«رجیستر» شدن گوشی‌های قاچاق با پرداخت تعرفه

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۴۰۰
«رجیستر» شدن گوشی‌های قاچاق با پرداخت تعرفه

تجارت|

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از صفر شدن آمار قاچاق موبایل برای برندهای تحت پوشش طرح رجیستری و درآمد بی‌سابقه در این بخش پس از اجرای طرح مذکور در سال ۹۶ خبر داد. براساس اعلام ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تقریبا تمام برندهای تلفن همراه در قالب طرح شبکه‌ رجیستری قرار گرفته‌اند و براساس برنامه وزارت ارتباطات هم بقیه مدل‌های برخی برندها که هنوز مشمول طرح رجیستری نشده‌اند مشمول این طرح می‌شوند.

علی‌اکبر پوراحمدنژاد با اشاره به تاثیر اجرای طرح رجیستری در وضعیت قاچاق موبایل طی چند ماهی که از اجرای این طرح گذشته، اظهار کرد: به‌دنبال اجرای طرح رجیستری درآمد کشور از محل واردات موبایل در سال 96 به‌ اندازه‌یی بود که چنین درآمدی در تاریخ کشور در این بخش بی‌سابقه بوده و جهش قابل‌توجهی داشت.

او همچنین درخصوص میزان درآمد دولت از واردات قانونی موبایل بعد از اجرای طرح رجیستری به فارس گفت: آمارهای نهایی هنوز احصا نشده و این آمار باید از طریق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ما اعلام شود که تا 25 فروردین به دست ما می‌رسد.

به گفته او، میزان درآمد دولت از طریق واردات قانونی موبایل از سوی گمرک و براساس آمار اتخاذ شده از سامانه بانک مرکزی اعلام می‌شود. پوراحمدنژاد درخصوص میزان تعرفه واردات موبایل گفت: عوارض واردات موبایل حدود 15 تا 16درصد است که 4درصد از این رقم تعرفه واردات تلفن همراه است و 9درصد ارزش افزوده و 2درصد هم مالیات تکلیفی است.

او درخصوص وضعیت گوشی‌های قاچاق که بعد از اجرای طرح رجیستری بلااستفاده مانده‌اند، گفت: تعداد این گوشی‌ها قابل‌ملاحظه نیست.

رییس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران همچنین گفت: براساس قانون مهلتی یک ماهه برای اظهار گوشی‌های وارداتی به‌صورت قاچاق مقرر شد تا دارندگان این گوشی‌های تلفن همراه با پرداخت تعرفه‌های قانونی عملا مجوز فعالیت در شبکه را اخذ کنند.

پوراحمدنژاد با بیان اینکه بخش عمده‌یی از این تلفن‌ها با پرداخت عوارض قانونی امکان استفاده از شبکه را پیدا کردند، تصریح کرد: قطعا طیف کلانی از این فرصت برای پرداخت عوارض قانونی استفاده کرده‌اند زیرا می‌دانسته‌اند که در صورت عدم پرداخت ارزش سرمایه‌شان از بین می‌رود.

او همچنین در گفت‌وگویی با تسنیم اظهار کرده بود که با اجرای این طرح زمینه مصرف تلفن همراه قاچاق از بازار گرفته شد و صرفه اقتصادی قاچاق این کالا در بخش موبایل از بین رفت و آمارهای موجود نشان می‌دهد در برندهایی که مشمول این طرح شدند، آمار قاچاق تقریبا به صفر رسید و امید است که با تکمیل اجرای طرح رجیستری، دیگر شاهد قاچاق موبایل نباشیم. دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران افزود: پس از اجرای این طرح، بخش اعظمی از تلفن‌های همراهی که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده بودند مجالی برای ورود به بازار نیافتند و اغلب این گوشی‌ها یا برای طی کردن روند قانونی، اظهار شدند یا شرایط بازگرداندن آنها مهیا شد.

پوراحمدنژاد در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از نقص و مشکل در اجرای این طرح یا سوءاستفاده احتمالی از این فرآیند در دست است یا خیر، گفت: تا این لحظه مشکل خاصی در حوزه رجیستری گزارش نشد و تنها ایراداتی جزئی در حوزه گوشی‌های مسافرتی وجود داشت که مرتفع شد و در بازدید اخیری که از فرودگاه امام‌خمینی(ره) داشتیم خوشبختانه با اطلاع‌رسانی خوبی که انجام شده، مشکل خاصی نیز وجود ندارد. او تصریح کرد که براساس ضوابط موجود برای مسافران، کسانی که از خارج از کشور وارد ایران شده و قصد اقامت بیش از یک ماه را در کشورمان دارند باید گوشی‌های تلفن همراه خود را در سامانه طراحی‌شده این طرح ثبت کنند.

 

ارسال نظر