شرط رقابت‌پذیری کالای ایرانی

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۴۰۱
شرط رقابت‌پذیری کالای ایرانی

گروه صنعت|

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد 22درصدی صادرات صنعتی و معدنی و افزایش 6.5درصد کل صادرات غیرنفتی خبر داد و تاکید کرد که نوسازی صنعتی یک نیاز جدی است که در ماه‌های پایانی سال 96 با کمک مجلس و نمایندگان و پیگیری تولید‌کنندگان از مجموعه نمایندگان و توجه دولت در لایحه بودجه پیشنهادات خوبی به تصویب رسید.

به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری با بیان اینکه قرار است با 3200 میلیارد تومان که در یکی از جداول آمده، یارانه سود تسهیلات بانکی را برای نوسازی صنعتی و فعالیت‌های صنایع صادرات‌گرا با نرخ ترجیحی در سال 97 طی کنیم و با کمک سیستم بانکی و با نرخ‌های مناسب‌تری نوسازی صنعتی را که یکی از نیازهای امروز و اساسی است شکل دهیم، افزود: 1500 میلیارد تومان به‌عنوان مشوق‌های صادراتی درنظر گرفته شد که اگر تخصیص داده شود می‌تواند در نوسازی واحدهای تولیدی و صنعتی و تامین مجوزها و مشوق‌های صادراتی کمک جدی باشد. وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین شقوق حمایت از کالای ایرانی این است که این کالاها، رقابتی و قابل عرصه در بازار جهانی باشد و در عرصه بازار داخلی بتواند در مقابل کالاهای خارجی با نرخ‌های تعرفه معمول ایستادگی کند و برای تحقق این هدف نوسازی صنعتی لازم است، تصریح کرد: برای تحقق رشد 8درصدی اقتصاد کشور عدد 770 هزار میلیارد تومان منابع موردنیاز جزو نیازمندی‌های واقعی است. از سوی دیگر، بنا به اظهارات وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت، رشد مثبت صنعتی در چند فصل متوالی را در سال 96 شاهد بودیم که امید است سال 97 نیز سال رونق تولید در کشور باشد و در برخی حوزه‌ها که شاهد شکوفایی نیستیم شاهد رشد بیشتر باشیم. به گفته او، هر چند نسبت به گذشته نه چندان دور که رشد منفی صنعتی داشتیم، چند فصل پشت‌سر هم رشد مثبت صنعتی را شاهد هستیم که باعث افتخار است. شریعتمداری با بیان اینکه در سیستم بانکی هم می‌توان امیدوار بود با افزایش سرمایه، توان و قدرت وام‌دهی بالا برود و شرایطی فراهم شود که نیازهای جدی بخش تولید به منابع مالی مرتفع شود، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد امسال و در مجموعه فعالیت‌های کمیسیون رفع و موانع تولید قریب به 70درصد مشکلات واحدها به سرمایه در گردش و ثابت مربوط بود که باید مرتفع شود و 30درصد مربوط به سایر مشکلات نظیر اصلاح ساختار مالی و نیروی انسانی و تکنولوژیک یا اختلاف مالکیتی است. عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: چنانچه در سیستم نظام بانکی کشور تحولی را به نفع تولید شاهد باشیم تحولی را در تولید به‌طور کامل خواهیم داشت. شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود

با اشاره به نامگذاری امسال در حمایت از تولید ملی، تصریح کرد که صدا و سیما باید در برنامه‌هایش حمایت جدی داشته باشد و قبل از برنامه‌های مهم و در ساعات پرمخاطب تبلیغ کالای ایرانی با نرخ معقول صورت گیرد و تبلیغات ناصحیح و دروغ پخش نشود. او همچنین ابراز امیدواری کرد که شبکه ایران کالا به شبکه وسیع‌تری تبدیل شود و یک شبکه مجازی در کنارش راه‌اندازی شود که کار موثری است و کمپین‌هایی تشکیل شود و در این زمینه گام ‌برداریم و برنامه‌سازی معکوس نشود.

شریعتمداری با انتقاد از تعریف غیرواقعی برخی برنامه‌سازان پرمخاطب تلویزیونی از تولید ملی افزود: این تعریف غیرواقعی و مخرب از تولید ملی به صلاح کشور نیست و کار درستی نیست و کسی که توان فنی و مهندسی کشور و تلاش شرکت‌هایی بزرگ را ببیند که چگونه مهندسان ایرانی با خلاقیت کار طراحی و مهندسی را حتی بهتر از خارجی‌ها انجام می‌دهند، این‌گونه رفتار نمی‌کند و راضی نمی‌شود با تولید ملی این‌گونه شوخی کند.

شریعتمداری یادآور شد: در حوزه شیرینی و شکلات و لبنیات و صنایع تبدیلی و... پیشرفت‌های خیره‌کننده‌یی در ایران صورت گرفته و باید قدر دانست. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به عدم تمرکز درست بر حوزه تحقیق و توسعه افزود: برخی واقعیات هست که نمی‌شود نادیده گرفت و باید دید نرخ سود بالای بانکی، وضعیت نظام مالیاتی و ارزش افزوده به شکل حاضر آیا مخل تولید است یا کمک به تولید، همین‌طور اثر مزیت انرژی در لایه‌های مختلف اقتصاد چطور ظاهر می‌شود؟ آیا نوسازی صنعتی با نرخ‌های بانکی فعلی انجام شدنی است؟ اینها مسائلی است که کلیات تولید را با مشکل مواجه می‌کند.

 

ارسال نظر