عزم جدی ایران و ازبکستان برای توسعه روابط تجاری

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۸۸

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران درخصوص دستاوردهای دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ازبکستان اظهار کرد: با توجه به تغییر رییس‌جمهور ازبکستان و تحول فضای کسب وکار در این کشور، اراده طرفین بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری قرار گرفته است. به گزارش شاتا، مجتبی خسروتاج دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ازبکستان را مقدمه‌یی برای سفر ریاست‌جمهوری کشورمان به ازبکستان توصیف کرد و گفت: در زمینه همکاری‌های صنعتی و معدنی مقرر شد، سند اینگونه همکاری‌ها در قالب نقشه راه همکاری‌های صنعتی و خدمات فنی و مهندسی در سفر رییس‌جمهوری ایران به ازبکستان به امضای طرفین برسد.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت، نبودن پرواز مستقیم تهران- تاشکند را چالش در توسعه روابط تجاری عنوان و اظهار کرد: طی مذاکرات مقرر شد تا طرفین هر هفته دو پرواز مستقیم رفت و برگشت داشته باشند که بر این اساس طرف ازبکی از ماه می ‌امسال آغاز‌کننده پروازها خواهد بود. همچنین در زمینه تسهیلات صدور ویزا مقرر شد، پیشنهاد طرف ازبکی مبنی بر آسان‌سازی روادید برای کلیه شهروندان ارسال تا پس از بررسی و مذاکره در سفر رییس‌جمهوری ایران به ازبکستان به امضای طرفین برسد. خسروتاج با تاکید بر اهمیت حمل و نقل و ترانزیت گفت: برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت براساس الحاقیه جدید مقرر شد تا با حذف هزینه‌های اضافی، قیمت شرکت‌های حمل و نقل به سمت رقابتی شدن برود. همچنین امکان انعقاد قرارداد صادرات فرآورده‌های نفتی و نفت خام از طریق حمل و نقل ریلی به ازبکستان فراهم شده که درصدد توسعه آن هستیم. او درخصوص نظام تعرفه‌یی میان دو کشور تصریح کرد: نقص‌های موجود در نظام تعرفه مرتفع خواهد شد و طی ماه آینده لیست 27قلم کالاهای مشمول تعرفه‌های تجاری فعلی اصلاح و اقلام جدیدی به آنها اضافه می‌شود تا در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا برسد.

خسروتاج افزود: در بخش مراودات بانکی نیز مذاکرات صورت گرفت و مدل‌های متنوعی بررسی شد که امیدواریم با اجرای این مدل‌ها زمینه همکاری‌های بیشتر فراهم شود. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، همکاری‌های گمرکی ایران و ازبکستان را در چارچوب امضای سند تفاهم‌نامه تبادل الکترونیکی اسناد گمرکی سبب تسهیل در امر تجارت برای طرفین دانست. او بستر فعالیت شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های ازبکی در تمامی زمینه‌ها به خصوص توریسم و گردشگری، برق و نیرو، مواد غذایی مانند حبوبات همچنین در بخش نساجی مانند پنبه و نخ پنبه را مساعد توصیف کرده و تجار و فعالان اقتصادی را به استفاده از ظرفیت‌های کشور ازبکستان دعوت کرد.

 

ارسال نظر