اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۱۸:۵۴
کد خبر: ۱۲۰۲۳۰

کارنامه سال ۹۶ خودروسازان منتشر شد

ایسنا| گزارش وضعیت تولید خودرو در ۱۲ماهه سال ۱۳۹۶ منتشر شد. دوره 12ماهه سال گذشته تولید انواع خودرو با رشد 13.7درصدی همراه بوده و از یک میلیون و ۳۵۰هزار و ۳۷۷دستگاه در ۱۲ماهه ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۷۹۹دستگاه افزایش یافت. سال گذشته تولید انواع سواری نیز 14.8درصد افزایش یافته و از یک میلیون و ۲۵۵هزار و ۲۱۱دستگاه در ۱۲ماهه ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۴۴۱هزار و ۵۷۷ دستگاه رسید. در ۱۲ماهه ۱۳۹۶ تولید انواع ون نیز 444.6درصد رشد داشته و از ۱۷۷دستگاه در ۱۲ماهه ۱۳۹۵ به ۹۶۴دستگاه افزایش یافت. سال گذشته تولید انواع وانت اما کاهش یافته و با افت 6.7 درصدی از ۷۷هزار و ۶۸۰ دستگاه در ۱۲ ماهه ۱۳۹۵ به ۷۲هزار و ۵۰۲ دستگاه کاهش یافت.

در این مدت تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس با رشد 52.6 درصدی همراه بوده و از ۹۰۵دستگاه در ۱۲ماهه ۱۳۹۵ به ۱۳۸۱دستگاه افزایش یافت. دوره 12ماهه ۱۳۹۶ تولید انواع اتوبوس نیز 53.9 درصد رشد داشته و از ۱۱۵۸دستگاه در ۱۲ماهه ۱۳۹۵ به ۱۷۸۲دستگاه رسید.

سال گذشته تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز صعودی بوده و با رشد 8.8 درصدی از ۱۵هزار و ۲۴۶دستگاه در ۱۲ماهه ۱۳۹۵ به ۱۶هزار و ۵۹۳ دستگاه افزایش یافت. در اسفند ماه ۱۳۹۶ نیز تولید انواع خودرو معادل 4.9درصد افزایش یافته و از ۱۲۴هزار و ۶۹۸ دستگاه در اسفند ۱۳۹۵ به ۱۳۰هزار و ۷۴۷دستگاه رسید.

بازار سیگار در سالی که گذشت

ایسنا| رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات آمار ۱۲ماهه میزان تولید، واردات، صادرات و برآورد قاچاق سیگار را تشریح کرد.

علی‌اصغر رمزی با اشاره به آمار تولید، صادرات و واردات و قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: میزان تولید سیگار از ۴۵میلیارد نخ در سال ۱۳۹۵ به 49.3میلیارد نخ در سال ۱۳۹۶ رسیده که حاکی از افزایش ۱۰درصدی میزان تولید است. او ادامه داد: میزان واردات سیگار در سال گذشته معادل 3.2میلیارد نخ بوده که نسبت به واردات 3.9میلیارد نخی در سال ۱۳۹۵ نشان‌دهنده کاهش ۱۸درصدی میزان واردات سیگار در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن است.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات در مورد آمار صادرات سیگار در سال ۱۳۹۶ بیان کرد: میزان صادرات سیگار در ۱۲ماهه سال گذشته معادل ۳۶۰میلیون نخ بوده که نسبت به صادرات ۱۷۰میلیون نخ سیگار در سال ۱۳۹۵ حکایت از افزایش ۱۱۲درصدی میزان صادرات دارد. رمزی در مورد برآورد میزان قاچاق سیگار در سال گذشته خاطرنشان کرد: در سال گذشته برآورد میزان قاچاق معادل 2.7میلیارد نخ بود درحالی که برآورد قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۵ رقمی حدود 6.2 میلیارد نخ بود که نشان‌دهنده کاهش ۵۵ درصدی برآورد میزان قاچاق سیگار در سال گذشته است. او در ادامه با بیان اینکه طبق تبصره ۳ ماده ۱۰۲قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف بوده تا واردات سیگار را به تولید داخل تبدیل کند و میزان آن را به عدد صفر در سال ۱۳۹۵ برساند، تصریح کرد: متاسفانه در زمان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه این تکلیف قانونی به خوبی اجرا نشد اما از سال ۱۳۹۳ با تلاش و همت بسیار شاهد تحول در صنعت محصولات دخانی تاکنون هستیم تا جایی که در 4ساله گذشته میزان تولید سیگار ۶۹ درصد افزایش یافته است. واردات سیگار در سال ۱۳۹۵ به میزان 4میلیارد نخ بود که نسبت به سال ۱۳۹۴ کاهش ۷۶درصدی داشت. همچنین تولید سیگار در سال ۱۳۹۴ به میزان ۳۰میلیارد نخ بود که در سال ۱۳۹۵ به میزان ۴۵میلیارد نخ افزایش یافت. درخصوص برآورد قاچاق نیز باید خاطرنشان کرد که در سال ۱۳۹۳ برآورد قاچاق معادل ۱۲میلیارد نخ بود که در سال ۱۳۹۴ به میزان 8.6 میلیارد نخ کاهش یافت و در سال ۱۳۹۵ نیز مجددا با کاهش 6 میلیارد نخ دیگر مواجه شد.

دیدار رییس اتاق تهران با سفیر سوئد

پایگاه خبری اتاق تهران| در حالی که اعضای یک هیات تجاری سوئدی در اتاق بازرگانی تهران پشت میز مذاکره و گفت‌وگو با فعالان اقتصادی ایرانی نشسته بودند، سفیر این کشور در ایران نیز با رییس اتاق تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. در دیدار رییس اتاق تهران و سفیر سوئد به مسائل مختلف مراودات تجاری دو کشور اشاره شد و با بیان اینکه شاه‌بیت توسعه روابط، گشایش کانال‌های بانکی برای مراودات پولی است، دو طرف بر لزوم تلاش بیشتر بخش خصوصی و فشار به دولت‌ها برای آغاز این مراودات تاکید کردند.

هلنا سانگلند سفیر سوئد در ایران با اشاره به اینکه هیات همراه او برای حضور در ایران و آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی و توان بنگاه‌های ایرانی بسیار علاقه‌مند هستند، گفت: تعامل تجاری ایران و سوئد به سال‌ها قبل باز می‌گردد و در این سال‌ها ده‌ها برند سوئدی از جمله اریکسون، ولوو، تتراپک و... در ایران فعالیت داشته‌اند. اگرچه در دوره‌یی این فعالیت‌ها کاهش یافت اما پس از شکل‌گیری برجام، شرکت‌های سوئدی بیشتری به ایران روی آوردند. چنانکه در بخش‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، محیط زیست، ماشین‌آلات و صنایع مادر، سوئدی‌ها با بنگاه‌های ایرانی همکاری‌های زیادی دارند. او سپس به موانع تجاری ایران و سوئد پرداخت و گفت: موانع متعددی بر سر راه تجارت ایران و سوئد قرار دارد؛ از جمله مسائل بانکی و برخی موانع غیراقتصادی. با وجود این، حدود دو هفته پیش رییس‌ کل بانک مرکزی سوئد به ایران آمد و با مقامات بانک مرکزی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس بانک مرکزی سوئد در این دیدار ضمن تشریح سیاست‌های این بانک، بیشتر روی مسائلی مانند تربیت کارشناسان بانکی مباحثی را مطرح کرد. مسعود خوانساری رییس اتاق تهران نیز با اشاره به روابط دیرینه ایران و سوئد گفت: اگرچه مراودات دو کشور در سطح بالایی نبوده اما این روابط هرگز قطع نشده و همواره برقرار بوده است. خوانساری با بیان اینکه برندهای سوئدی مدت زیادی است در بازار ایران حضور دارند، افزود: سال‌ها قبل که در وزارت راه و شهرسازی حضور داشتم، قرارداد بزرگی میان یک شرکت ایرانی و شرکت ولوو برای خرید کامیون منعقد کردیم. تامین مالی این قرارداد بر عهده وزارت راه بود و با هدف توسعه ناوگان حمل‌ونقل ایران انجام شد. اکنون هم سیاست جدید دولت ایران در مورد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، فرصت تازه‌یی را برای تقویت روابط دو کشور پدید آورده است. در واقع اگر مسائل بانکی بهبود یابد، قطعا شاهد جهش قابل‌ توجهی در مناسبات اقتصادی ایران و سوئد خواهیم بود.

 

ارسال نظر