گرفتاری جدید برای «قیر» ایرانی

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۲۰۳۱۰
گرفتاری جدید برای «قیر» ایرانی

رییس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: واردات ته مانده و ضایعات پالایشگاه‌های عراق به کشور و صادرات آن به نام قیر ایران، بلای جان این محصول شده است. وحید شیخی گفت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان قیر ایران، واردات ته مانده بی‌کیفیت پالایشگاه‌های عرا ق به نام (وی. آر) به داخل کشور و صادرات مجدد آن با نام قیر ایرانی است که این موضوع به نام قیر ایران در بازارهای جهانی آسیب جدی وارد کرده است. او درخصوص دلایل این مساله افزود: متاسفانه قیر عراق بسیار بی‌کیفیت و ارزان است و عرضه آن به نام قیر ایران در بازارهای جهانی، محصول قیر ما را نیز بدنام کرده است.

به گزارش تسنیم، رییس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه واردات قیر عراق به صورت قانونی انجام می‌شود گفت: با توجه به اینکه پالایشگاه‌های کشور به میزان لازم وکیوم باتوم تولید می‌کنند و در سال حمایت از کالای ایرانی درخواست ما از مسوولان این است که هر گونه واردات وی آر یا قیر عراقی به کشور را ممنوع کنند تا قیر ایرانی بازارهای هدف باقی مانده خود را حفظ کند. این فعال صنعت قیر افزود: البته جا دارد پالایشگاه‌های کشور نیز که افزایش نرخ وکیوم باتوم برایشان جذاب بود، توجه داشته باشند که این شرایط باعث واردات محصولات مشابه از کشورهای همسایه می‌شود و در بلندمدت صدمه خواهند دید.

وحید شیخی یکی دیگر از چالش‌های پیش روی صنعت قیر کشور را مشکلات ناشی از عملکرد ناعادلانه بورس کالا دانست و افزود: متاسفانه 6 ماه پیش بورس کالا به عنوان متولی جمع‌بندی نظرات جهت تنظیم بازار قیر تعیین شد و از آنجا که این شرکت و ذی‌نفعانش از این صنعت منفعت زیادی دارند، نمی‌توانند بی‌طرفانه عمل کنند و وظایف نظارتی و حاکمیتی داشته باشد و این مساله موجب نابسامانی در بازار قیر و تعطیلی واحدهای تولیدی و صادراتی و بیکاری پرسنل این صنعت شده است.

رییس کمیسیون قیر صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: در این ارتباط طوماری از جانب اتحادیه‌های مختلف امضا شده و از مسوولان شورای رقابت خواسته‌ایم تا رسیدگی به اعتراضات صنعت قیر و دیگر اتحادیه‌ها از بورس صورت گیرد. همچنین جلسه کارگروه تنظیم بازار و شورای ملی رقابت هر چه سریع‌تر تشکیل و مسوولیت جمع‌بندی موضوعات به یک نهاد بی‌طرف همانند اتحادیه سپرده شود تا بتواند خارج از هر گونه رانتی شرایط برابر رقابتی ایجاد کند.

شیخی با بیان اینکه شرکت پالایش و پخش اعلام کرده که آمادگی دارد به طور سالانه 8 میلیون تن ماده اولیه قیر با نام «وکیوم باتوم» در اختیار شرکت‌های قیرساز قرار دهد و این مقدار همچنان قابل افزایش است، تصریح کرد: درحال حاضر 5/5 میلیون تن از وکیوم باتوم کشور به قیر تبدیل می‌شود و باقی آن صرف تولید نفت کوره می‌شود.

او با بیان اینکه نفت کوره تولیدی ایران به دلیل دارا بودن 3.5درصد گوگرد محصول ارزشمندی نیست و مصرف نفت کوره حاوی این میزان گوگرد تا سال 2020 در جهان ممنوع خواهد شد، افزود: اگرچه گوگرد در نفت کوره یک امتیاز منفی است اما وجود این ماده در قیر باعث بالاتر رفتن کیفیت آن می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه تا دو سال دیگر نمی‌توانیم این نفت کوره‌ها را صادرات کنیم و مصرف نفت کوره در داخل نیز نزدیک به صفر خواهد شد باید از همین امروز به فکر یافتن بازارهای جدید باشیم تا در سال‌های آینده وکیوم باتوم تولیدی پالایشگاه‌های کشور را به قیر تبدیل کرده و با ارزش افزوده بالاتر به بازارهای جهانی عرضه کنیم.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اهمیت ایجاد نهاد رگولاتوری گفت: ایجاد نهاد رگولاتوری می‌تواند، باعث فراهم آمدن شرایط عادلانه و هماهنگ برای ایجاد ارزش افزوده روی مواد خام تولیدی کشور و اشتغال‌زایی شود. او درخصوص آخرین تحولات بازار ارز هم گفت: ما هم با ارز تک نرخی موافقیم و از آن استقبال می‌کنیم زیرا در صورتی که نرخ ارز تک‌ نرخی شود، رقابت‌های ناسالم و رانت از بین خواهد رفت اما مصوبات دولت باید به نحوی باشد که باعث خود تحریمی و جلوگیری از صادرات نشود.

با این حال وی افزود: اتفاقی که برای تولید‌کنندگان قیر افتاده این است که طی 6 ماه گذشته نرخ ارز برای ماده اولیه آنها با نرخ دلار آزاد محاسبه شده و در ماه جاری نیز نرخ دلار برای وکیوم باتوم را مبلغ 4760تومان محاسبه کرده‌اند و حالا ناچارند؛ محصول خود را با نرخ 4200تومان بفروشند که حدود 15درصد زیان می‌کنند. این فعال صنعت کشور در پایان ابراز امیدواری کرد، دولت تمهیداتی بیندیشد که بتوان منافع تولیدکنندگان و صادرکنندگان خسته از تحریم‌ها در آن لحاظ شود و با همفکری با اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی مصوباتی تنظیم شود که بتوانیم به شرایط پایدار برسیم.

 

ارسال نظر