نظارت «نیما» بر تمام فعالیت‌های ارزی

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۷۳

تسنیم

موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات، همیشه توسط دولت مردان مورد شک و شبه قرارمی‌گرفت که قرار است در سامانه «نیما» شفافیت لازم برای آن ایجاد شود. بر این اساس رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در این سامانه کلیه فعالیت‌های ارزی قابل مشاهده است و بانک مرکزی از کلیه مصارف ارزی به صورت لحظه‌یی خبردار می‌شود و بطور دقیق می‌داند که ارز حاصل از صادرات در چه محلی به فروش رفته یا برای واردات چه کالایی به کار گرفته شده است.

محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: بر اساس اعلام مسوولان بانک مرکزی این طرح از نیمه بهمن ماه سال گذشته کلید خورده و در روزهای گذشته به‌طور رسمی آغاز به کار کرده است. به نظر نمی‌رسد که این سامانه جدید خود عاملی برای کاهش صادرات یا افزایش آن باشد، بلکه بیشتر به عنوان ابرازی برای شفایت مالی بازار ارزی است.

محمد لاهوتی اظهار کرد: بر اساس توضیحاتی که روی کاغذ درباره سامانه نیما توسط دولت ارائه‌ شده است این سامانه مانعی پیش روی تجارت نیست و به بانک مرکزی برای مدیریت بهتر بازار ارز کمک می‌کند. با تصمیمات اخیر ارزی، صادرکنندگان با چهار روش می‌توانند ارز خود را واگذار کنند؛ اما در همه موارد باید عملیات انجام‌شده در سیستم نیما ثبت شود.

لاهوتی خاطرنشان کرد: بر این اساس مشخص می‌شود ارز واردات کالا از چه محلی تامین شده و همچنین از اینکه ارز حاصل از صادرات در اختیار واردات غیرقانونی و خروج سرمایه قرار نگیرد پیشگیری می‌کند. به گفته او، به نظر می‌رسد که این طرح مانع جدیدی به روی صادرات کشور نباشد اما در صورتی که با اجرای سامانه «نیما»، احیاناً مانع جدیدی پیش روی صادرات و واردات کشور ایجاد کند، رتبه تجارت کشور دوباره تنزل می‌یابد، اما بر اساس توضیحاتی که روی کاغذ درباره این سامانه ارائه‌ شده است مانعی پیش روی تجارت نیست و به بانک مرکزی برای مدیریت بهتر کمک می‌کند.

لاهوتی، در این دستورالعمل نرخ محصول صادراتی بر اساس قیمت درب کارخانه در نظر گرفته‌ شده و درصورتیکه صادرکننده ایرانی کالای خود را بر اساس قیمت تحویل در محل به خریدار وعده داده باشد، مبلغ هزینه اضافی از میزان تعهد کسر می‌شود.

 

 

ارسال نظر