اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۳۹

استانداردهای 85 گانه خودرو تعدیل نمی‌شود

ایرنا  رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است و به همین دلیل استانداردهای 85 گانه خودرو تعدیل نخواهد شد. نیره پیروزبخت اظهار کرد: آنچه این روزها بارها از طریق رسانه‌ها و حتی از زبان برخی مسوولان شنیده می‌شود، «تعدیل» در استانداردهای اعلامی است در حالی که قرار نیست، تعدیلی اتفاق بیفتد. معاون رییس‌جمهوری افزود: بررسی مجددی در استانداردهای 85گانه با حضور کارشناسان سازمان ملی استاندارد انجام شده که البته به معنای تعدیل در آنها نیست. پیروزبخت ادامه داد: در صورت نیاز به تجدیدنظر در استانداردها، این مهم را به انجام خواهیم رساند و در غیر این صورت به قوت خود باقی خواهد ماند. او با اشاره به برخی سخنان «هاشم یکه‌زارع» مدیرعامل ایران خودرو که گفته بود «حتی بنز و هیوندایی هم نمی‌توانند استانداردهای خودرویی مدنظر سازمان ملی استاندارد ایران را پاس کنند»، افزود: تعبیر وی به مواردی است که مربوط به ایمنی خودرو نبوده و بیشتر مباحث آلایندگی را در بر می‌گیرد. به گفته این مقام مسوول، بنز از بالاترین حد «استانداردهای کارخانه‌یی» در بین خودروسازان جهان برخوردار است، در حالی که استانداردهای 85 گانه اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد، استانداردهای ملی اتحادیه اروپاست. او یادآوری کرد: در رده‌بندی استانداردها، بالاترین حد مربوط به استانداردهای کارخانه‌یی است و پس از آن استانداردهای ملی، استانداردهای منطقه‌یی و بین‌المللی قرار دارند. پیروزبخت اظهار کرد: از آنجایی که بنز بالاترین حد استانداردهای کارخانه‌یی را داراست، به‌طور قطع استاندارد اتحادیه اروپا که معادل استانداردهای تعریف شده 85گانه‌اند را پاس کرده و بر این اساس آنچه مدیرعامل ایران خودرو به عنوان دغدغه عنوان کرده، مربوط به مباحث آلایندگی است، زیرا برخی سوخت‌های موجود در کشور با مشخصات آلایندگی خودروهای سنگین و تجاری همخوانی ندارد.

برنامه بغداد برای حمایت از تولید داخلی

ایرنا  رییس سازمان توسعه تجارت ایران، افزایش عوارض بازرگانی صادرات کالا از سوی عراق را فقط مختص کالاهای ایرانی ندانست و گفت: برنامه بغداد حمایت از تولید داخلی آن کشور است. مجتبی خسروتاج افزود: براساس آنچه مسوولان عراقی اعلام کرده‌اند، عوارض بازرگانی برای همه کشورهای صادرکننده به عراق افزایش یافته است. او ادامه داد: وزیران صنعت و بازرگانی عراق اعلام کرده‌اند در محدودیت‌های صادراتی به دنبال برخورد تبعیض‌آمیز با ایران نیستند. معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مسوولان عراق می‌گویند تولیدات عراق در بعضی از زمینه‌ها از جمله محصولات کشاورزی در حال رشد بوده و به همین سبب به دنبال حمایت از تولیدات داخلی، عوارض بازرگانی افزایش یافته است. خسروتاج با یادآوری روابط مناسب ایران و عراق در سال‌های اخیر گفت: همواره در دیدار با مسوولان عراقی تاکید داریم، اگر قرار است عراق با یک کشور تجارت ترجیحی داشته باشد، آن کشور ایران است؛ باید در قالب موافقتنامه جدید، تعرفه‌های ترجیحی مشمول ایران شود.

معادن زغال‌سنگ از پرداخت فروش معاف شدند

تسنیم  دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با بیان اینکه تاریخ اعمال نرخ جدید زغال‌سنگ در سال ۹۶ از اول مهرماه ۹۶ است، گفت: معادن زغال‌سنگ از پرداخت یک‌درصد فروش قانون بودجه سال ۹۷ معاف شدند. سعید صمدی با اشاره به جلسه اخیر فعالان معادن زغال‌سنگ با تعدادی از نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی اظهار کرد: معادن زغال‌سنگ از پرداخت یک‌درصد فروش قانون بودجه سال 97 و قانون برنامه ششم به عنوان عوارض معاف شدند. دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با بیان اینکه تاریخ اعمال نرخ جدید زغال‌سنگ در سال 96 از اول مهرماه 96 است، افزود: در جهت واقعی کردن قیمت زغال‌سنگ از ابتدای سال 1397 هیاتی متشکل از ذوب‌آهن، هیات‌مدیره انجمن زغال‌سنگ ایران، وزارت صنعت معدن وتجارت و کارشناسان بی‌طرف باتوجه به قیمت جهانی و شرایط کیفی زغال‌سنگ ایران قیمت جدید را مشخص و وزارت صنعت و وزارت کار ملزم به اجرای آن هستند. او اضافه کرد: با توجه به لزوم توسعه و بازسازی معادن زغال‌سنگ و به‌روز کردن تکنولوژی استخراج معادن مقرر شده اقدامات لازم جهت استفاده معادن زغال‌سنگ از صندوق توسعه ملی فراهم شود.

مقابله با کم‌فروشی اصناف در ایام پایانی سال

تسنیم  مدیرکل استاندارد تهران با اشاره به تشدید نظارت بازرسان استاندارد بر کم‌فروشی اصناف و وسایل توزین در آنها گفت: سالانه بیش از ۵۵هزار مورد بازرسی از وسایل توزین اصناف استان تهران انجام می‌شود. محمودرضا طاهری اظهار کرد: در ایام پایانی سال و همزمان با افزایش میزان خرید و در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، آزمون دوره‌یی وسایل توزین با شدت بیشتر در حال اجراست. طاهری با اشاره بر انجام بیش از 55 هزار مورد بازرسی و آزمون صحت عملکرد وسایل توزین در مراکز عرضه و توزیع تاکید کرد: در ایام پایانی سال، بازرسان استاندارد تمرکز بیشتری بر نمایشگاه‌های بهاره و میادین میوه و تره‌بار خواهند داشت. براساس ماده سه ضوابط اجرایی و مقررات اوزان و مقیاس‌ها و وسایل سنجش، تمام وسایل توزین مشمول استاندارد اجباری که در دادوستد و ارائه خدمات عمومی به‌کار می‌روند، باید دارای علامت مخصوص اوزان و مقیاس‌ها باشند.

 

 

ارسال نظر