اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۹۱

ادامه ممنوعیت واردات برخی کالاها

خبرگزاری صدا و سیما| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ادامه ممنوعیت واردات برخی کالاها و افزایش تعرفه واردات برخی دیگر در سال جاری خبر داد و گفت: این امر در راستای حمایت از تولید داخل صورت می‌گیرد. رضا رحمانی در ارتباط با سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تنظیم واردات و صادرات اظهار کرد: در این زمینه چند سیاست حاکم است؛ در سال جدید قطعا واردات کالاهایی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شود با محدودیت‌های بیشتری همراه خواهد بود و در برخی موارد این کالاها وارد نمی‌شوند.

رحمانی افزود: سال گذشته نیز در واردات برخی کالاها محدودیت‌هایی ایجاد شد که این روند امسال هم تکمیل می‌شود. برخی کالاها نیز اگرچه ممنوعیت واردات ندارند اما تعرفه‌های آنها افزایش خواهد یافت که این تصمیم به نفع تولید کشور است. او همچنین در پاسخ به اینکه آیا مشخص است، واردات چند قلم کالایی ممنوع خواهد شد؟ گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار قلم کالا مشخص شده که برای آنها حدود ۷۰۰۰ ردیف تعرفه‌یی داریم. از این میان حدود ۵۰۰۰ ردیف در گذشته هم فعال بوده اما برخی کالاها از قبل هم واردات نداشته‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برنامه جامعی برای این موارد تدوین شده است، گفت: در این بخش نیاز به همراهی و همکاری دستگاه‌های مختلف وجود دارد اما به هر حال فهرست این کالاها را در اختیار دولت قرار داده‌ایم. سال گذشته نیز تغییرات حدود ۸۰۰ ردیف را اعلام کردیم که ممنوعیت واردات برای آنها اعمال شود که بخشی از آنها تصویب و در کتاب مقررات واردات و صادرات لحاظ شد.

پیش ‌بینی ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه‌ صادرات

ایسنا| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال در قالب بودجه ۱۳۰۰میلیارد تومان برای تقویت و توسعه صادرات واحدهای صنعتی پیش‌بینی شده است. صادق نجفی در جمع صنعتگران مستقر در شهرک صنعتی شیراز با بیان اینکه تقویت و توسعه صادرات واحدهای صنعتی از برنامه‌های مهم این سازمان است و امسال ۱۳۰۰میلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی شده است، تاکید کرد که سرفصل‌های درآمد عمومی دولت و افزایش تعرفه‌ها محل تامین این اعتبارات خواهد بود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه گفت: از محل این اعتبارات بخشی از هزینه‌های مربوط به ثبت نشان تجاری، عوارض صادراتی کشورهای مقصد، کمک به برقراری خطوط ریلی هوایی و دریایی، تبلیغات و بازاریابی در کشورهای هدف، توسعه خوشه‌های کسب وکار و شبکه‌سازی، کمک هزینه سود تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان و نیز اعزام به نمایشگاه‌های خارجی پرداخت خواهد شد.

صادق نجفی همچنین از بازنگری و اصلاح قوانین مربوط به شهرک‌های صنعتی در راستای ارتقای توان تولید و صادرات و تسهیل در امور متقاضیان خبر داد و گفت: فراهم کردن بستر و شرایط برای ارتقای صادرات واحدهای صنعتی از برنامه‌های اصلی دولت است. او در ادامه گفت: آیین‌نامه‌های اختصاص این اعتبارات به زودی تدوین و اجرایی خواهد شد. او تصریح کرد: از دیگر اولویت‌های امسال اجرای طرح کلینیک صنعت با هدف عارضه‌یابی و حل مشکلات واحدهای صنعتی است و این طرح با رویکردی جدید اجرایی خواهد شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت‌های شهرک صنعتی بزرگ شیراز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور بر اهتمام ویژه برای رفع مشکلات این شهرک صنعتی تاکید کرد و گفت: موضوع تامین پایدار آب در این شهرک صنعتی در اولویت قرار دارد.

بازار سر در گم خودرو

ایلنا| رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران گفت: قدرت خرید مردم با افزایش قیمت خودرو‌ها اصلا همخوانی ندارد و همین امر باعث رکود شده است. سعید موتمنی درخصوص وضعیت بازار خودرو گفت: متاسفانه شرکت‌های خودروسازی عادت کرده‌اند که در نزدیکی ثبت‌نام، تولید خود را کم کنند تا عرضه خودرو در بازار کمتر شود و هنگام ثبت‌نام مردم برای خرید خودرو هجوم ببرند. همین امر باعث شده که امروز قیمت ساندرو نسبت به سال گذشته 6 میلیون تومان افزایش داشته باشد.

رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران درخصوص وضعیت بازار خودروهای وارداتی نیز گفت: وضعیت این خودرو‌ها همچنان راکد است و هنوز نه فروشنده و نه خریدار در این حوزه تکلیف خود را نمی‌دانند ما در این هفته شاهد افزایش ۳۳میلیونی اسپورتچ بودیم و هم‌اکنون این خودرو با قیمت ۲۸۹میلیون تومان به فروش می‌رسد. وی ادامه داد: نمایندگی‌های رسمی نیز فروش خودرو خود را به حداقل رسانده‌اند و استدلال آنها عدم مشخص بودن وضعیت تعرفه و اختصاص ارز برای واردات است. هر چند با این وضعیت اگر خودرویی هم به بازار وارد شود، خریداری وجود ندارد.

رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران ادامه داد: این سردرگمی در بازار باعث شده که خرید و فروش خودروهای دست دوم نیز راکد باشد و فعلا کسی نتواند درخصوص تبدیل به احسن کردن خودرو خود اقدام کند تا وضعیت بازار کمی ثبات پیدا کند.

 

ارسال نظر