برجام تغییری در تجارت هند و ایران ندارد

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۸۹

ایران پس از عراق و عربستان‌سعودی، سومین تامین‌کننده نفت هند است. این در حالی است که تجارت دوجانبه میان دو کشور ایران و هند، در سال مالی 2016-2015 از 9 میلیارد دلار به 12.9میلیارد دلار در سال مالی 2017-2016 افزایش یافت. حال با خروج امریکا از برجام، معاون وزارت بازرگانی هند گفته است: خروج امریکا از برجام تغییری در تجارت هند و ایران ندارد.

به گزارش ایرنا، به نقل از روزنامه انگلیسی زبان

«ایندین اکسپرس»، «ریتا تیوتیا» معاون وزارت بازرگانی هند افزود: ایران چندین سال است که ازسوی امریکا تحریم شده است هر چند بخشی از این تحریم‌ها در دوره باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین امریکا لغو شده بود. او با بیان اینکه لغو تحریم‌های تجاری امریکا علیه ایران منجر به افزایش تجارت میان هند و ایران نشد، افزود: دو کشور همچنان رویه متعادل گذشته را ادامه می‌دهند و تجارت هند با ایران با شرایط جدید به‌طور ناگهانی کاهش نمی‌یابد.

این روزنامه در ادامه به نقل از یک مقام ارشد دولتی هند نوشت: تا زمانی که کشور‌های اروپایی از تصمیم دولت امریکا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت نکنند، واردات نفت هند از ایران صدمه نخواهد دید. این مقام دولتی همچنین تاکید کرده است که هند بهای نفت ایران را از طریق بانک‌های اروپایی به صورت یورو پرداخت می‌کند و تا زمانی که این شبکه‌های بانکی مسدود نشده‌اند، واردات نفت از ایران ادامه خواهد داشت.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، سه‌شنبه شب خروج امریکا از توافقنامه هسته‌یی ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد. این درحالی بود که فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنانی ضمن مخالفت با اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافقنامه هسته‌یی تاکید کرد. از سوی دیگر انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند. از دیگر سو، حسن روحانی رییس‌جمهور اسلامی ایران، در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری‌های خود با 5 کشور باقی مانده در توافقنامه ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

 

ارسال نظر