اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۲۰

اختلال در دریافت شماره ثبت سفارش

سامانه جامع تجارت اعلام کرد که امکان دریافت شماره ثبت سفارش به دلیل اختلال در سامانه بانک مرکزی وجود ندارد. سامانه جامع تجارت اعلام کرد به علت بروز اختلال در سامانه بانک مرکزی، امکان دریافت شماره ثبت سفارش، ویرایش ثبت سفارش‌های بانکی و اعلام منشأ ارز وجود ندارد. این سامانه اعلام کرد که بانک مرکزی پیگیر رفع سریع مشکل است. این اختلال از روز گذشته پیش ‌آمده و تاکنون برطرف نشده است.

توقف بازار ارز با کنترل قاچاق کالا

تسنیم| مدیرکل پیشگیری و نظارت مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: اگر مقررات ارزی آنگونه که مورد نظر بانک مرکزی و قانون‌گذار است اجرایی و رعایت شود و ما اگر ارز را کنترل کنیم، می‌توانیم ورود کالای قاچاق را هم کنترل کنیم.

سیدعبدالحمید اجتهادی با اشاره به قوانین ورود و خروج ارز گفت: طبق قانون مبارزه با قاچاق، ورود، خروج، فروش، حواله و نگهداری ارز، اگر بدون رعایت ضوابطی باشد که به موجب بخشنامه‌های بانک مرکزی اعلام می‌شود، قاچاق محسوب می‌شود و تخلف است.

وی افزود: طبق مقررات بانک مرکزی، ورود و خروج ارز تا معادل 10هزار یورو بدون اینکه نیاز به اظهار و اقدامات خاصی داشته باشد، می‌تواند به کشور وارد یا خارج شود. بیش از 10هزار یورو طبق مقررات باید منشأ قانونی این ارز مشخص شود. او تاکید کرد: درخصوص ارزی که در داخل کشور هم از افراد کشف می‌شود، نگهداری می‌کنند، حمل و نقل و جابه‌جا می‌کنند، این مقررات هم برقرار است.

به گفته اجتهادی با بیان اینکه نگهداری ارز بالای 10هزار یورو نیاز به ارائه منشأ قانونی ارز دارد، اظهار کرد: اگر فردی بالاتر از 10هزار یورو داشته باشد یا باید فاکتور رسمی از صرافی مجازی که مورد نظارت بانک مرکزی است و مجوز دارند، ارائه دهد یا مستند داشته باشد که این ارز را از حساب ارزی‌اش برداشت کرده یا اینکه ارزی است که بعضی از افراد از خارج وارد کشور شدند و ارز همراهشان را اظهار می‌کنند و این ارز در سامانه سنا بانک مرکزی ثبت می‌شود و معمولا در گذرنامه افراد ثبت می‌شود و وقتی این افراد خواستند مجدد از کشور خارج شوند، می‌توانند این ارز را همراهشان ببرند.

او ضمن بیان اینکه چیزی به عنوان اظهار ارزی که فاقد، منشأ قانونی است در فرودگاه‌های خروجی یا در مرز خروجی نداریم؛ گفت: قطعا ارزی را که افراد با خودشان به مبادی خروجی می‌برند، چه هوایی، چه زمینی و چه دریایی باید یکی از این 3 منشأ قانونی را داشته باشد و حتی اگر 100هزار یورو هم باشد اگر واجد یکی از این منشاهای قانونی هم باشد هیچ موردی ندارد و می‌توانند با خودشان ببرند.

اجتهادی با بیان اینکه این مقررات برای ورود ارز به کشور هم صادق است، خاطرنشان شد: اگر شهروندان به خارج از کشور رفتند و برگشتند و مقداری ارز داشتند، مشکلی ندارد که ارز را وارد کشور کنند اما طبق مقررات نظارت‌های مالی بین‌المللی که ما متعهد هستیم، رعایت کنیم باید این ارز اظهار شود و بعد به افراد بازگردانده می‌شود و می‌تواند هم آن را خرج کند و هم بازگرداند. او درخصوص نقش قاچاق ارز در اقتصاد کشور اظهار کرد: کالایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود عمده این کالا همان ارزی است که از مبادی غیرمجاز تهیه می‌شود و در هردو صورت، ضربه مهلکی است که به پیکره اقتصاد وارد می‌شود. اجتهادی افزود: اگر مقررات ارزی آنگونه که مورد نظر بانک مرکزی و قانون‌گذار است، اجرایی و رعایت شود و ما اگر ارز را کنترل کنیم، می‌توانیم ورود کالای قاچاق را هم کنترل کنیم.

راه‌اندازی 30 طرح معدنی در سال 96

ایرنا|  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال 1396 تعداد 30طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی با سرمایه‌گذاری 3.3میلیارد دلار و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم بیش از 75هزار نفر افتتاح و راه‌اندازی شد.

مهدی کرباسیان افزود: طرح‌های مزبور در چارچوب برنامه‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و شرکت‌های تابعه و وابسته محقق شده است. وی ابراز امیدواری کرد: تراز زنجیره فولاد در پایان سال 1397 پس از سال‌ها تلاش برقرار شود و در چارچوب سند چشم‌انداز(دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد) پیش رویم.

به گفته او، ایران سال‌ها از وارد‌کنندگان چندین میلیونی فولاد بود اما با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در دولت تدبیر و امید در سال‌های گذشته به یک صادرکننده فولادی تبدیل شده‌ایم. کرباسیان ‌افزود: امسال رکورد صادرات فولاد شکسته می‌شود و از رقم 8 میلیون تن نیز فراتر خواهیم رفت که این از دستاورد‌های دولت دوازدهم محسوب می‌شود. ایران براساس آمار انجمن جهانی فولاد در سال 2017 به عنوان سیزدهمین فولادساز دنیا رسید و انتظار می‌رود در 1404 به جایگاه هفتمین فولادساز دست یابد.

او ضمن اعلام اینکه رکورد تولید مس محتوی معدنی در سال 1396 شکسته شد، گفت: افزایش چشمگیر در این بخش صورت گرفت و به میزان 300هزار تن دست یافتیم. براساس آمار گمرک ایران در مدت 10ماه منتهی به دی امسال میزان صادرات مس و محصولات پایین‌دستی به بیش از 379.5هزار تن و ارزش 409میلیون دلاری رسید. همچنین بیش از 50 هزارتن مس و محصولات پایین‌دستی به ارزش 235.9میلیون دلار در مدت یاد شده واردات صورت گرفت. بهمن ماه امسال اعلام شد 13پروژه معدنی، صنعتی و عمرانی در بخش مس به ارزش 3هزار و 500 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

رییس هیات عامل ایمیدرو پیرامون ضرورت‌های این بخش در سال 1397 هم گفت: انتظار می‌رود، سهم مناسبی از تسهیلات بانکی به بخش معدن و طرح‌های فرآوری معدنی اختصاص پیدا کند و این موضوع یک دغدغه تولید به حساب می‌آید. او همچنین پیشنهاد داد: بدهی‌های دولت به سازمان ایمیدرو از محل واگذاری سهام پرداخت شود و خواستار افزایش حمایت‌های منطقی از سازمان‌های توسعه‌یی از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت شد.

به گفته کرباسیان، اموال و دارایی‌های سازمان ایمیدرو در دولت‌های نهم و دهم(92-1384) به فروش رسیده و اکنون تامین مالی این سازمان برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای سخت و دشوار شده است. او تصریح کرد که پاره‌ای از اوقات برخی تصمیم‌های اتخاذی توسط مراجع مزبور سبب می‌شود تا تامین مالی از آنچه امروز هست، دشوار‌تر شود. کرباسیان افزود: امروز یکی از روش‌های تامین مالی بهره‌گیری از اوراق مشارکت بین‌المللی و روش فاینانس است که باید از سوی نظام بانکی به مورد اجرا گذاشته شود.

 

ارسال نظر