اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۱:۲۸
کد خبر: ۱۲۰۷۰۷

 تاسیس پارک پتروشیمی چینی در منطقه آزاد چابهار

فارس  تفاهمنامه احداث پارک پتروشیمی در چابهار، امروز چهارشنبه میان سازمان منطقه آزاد چابهار، فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین و مجتمع پتروشیمی نگین مکران امضا شد. مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در آیین امضای این تفاهمنامه همکاری در تهران، چابهار را نقطه پیوند همکاری ایران و چین در حوزه پتروشیمی دانست و افزود: پیوند روابط اقتصادی ایران و چین در چابهار می‌تواند به روابط دوجانبه بلندمدت و استراتژیک کمک کند. او برنامه‌های دولت ایران برای توسعه چابهار را استراتژیک و همه‌جانبه دانست و افزود: توسعه چابهار یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت در راستای توسعه سواحل مکران است. او تصریح کرد: دولت چین در حوزه اقتصادی سیاست‌های دقیقی دارد و دولت ایران از طرح‌های بلندمدت چین برای توسعه اقتصادی و حضور در اقتصاد جهانی حمایت می‌کند. مشاور رییس‌جمهوری با بیان اینکه دولت ایران مصمم است خط آهن چابهار و زاهدان به سرعت تقویت و اجرا شود، افزود: این خط آهن در توسعه مبادلات تجاری چابهار بسیار موثر است و توسعه فعالیت‌های ریلی و جاده‌یی از برنامه‌های جدی دولت است. او افزود: وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی برای چابهار برنامه‌های خوبی درنظر گرفته‌اند و چند روز پیش نیز توافق احداث خط لوله گاز بین شرکت نفت و شرکت پتروشیمی نگین مکران چابهار قطعی شد تا این خط لوله به ساخت مجتمع پتروشیمی نگین مکران سرعت ببخشد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به توسعه بندر چابهار که سال گذشته با حضور رییس‌جمهوری افتتاح شد، گفت: اجرای فرودگاه مستقل چابهار از جمله سیاست‌های زیربنایی است که با جدیت در چابهار دنبال می‌شود و ظرفیت‌های منطقه را افزایش خواهد داد. او افزود: شرکت‌های چینی که در چابهار در حوزه پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در انتقال تکنولوژی و توسعه فعالیت پتروشیمی در ایران نقش مهمی ایفا می‌کنند. بانک با تاکید بر اینکه چابهار می‌تواند نقطه مرکزی، محرک و پایلوت همکاری‌های مشترک ایران و چین باشد، افزود: گزارش این همکاری و تفاهمنامه به رییس‌جمهوری ارائه می‌شود و اطمینان دارم که وی از این برنامه حمایت جدی خواهد کرد. در این مراسم تفاهمنامه همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار، شرکت جی‌جی‌سی چین و مجتمع پتروشیمی نگین مکران، تحت نظارت فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با هدف احداث پارک پتروشیمی به امضا رسید. رییس هیات‌مدیره فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین (CPCIF) در صدر هیاتی 32 نفره طی روزهای گذشته از منطقه آزاد چابهار بازدید کرده و با ظرفیت‌های آن برای سرمایه‌گذاری آشنا شدند. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران به‌شمار می‌رود و علاوه بر نفت، عمده کالاهای غیرنفتی ایران اعم از پتروشیمی و مواد معدنی نیز به مقصد بنادر این کشور بارگیری می‌شود.

 توقف صدور کارت بازرگانی برای افراد غیر تاجر

مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در لایحه جدید مبارزه با قاچاق کالا، امکان صدور کارت بازرگانی برای افراد غیر تاجر به‌دلیل رتبه‌سنجی اقتصادی وجود ندارد. به گزارش صداوسیما، سیدعلی معصومی در یک برنامه تلویزیونی گفت: رویکرد این ستاد پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با مشارکت مردم و تجربیات فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی است. او افزود: ضمانت اجرای کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و مجازات برای انتقال‌دهنده، ‌گیرنده و ضبط کالاهای وارد شده از این طریق در لایحه جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش‌بینی شده است. معصومی گفت: براساس لایحه جدید امکان صدور کارت بازرگانی برای افراد غیر تاجر به‌دلیل رتبه‌سنجی اقتصادی وجود ندارد. مدیرکل حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: راه‌اندازی سامانه‌های پیش‌بینی شده در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ایجاد ۴۰ سامانه زیرمجموعه این سامانه‌ها زمان‌بر است. او گفت: برخی از این سامانه‌ها ایجاد شده و در راه‌اندازی برخی دیگر از برنامه عقب هستیم. معصومی افزود: براساس آیین‌نامه هیات‌وزیران کالاهای قاچاق ضبط شده یا باید برای بازگشت ارز صادر یا امحا یا در صورت لطمه نزدن به تولید داخلی توزیع محدود شوند، اما تاکنون دولت هیچ مجوزی برای توزیع این کالاها در داخل نداده است.

 بازاریانی که کالا به شهرستان نمی‌فرستند

فارس  رییس اتاق اصناف گفت: اگرچه نظام پولی و بانکی در خدمت تولید داخلی نیست و آن‌طور که باید به بحث مبارزه با قاچاق پرداخته نمی‌شود، اما همه این مسائل و مشکلات نباید مانع تولید شود. علی فاضلی در همایش هم‌اندیشی اتحادیه‌های پوشاک کشور جهت حمایت از تولید داخلی در تهران گفت: اگرچه نظام پولی و بانکی در خدمت تولید داخلی نیست و آن‌طور که باید به بحث مبارزه با قاچاق پرداخته نمی‌شود، اما همه این مسائل و مشکلات نباید مانعی در عرصه تولید شود. او با اشاره به تماس تلفنی وزیر صنعت با وی در روز جاری گفت: وزیر صنعت گفت که با حضور رییس‌جمهور در جمع فعالان اقتصادی در آذربایجان هستند که در آنجا اعلام شده است که بازار تهران به شهرستان‌ها کالا نمی‌فروشند. رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه نمی‌دانم این موضوع واقعیت دارد یا خیر؟ بیان داشت: البته قرار شد پیرامون این موضوع تحقیقات لازم انجام شود و تا امشب گزارشی برای دولت ارسال کنم. او بیان داشت: دولت تاکید کرده در بحث تامین ارز برای گشایش مواد اولیه هیچ مشکلی وجود ندارد، اما نمی‌دانم که کجای کار مشکل دارد که چنین اتفاقاتی رقم می‌خورد. او افزود: در دوران دفاع مقدس وضع خیلی بدی داشتیم، ولی این مسائل نبود. فاضلی اظهار داشت: من قبول دارم مجموعه مدیریتی کشور دراختیار اقتصاد مردم‌محور نیست و این موضوع را به رسم گلایه بارها مطرح کرده‌ایم. او با اشاره به جلسه مالیاتی روز گذشته با وزیر اقتصاد گفت: قدم‌های خوبی در جهت بخشودگی مالیات بنگاه‌های کوچک و متوسط برداشته شد و قدم‌های خوبی هم برداشته می‌شود. فاضلی گفت: دست‌هایی وجود دارد که سعی می‌کند مجموعه بنگاه‌های کوچک را در خودش هضم کند و با وجود اینکه شعارهایی داده می‌شود که دولت دست از بنگاه‌داری بردارد، اما هنوز این موضوع محقق نشده است.

 

ارسال نظر