تحلیل عملکرد تجاری سال 97

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۳۸۸

تعادل|

نخستین جلسه کمیته تحلیل تجاری با حضور متولیان تجاری و صنعتی کشور برگزار شد. «لزوم ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های صادراتی به صادرکنندگان، ساماندهی و یکپارچه‌سازی نظام آماری تجارت خارجی کشور، شناسایی کالاهای دارای مزیت نسبی صادراتی برای هدف‌گذاری صادراتی، بررسی روند تراز تجاری و تحلیل جامع تراز کالایی و کشوری و استفاده از ظرفیت خوب رایزنان بازرگانی در بازارهای هدف برای شناسایی فرصت‌های تجاری» را می‌توان مهم‌ترین محورهای این نشست عنوان کرد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رییس سازمان توسعه تجارت ایران، در این نشست با اشاره به ظرفیت‌سازی‌های انجام شده، پیش‌بینی کرد در سال 97 افزایش صادرات حدود 1.5 میلیارد دلاری در بخش معدن و 6.5 میلیارد دلاری در بخش پتروشیمی را شاهد باشیم. از آن سو، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران هم از صدور 2 میلیارد و 180 میلیون دلار کالا به خارج از کشور توسط واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی در سال 96 خبر داد و گفت: امسال افزایش صادرات به 4 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

 تشریح تجارت پتروشیمی، معدن و کوچک‌ها

وی در نخستین جلسه کمیته تحلیل تجاری به تشریح وضعیت دو بخش پتروشیمی و معدن پرداخت و گفت: این دو، بخش عمده صادرات کشور محسوب می‌شوند که در سال جدید با مشارکت استان‌ها ظرفیت‌های تولیدی صادراتی که در سال 97 به بهره‌برداری خواهند رسید و احصا و برنامه‌ریزی صادراتی برای آنها انجام خواهد شد. مجتبی خسروتاج با تاکید بر اهمیت رصد و پیگیری اهداف کمی و کیفی در توسعه صادرات غیرنفتی و تاثیر تحلیل‌ تجاری بر تصمیم‌گیری و اتخاذ استراتژی مناسب صادراتی بیان کرد: توسعه صادرات نیازمند ظرفیت‌سازی است. اگر ظرفیت‌های تولید صادراتی وجود نداشته باشد بازاریابی نیز راه به جایی نخواهد برد. البته به گفته او، امیدواریم همه سه قوه‌، در حمایت از صادرات غیرنفتی و پاسخگویی مثبت به الزامات دسترسی به این ظرفیت‌ها، صادرات غیرنفتی را کمک کنند تا نیل به اهداف کمی میسر شود. در ادامه این نشست، مسعود کمالی‌اردکانی مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد صادرات محصولات پتروشیمی و معدن گفت: در 12ماهه منتهی به اسفند سال 1396 صادرات به رقمی حدود 47میلیارد دلار رسیده که حدود 6.5درصد افزایش ارزشی داشته است. بنا به اظهارات او و براساس آمارهای اولیه منتشر شده از سوی گمرک ایران، صادرات محصولات پتروشیمی بدون احتساب میعانات گازی به حدود 15 میلیارد دلار رسیده که با 8درصد کاهش مواجه شده است. از آن سو، میزان صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی به حدود 7.5میلیارد دلار رسید که افزایش 14درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که در این نشست مشترک حضور یافته بود، توجه به سهم 92درصدی صنایع کوچک از صنایع‌ کل کشور و بهبود وضعیت تولید با ساماندهی واحدهای صنعتی کوچک را مورد تاکید قرار داد. صادق نجفی، بهره‌مندی از قابلیت‌های مستتر در شهرک‌های صنعتی برای جذب سرمایه‌گذاران و اعطای مشوق به واحدهای صنعتی را از اولویت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در سال 97 دانست. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، واگذاری ساخت شهرک‌های صنعتی به بخش خصوصی را از دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: بخش خصوصی در حوزه ساخت شهرک‌های صنعتی تجربه‌های ارزشمندی دارد و ما باید از پتانسیل‌های این بخش برای ایجاد شهرک‌های صنعتی بهره ببریم.

نجفی با اشاره به راه‌اندازی پویش «حمایت از کالای ایرانی» نیز تصریح کرد: در راستای توسعه صادرات غیرنفتی نیز می‌توان پویشی در سطح کشور با همکاری سازمان توسعه تجارت راه‌اندازی کرد تا با کمک همه مردم و دستگاه‌های اجرایی تحقق این مهم تسریع شود.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران هم در ادامه این نشست، عنوان کرد که 42هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور مستقر هستند. فرشاد مقیمی با تشریح مهم‌ترین برنامه‌های سازمان در سال 97 گفت: توسعه 54 خوشه کسب و کار روستایی طی برنامه ششم توسعه، تعیین بازارهای هدف، شناسایی ابعاد مختلف بازارهای صادراتی و برنامه‌ریزی برای یکپارچه‌سازی خدمات مورد نیاز صادرات، از برنامه‌های مهم این مجموعه در برنامه ششم توسعه به شمار می‌رود. به گفته او، اکنون

800 شهرک و ناحیه صنعتی در مرحله واگذاری زمین به بخش خصوصی قرار دارند.

از آن سو، محمدعلی عزیزمحمدی معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز در این نشست خواستار اتخاذ تدابیری برای پوشش بانکی و ریسک ناشی از نوسان‌های نرخ ارز شد. او، همچنین بر شناسایی مشکلات واحدهای صنعتی در حوزه گشایش ال.سی (گشایش اعتبار اسنادی) و حمایت از واحدهای صنعتی برای تهیه مواد اولیه باتوجه به نوسان‌های نرخ ارز تاکید کرد. فتحعلی محمدزاده معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی هم در این نشست مشترک با تاکید بر بهره‌مندی از پتانسیل‌های مستتر در شهرک‌های صنعتی مرزی برای تسریع صادرات واحدهای صنعتی، خواستار استفاده از ظرفیت زیرساخت‌های صنعتی موجود در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی شد. او با اشاره به ایجاد 31 مرکز لجستیک در شهرک‌های صنعتی و تجهیز این مراکز برای توسعه صادرات، گفت: امکان اتصال 50 شهرک صنعتی به شبکه سراسری ریلی وجود دارد که به دلیل محدودیت مالی، از این تعداد پنج شهرک هدف‌گذاری شده است.

 

 

ارسال نظر