اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۲۰۳۱۳

وعده آقای معاون برای اشتغال‌زایی صنعتی

شاتا  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایدرو گفت: ایدرو در 4سال آینده 54 پروژه با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزارمیلیارد ریال و اشتعال‌زایی 30هزار شغل را در برنامه کاری خود دارد. منصور معظمی در نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدیران ایدرو با بیان این مطلب افزود: از پروژهای در دست اجرا 22طرح در حوزه صنایع نوین، 9پروژه در حوزه نفت و گاز و انرژی، 7پروژه در صنایع حمل و نقل و 16طرح در سایر صنایع است که عمدتا به سرمایه‌گذاری در بخش مناطق محروم اختصاص دارد.

معظمی گفت: سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته جزو اولویت‌های مهم ایدرو است و 10پروژه از طرح‌های سرمایه‌گذاری در دست اجرا در مناطق کمتر توسعه یافته با توجه به توانمندی‌ها و منابع استانی است. وی تصریح کرد: این 10طرح در مناطق کمتر توسعه یافته با سرمایه‌گذاری بیش از 43هزارمیلیارد ریال با اشتغال بیش از 5000 نفر است که 43درصد تعداد طرح‌ها، 41درصد میزان سرمایه‌گذاری و 29درصد طرح‌ها را شامل می‌شود. رییس هیات عامل ایدرو در پایان گفت: برای اجرای پروژهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به حمایت بیشتر دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تخصیص منابع نیازمندیم.

گرایش بازارهای بین‌المللی به سمت فرش‌ ایرانی

ایرنا  صادرات فرش دستباف ایران در 11ماه نخست سال 96 از نظر ارزشی 20درصد افزایش داشت؛ رییس مرکز ملی فرش این نسبت را نتیجه کیفی‌تر شدن صادرات فرش دستباف و گرایش بازارهای بین‌المللی به سمت فرش‌های نفیس ایرانی می‌داند.

از ابتدای سال 1396 تا پایان دی ماه 336میلیون دلار فرش دستباف به بازارهای بین‌المللی صادر شد و به این ترتیب روند افزایشی صادرات فرش دستباف که از آخر 1394 آغاز و در سال 1395 تثبیت شد در سال 1396 نیز ادامه یافت. حمید کارگر، رییس مرکز ملی فرش ایران درباره چرایی کاهش صادرات فرش دستباف از نظر وزنی اما رشد از نظر ارزشی گفت: در حوزه فرش دستباف، رشد ارزش با رشد وزنی یکسان نیست؛ تحلیل این روند یک اتفاق مثبت در حوزه فرش است؛ یعنی فرش‌هایی با ارزش افزوده بالاتر و نه لزوما فرش‌های نازل و تجاری صادر می‌شوند.

او در این ارتباط افزود: در ایران 2دسته فرش دستباف تولید می‌شود؛ یک دسته فرش‌های نازل و تجاری که در آن سراغی از هنر، کیفیت و اصالت نیست اما دسته دوم، فرش‌های نفیس ایران است که شناسنامه و افتخار کشور به حساب می‌آیند. کارگر اضافه کرد: تحلیل بازارها نشان می‌دهد که گرایش از سمت فرش‌های تجاری به فرش‌های کیفی‌تر سوق یافته است.

آخرین آمار منتشر شده، نشان می‌دهد 29کشور عمده خریداران فرش دستباف ایران هستند. در سال 1394، 75کشور و در سال گذشته 78کشور از ایران فرش وارد کردند. از 29کشور خریدار عمده فرش دستباف ایرانی، 13کشور آسیایی، 11کشور اروپایی، 4کشور امریکایی و یک کشور آفریقایی بوده‌اند.

لوازم‌خانگی در صدر قاچاق

تسنیم  مدیرکل پیشگیری و نظارت کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه در سال ۹۶ هفتاد هزار پرونده مربوط به قاچاق در این سازمان رسیدگی شد، گفت: بزرگ‌ترین پرونده‌ها مربوط به قاچاق لوازم خانگی است. ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه نمایندگان مجلس نمی‌توانند با کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای دولت کاهش درآمد ایجاد کنند، افزود: این کار نیاز به جایگزینی منابع درآمدی دیگری برای دولت دارد که این منابع مشخص نیست. او گفت: دولت برای کمک به تولیدکنندگان می‌تواند خودش لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده به مجلس ارائه دهد.

عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل پیشگیری و نظارت کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی نیز در این برنامه با اعلام اینکه در سال 96 هفتاد هزار پرونده مربوط به قاچاق در این سازمان رسیدگی شد، گفت: بزرگ‌ترین پرونده‌ها مربوط به قاچاق لوازم خانگی است. او اضافه کرد: براساس قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی دولت امکان عرضه مجدد کالاهای قاچاق در جامعه وجود ندارد و باید به خارج از کشور صادر شود مگر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تشخیص دهد که به این کالاها در کشور نیاز جدی وجود دارد. اجتهادی گفت: تاکنون هیچ کدام از کالاهای قاچاق ضبط‌ شده وارد بازار نشده و تراکم این کالاها در انبارها بر این اساس است. او همچنین گفت: تاکنون زمینه صادرات این کالاها نیز فراهم نشده است.

اجتهادی با بیان اینکه واردات لوازم خانگی به ‌وسیله کوله‌بران به ‌دلیل حجم این لوازم کم است در عین ‌حال بر لزوم ساماندهی کوله‌بران تاکید کرد. حبیب‌الله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز در این برنامه صنعت لوازم خانگی را یکی از 11صنعت شتاب‌دهنده پیشرفت اقتصادی کشورها دانست و اضافه کرد: با توجه به رویکرد مدیران این صنعت به افزایش کیفیت محصولات اکنون 75درصد نیاز جامعه به ‌وسیله تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.

محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز در این برنامه گفت: مالیات بر ارزش افزوده تولید کشور را با چالش روبه‌رو کرده است و اگر دولت می‌خواهد تولید رونق بگیرد باید از تولیدکننده این مالیات را نگیرد یا به آن تخفیف دهد. او اضافه کرد: تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با کالاهای وارداتی باید خدمات پس از فروش خود را به ‌بهترین شکل انجام دهند. طحان‌پور گفت: کارخانه‌های تولید لوازم خانگی ارج و آزمایش اگر تعطیل شدند به ‌دلیل دولتی بودن آنها بود درحالی که 50 کارخانه بهتر از آنها وجود دارد. او خواستار برخورد جدی‌تر سازمان تعزیرات حکومتی با مساله قاچاق شد و افزود: دو پرونده با شواهد و مدارک کامل درباره قاچاق کولرهای گازی وجود دارد که قاضی‌های این پرونده‌ها مدارک را نپذیرفتند.

 

ارسال نظر