملی تبدیل کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: البته با توجه به تاکیدات و مواضع کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه در زمینه لزوم حفظ برجام، تحریم‌های احتمالی امریکا در آینده مشکل خاصی برای صنعت خودرو ایجاد نخواهد کرد، زیرا کشورهای اروپایی، روسیه و چین به این تحریم‌ها نمی‌پیوندند. او افزود: از آن سو نیز صنعت خودرو ما ارتباطی با صنعت خودرو امریکا نداشته است که بخواهد از تحریم‌های احتمالی امریکا متاثر شود بنابراین نگرانی از این جنبه برای صنعت خودرو وجود ندارد. محبی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه با این حال مواضع امریکا ضرورت خودکفا شدن صنعت خودرو را مجددا به ما یادآوری کرد، تصریح کرد: در این شرایط از دو خودروساز بزرگ انتظار می‌رود در کنار ادامه همکاری با خودروسازان مطرح جهان، طراحی و تولید پلتفرم‌ها و خودروهای ملی را با سرعت بیشتری پیگیری کنند.

او همچنین اظهار کرد: امیدواریم با اقدام خودروسازان در یکی، دو سال ‌آینده شاهد عرضه خودروهای جدید ملی به بازار باشیم. در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با ارائه مشوق‌های لازم از جمله تخصیص ۳۲هزار میلیارد تومان تسهیلات وعده داده شده برای نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی، شرایط را برای ارتقای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی فراهم کند.

تفاهم همکاری با فیلیپ موریس امضا شد

شاتا| در پی برخی اظهارنظرها در فضای رسانه‌یی کشور در خصوص این تفاهمنامه، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی برای شفافیت هر چه بیشتر موضوع ارائه داد: تفاهمنامه همکاری شرکت‌های خصوصی داخلی و شرکت فیلیپ موریس برای سرمایه‌گذاری و تولید یک برند خاص سیگار (مارلبرو) در کشور امضا شده، اما صدور مجوز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست بررسی است.

این مرکز در ادامه اعلام کرد: بدیهی است تا رسیدن به مرحله صدور مجوز نهایی هر گونه اظهارنظری در فضای رسانه مناسب نیست.

 

 

ارسال نظر