تشکیل شورای نظارت بر صنعت قطعه‌سازی

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۰۲
تشکیل شورای نظارت بر صنعت قطعه‌سازی

مراسم رونمایی از کتاب گزارش عملکرد پایدار و مسوولیت اجتماعی ایران‌خودرو روز گذشته در حالی برگزار شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت از نارضایتی خود از صنعت خودرو کشور سخن به میان آورد. محمد شریعتمداری بر این موضوع نیز تاکید کرد که در سال 1397، هیچ خودروسازی حق تحویل گرفتن قطعات غیراستاندارد را ندارد و اینکه به این منظور، در کنار سازمان استاندارد شورای نظارتی دیگری تشکیل خواهد شد. افزون بر این، او آماری مربوط به کیفیت قطعات خودرویی کشور هم ارائه داد: ۵۳درصد تولیدات صنعت خودرو ۲ستاره و ۴درصد تولیدات این صنعت تک‌ستاره هستند. مدیرعامل مجموعه ایران‌خودرو نیز در این مراسم، ضمن اشاره به عرضه خودرو پژو 301 از سال آینده، از آمادگی این مجموعه برای تولید خودروهای یورو5 خبر داد.

 صنعتی با ردیف بودجه دلاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از کتاب گزارش عملکرد پایدار و مسوولیت اجتماعی ایران‌خودرو گفت: با وجود اینکه میزان رضایتمندی مردم از صنعت خودرو نسبت به سال گذشته افزایش یافته ولی این موضوع برای ما راضی‌کننده نیست و در سال 97 حتما میزان رضایتمندی را افزایش خواهیم داد. او ادامه داد: با تولید قطعات استاندارد، تولید خودرو استاندارد نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت تا سال 97 سالی امیدبخش برای صنعت خودرو و مصرف‌کنندگان باشد.

محمد شریعتمداری با تاکید بر لزوم توجه ویژه خودروسازان به ایمنی و استاندارد خودرو، گفت: تلاش می‌کنیم در سال جدید ایمنی و استاندارد سرلوحه کار خودروسازان باشد. بنابراین، در برخورد با قطعاتی که ایمنی خودرو یا جان مردم را به خطر می‌اندازد با جدیت برخورد خواهیم کرد. وزیر صنعت با اشاره به اختصاص 32 هزار میلیارد ریال از منابع مالی به نوسازی صنایع کشور ازجمله صنعت خودروسازی، گفت: تامین یارانه سود تسهیلات فعالیت‌های صنعتی نوسازگر و فعالیت‌های صنعتی صادرات‌گرا نیز از این محل تامین خواهد شد. به گفته او، سالانه حدود 5.5 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به صنعت خودروسازی کشور اختصاص می‌یابد و این صنعت از منابع ریالی قابل‌توجهی نیز برخوردار است.

شریعتمداری با اشاره به تولید پژو 2008 در کشور افزود: تولید این خودرو اواسط تابستان 97 به 6هزار دستگاه می‌رسد و صادرات این محصول را نیز در دستور کار خواهیم داشت. شریعتمداری درمورد صنعت قطعه‌سازی و انتقادات از کیفیت پایین محصولات این صنعت نیز گفت: هیچ خودروسازی در سال آینده حق تحویل گرفتن قطعات غیراستاندارد را ندارد. برای نظارت بر این کار، یک شورا را در کنار سازمان استاندارد مسوول خواهم کرد. شریعتمداری

با اشاره به تشکیل آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو در سال جاری اظهار داشت: این جلسه در ایران‌خودرو تشکیل شد و در آن گزارشی از وضعیت و عملکرد صنعت خودرو ارائه و درمورد برخی مسائل این صنعت گفت‌وگو شد. او افزود: صنعت خودروسازی تا به امروز توانسته با تولید یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو حدود ۹۸درصد هدف تعیین شده برای سال جاری را محقق کند.

شریعتمداری با اشاره به اختصاص ۳۲ هزار میلیارد ریال بابت نوسازی صنعت و ازجمله خودرو و قطعه‌سازی، گفت: ۵۳درصد تولیدات صنعت خودرو ۲ستاره است که به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و ۴درصد تولیدات این صنعت نیز تک‌ستاره هستند که امیدواریم به‌زودی از آسمان صنعت خودرو ایران حذف شوند. وزیر صنعت در ادامه با اشاره به تمرکزگرایی صنعت کشور اظهار داشت: این سد باید شکسته شود و صنعت کشور به پیرامون حرکت کند. او همچنین عمق ساخت داخل خودروها را از مهم‌ترین مسوولیت‌های صنعت خودرو عنوان کرد و افزود: عمق ساخت داخل بدون رعایت استانداردها خیانت به مردم ایران است و به تنهایی ممکن است منجر به فاجعه ملی شود.

 

ارسال نظر