اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۵۶

تاکید بر گسترش روابط تجاری ایران و ترکیه

شاتا| در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر اقتصاد ترکیه بر گسترش و تعمیق روابط تجاری دو کشور تاکید شد. محمد شریعتمداری در این دیدار با ابراز امیدواری به آینده روابط تجاری دو طرف گفت: از همکاری بانک‌های مرکزی ایران و ترکیه و زراعت بانک ترکیه در راستای همکاری‌های اقتصادی دوجانبه تشکر می‌کنم. هر گونه اقدامی برای تعمیق روابط دو کشور با در نظر گرفتن منافع دو کشور خواهد بود.

وزیر اقتصاد ترکیه نیز این سفرهای کاری و دیدارهای متناوب را نشانه پیگیری و جدیت کشورش برای رسیدن به اهداف اقتصادی مورد نظر دانست و گفت: هدف ما افزایش مجموع مبادلات تجاری دو کشور است و این افزایش حجم، روابط دو کشور را گسترده‌تر می‌کند. نیهات زیبکچی در ادامه تصریح کرد: هر اندازه روابط تجاری دو کشور بیشتر شود، اتحاد میان دو کشور دوست و همسایه محکم‌تر می‌شود. دو کشور باید یکدیگر را تا رسیدن به توافقات نهایی تجاری همیاری کنند.

افزایش حقوق ورودی پارچه مشکی

وزارت صنعت، معدن و تجارت| در سال گذشته حدود 4میلیون متر پارچه چادر مشکی توسط تنها واحد تولیدکننده داخل کشور تولید شد و در راستای یکسان‌سازی حقوق ورودی پارچه چادر مشکی با سایر پارچه‌ها، حقوق ورودی این محصول به 32درصد افزایش یافت. با هدف ایجاد شرایط رقابتی مناسب برای تولید داخل از سال 1393، یکسان‌سازی حقوق ورودی پارچه چادر مشکی با سایر پارچه‌ها انجام و حقوق ورودی آن به 32 درصد افزایش یافت. در سال‌های اخیر و بر اساس برنامه‌های ابلاغی از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تامین داخلی مواد اولیه مورد نیاز و حمایت از تولیدات داخلی اقدامات موثری را انجام داده است. بدیهی است، دستیابی به نتایج مطلوب مستلزم انجام اقدامات توسط ارگان‌های ذی‌ربط در جهت مدیریت سطح عرضه است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته حدود 4 میلیون متر پارچه چادر مشکی توسط تنها واحد تولیدکننده داخل کشور تولید شد اما به جهت واردات غیرقانونی، ‌واحد تولید‌کننده برای عرضه کالا به بازار داخلی با مشکل مواجه شد.

صادرات 146میلیون دلار آلومینیوم از استان مرکزی

ایرنا|  معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی از صادرات 146میلیون دلار آلومینیوم تولیدی این استان در سال گذشته به کشورهای مختلف جهان خبر داد. جعفر اصغری اظهار کرد: بیشترین محموله صادراتی آلومینیوم استان مرکزی به ارمنستان، تونس، ایتالیا، جمهوری آذربایجان و رومانی ارسال شده است. صادرات 200 میلیون دلاری آلومینیوم امسال از این استان هدف‌گذاری شده است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: مجموع صادرات آلومینیوم کشور در سال گذشته 316میلیون دلار بود که استان مرکزی با صادرات 146میلیون دلاری سهم 46 درصدی از آن داشت. بیش از یک‌میلیارد و 94 میلیون دلار انواع کالاهای غیرنفتی سال 96 از استان مرکزی به کشورهای مختلف جهان صادر شد.

اصغری وزن صادرات غیرنفتی استان مرکزی در سال گذشته را یک‌هزار و 553 تن عنوان کرد و گفت: وزن محموله‌های صادراتی استان پارسال نسبت به مدت مشابه سال 95 حدود 24درصد رشد داشته است. او بیان کرد: علاوه بر آلومینیوم، فرآورده‌های پتروشیمی، الیاف مصنوعی، انواع شیشه، پسته، گوشت، کاشی و سرامیک، گل و گیاه، عایق‌های رطوبتی، ماهی زینتی، لبنیات، کشمش، یخچال خانگی، گچ و رنگ نیز سال گذشته در صدر اقلام صادراتی این استان بوده است. معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه کالاهای این استان در سال گذشته به 87 کشور جهان صادر شد، توضیح داد: افغانستان، ترکیه، عراق، پاکستان، ترکمنستان، ایتالیا، تونس، ارمنستان، قطر و جمهوری آذربایجان مهم‌ترین بازارهای هدف صادراتی استان مرکزی بود. 2هزار و 800 واحد تولیدی در استان مرکزی دایر و فعال است که بیش از 150واحد از آنها صادرات‌محور است.

افزایش صادرات محصولات شیمیایی و سلولزی در سال 96

شاتا| مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت از صادرات 18.5میلیارد دلاری محصولات شیمیایی و سلولزی در سال 96 خبر داد. پروین نباتی افزود: طبق آمار گمرک در زمینه صادرات با تحقق 78درصدی برنامه پیش‌بینی شده در سال 96 مجموع صادرات مواد و محصولات پتروشیمی، قیر، مصنوعات پلاستیک، روغن موتور، صنعتی و پارافین، رنگ، رزین و چسب و سایر کالاهای شیمیایی و سلولزی حدود 18.5میلیارد دلار گزارش شده است.

نباتی اضافه کرد: عمده صادرات این کالاها در سال 96 به کشورهای چین، امارات متحده عربی، هند، عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و اندونزی بوده که سهم کشورهای یاد شده از ارزش صادرات کالاهای شیمیایی و سلولزی 85درصد بوده است. او همچنین با اشاره به آمار تولید کالاهای شیمیایی و سلولزی افزود: در سال گذشته لاستیک خودرو 238هزار تن تولید شد که در مقایسه با سال قبل 5.6درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت ادامه داد: تولید انواع کاغذ با تولید 767هزارو 202 تن 32.8درصد افزایش، کارتن با 493هزار و 74 تن، حدود 22.8درصد افزایش و نئوپان با 792هزار و 953 مترمکعب حدود 17.7 درصد نسبت به سال 96 کاهش داشته است.

به گفته او کاهش تولید نئوپان به دلیل تغییر سلیقه مصرف‌کنندگان از نئوپان به MDF بوده است. تخته فیبر و MDF با تولید یک‌میلیون و 217هزارو 169 مترمکعب حدود 36.1درصد افزایش، سموم دفع آفات نباتی با 36هزارو 610 تن تولید در سال 97 حدود 12.3درصد افزایش، ‌روغن موتور و صنعتی تصفیه اول با 487هزارو 740 تن تولید 7.3 درصد افزایش داشته است.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت دوده با 127هزارو 786 تن 24.5درصد افزایش و پتروشیمی با 53 هزارو 541 هزارتن تولید در سال 97 حدود 5.6 درصد افزایش داشته است.

 

ارسال نظر