اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۰۳

استانداردهای 85 گانه خودرو بدون تغییر می‌مانند

مهر| رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه خودروسازان هنوز درخواستی برای تعویق در اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرویی نداشته‌اند، گفت: زمان اجرای این استانداردها را تغییر نمی‌دهیم.

نیره پیروزبخت درباره درخواست خودروسازان برای تعویق در اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرو که از سوی مشاور خودرویی وزیر صنعت عنوان شده، گفت: قبلا نیز اعلام کرده‌ام که این استانداردها باید مطابق با زمان‌بندی تعیین شده اجرایی شود؛ البته هنوز هم خودروسازان درخواستی برای تعویق در اجرای این استانداردها به سازمان ملی استاندارد ارائه نداده‌اند. رییس سازمان ملی استاندارد افزود: با وزیر صنعت هماهنگی‌های لازم انجام شده که استانداردهای ۸۵گانه خودرویی مطابق با زمان‌بندی از پیش تعیین شده، اجرایی شود و البته استانداردها هم به همین شیوه‌یی که اعلام شده، اجرایی شود پس تغییری در کیفیت و زمان‌بندی اجرای این استانداردها نداریم. او تاکید کرد: خودروسازان باید خود را برای اجرای این استانداردها آماده کنند؛ اگرچه ممکن است آنها مقداری مقاومت داشته باشند؛ ولی به هر حال این استانداردها باید اجرایی شود؛ البته تغییر همواره ممکن است سخت باشد؛ اما به عنوان سازمان ملی استاندارد و سیاست‌گذار در این زمینه از هیچ کمکی برای اجرای هر چه بهتر و سریع‌تر این استانداردها دریغ نمی‌کنیم. پیروزبخت ادامه داد: برای خودروهای تجاری که باید از رده خارج شوند، دولت تسهیلات خوبی در نظر گرفته است؛ به نحوی که برای خودروهای ناوگان درون شهری و برون شهری ۵۰ درصد قیمت یک خودرو را دولت پرداخت می‌کند؛ بنابراین تبعات قیمتی بر آنها مترتب نیست؛ اما برای خودروهای سواری بحث جایگزینی و از رده خارج کردن برخی از خودرو از قبل هم مطرح بوده اما اگر احتمالا رعایت نمی‌شده، تخلف بوده است. به هر حال ما از موضع خود در این رابطه عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

افت صادرات لوازم ‌خانگی

ایسنا| مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت از صادرات ۱۹۰میلیون دلاری لوازم خانگی در ۱۰ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: این میزان 3درصد کاهش یافت اما به بازارهای اروپایی هم صادرات داشته‌ایم. مسعود کمالی‌اردکانی به ارائه آمارهایی درباره صادرات بخش صنعتی پرداخت و در ارتباط با صادرات لوازم خانگی اظهار کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 3درصد کاهش داشته است اما با این وجود در برخی اقلام فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و به طور مثال در حوزه یخچال فریزر و لوازم گازسوز رشد صادراتی خوبی را شاهد بوده‌ایم و حتی توانسته‌ایم در این مدت برخی کالاها را به بازارهای اروپایی هم صادر کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت همچنین به رشد خوب صادرات مواد شیمیایی اشاره کرد و گفت: در ۱۰ماهه امسال صادرات این بخش به بیش از یک میلیارد دلار رسیده و صادرات اقلام عمده‌یی مانند رنگ و رزین، محصولات آرایشی و محصولات پلیمری رشدهای خوبی نشان می‌دهد.

اردکانی در عین حال به صادرات نساجی اشاره و اظهار کرد: تا پایان دی ماه ۳۴۰میلیون دلار فرش دستباف، ۳۰۵میلیون دلار محصولات مختلف نساجی، ۵۰ میلیون دلار پوشاک و ۳۰۰میلیون دلار فرش ماشینی و موکت صادر شده‌اند که صادرات این بخش‌ها رشدی بین ۱۹تا ۲۵درصد نشان می‌دهد. مدیرکل سازمان توسعه تجارت در عین حال به صادرات حوزه برق و الکترونیک اشاره کرد و گفت: در این زمینه ۲۳۵میلیون دلار صادرات ۱۰ماهه بوده که حدود ۷درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. اردکانی همچنین افزود: در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی در مجموع حدود ۳۷۰میلیون دلار صادرات صورت گرفته که این رقم حدود ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. این مدیر سازمان توسعه تجارت همچنین اظهار کرد: در حوزه محصولات فلزی ۴۷۳میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که این رقم نسبت به ۱۰ماهه سال گذشته 6 درصد کاهش داشته و صنایع معدنی به تفکیک در بخش فلزی ۴.۵ میلیارد دلار(با رشد ۲۶درصدی)، ۱.۲میلیارد دلار در بخش غیرفلزی(با 5 درصد رشد) همراه بوده است.

آغاز اجرای توافق ۶ بندی مجلس و انجمن زغال سنگ

مهر| رییس کمیته معدن خانه اقتصاد با اشاره به جزئیات جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعضای انجمن زغال سنگ ایران گفت: یک توافق 6 ‌بندی در این جلسه به امضا رسیده است. سعید صمدی با اشاره به جلسه مشترک انجمن زغال سنگ ایران با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه اعضای هیات‌مدیره انجمن زغال سنگ پیرامون نقش معادن زغال سنگ در توسعه اقتصادی محرومیت‌زدایی و اشتغال بحث‌های بنیادی مطرح کرده و با توجه به ذخایر و ظرفیت توسعه معادن زغالی همچنین نیاز روزافزون کشور به زغال‌سنگ مهم‌ترین راه‌حل برون‌رفت از بحران و توسعه معادن را قیمت‌گذاری واقعی زغال سنگ با توجه به قیمت‌های جهانی و شرایط کیفی این محصول در ایران همچنین پرداخت به موقع مطالبات معادن زغال سنگ از ذوب آهن اصفهان اعلام کردند که رییس کمیته معدن خانه اقتصاد ایران افزود: در این جلسه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کردند با استحکام از حیات و توسعه معادن زغال سنگ دفاع کنند و بر این اساس مقرر شد با توجه به اینکه معادن زغال سنگ از نظر اقتصادی شرایط سخت و پیچیده‌یی دارند و دولت و حاکمیت باید به آنها کمک کند؛ لذا معادن زغال سنگ از پرداخت یک درصد فروش قانون بودجه سال ۹۷ و قانون برنامه ششم به عنوان عوارض معاف شدند. او تصریح کرد: در توافق دوم، تاریخ اعمال نرخ جدید زغال سنگ در سال ۹۶ از اول مهر ماه بوده و در جهت واقعی کردن قیمت زغال سنگ از ابتدای سال ۱۳۹۷ هیاتی متشکل از ذوب آهن، هیات‌مدیره انجمن زغال سنگ ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان بی‌طرف با توجه به قیمت جهانی و شرایط کیفی زغال سنگ ایران قیمت جدید را مشخص و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی ملزم به اجرای آن هستند. به گفته صمدی با توجه به ذخایر مناسب در جهت متنوع کردن مشتریان مقرر شد، معادن زغال سنگ با تشکیل کنسرسیوم نسبت به بازاریابی در بازارهای جهانی و صادرات زغال سنگ اقدام کند؛ با توجه به لزوم توسعه و بازسازی معادن زغال سنگ و به روز کردن تکنولوژی استخراج معادن مقرر شد اقدامات لازم جهت استفاده معادن زغال سنگ از صندوق توسعه ملی فراهم شود.

 

ارسال نظر