اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۴۱

راهبردهای توسعه صادرات غیرنفتی تدوین شد

پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت ایران   در چهاردهمین و آخرین جلسه کمیته کارشناسی شورای عالی صادرات غیرنفتی در سال جاری به ریاست مجتبی خسروتاج معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، راهبردهای توسعه صادرات غیرنفتی در دو بخش برون‌مرزی و درون‌مرزی به همراه برنامه و اقدامات اجرایی در سال 1397 مطرح شد. راهبردهای مطرح شده براساس تحلیل محیط رقابتی، نقاط قوت و ضعف صادرات ایران، تهدیدها و فرصت‌های محیط بین‌المللی تهیه شده است؛ موضوع مورد بحث اعضای حاضر در جلسه بود. طی این جلسه نکات مهمی همچون ارتباط منابع بودجه‌یی با برنامه‌ها و اقدامات اجرایی مطرح شده در جلسه، گنجاندن اهداف کمی و رشد مورد انتظار، اولویت‌بندی در تدوین سیاست‌ها با نگاه اهم و همفکری با تشکل‌های خصوصی از سوی اعضا مطرح شد.

عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

تسنیم    وزیر انرژی روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیایی ممکن است در ماه مه ‌از ایران به‌عنوان یک عضو جدید استقبال کند. الکساندر نواک که رییس مشترک کمیسیون ایران و روسیه را برعهده دارد، گفت: «انعقاد یک موافقتنامه موقت جهت ایجاد یک منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی که هم‌اکنون در مراحل پایانی خود قرار دارد، به وضوح موجب توسعه بیشتر مبادلات تجاری دوجانبه ما و توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد.» مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه هم پیش‌تر گفته بود، کار روی یک موافقتنامه ایجاد منطقه تجارت آزاد بین طرفین که در سال 2015 آغاز شده در آستانه نهایی شدن قرار دارد.

امضای تفاهمنامه چهارجانبه صنعتی

مهر   تفاهمنامه چهارجانبه همکاری صنعتی بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سه کشور دانمارک، فنلاند و سوئد با حضور سفرای این سه کشور به امضا رسید. مدیرکل بین‌الملل ایدرو گفت: باتوجه به جایگاه ویژه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در صنعت ایران و نقش آن در تسهیل و پشتیبانی از مشارکت‌ شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی در جهت ارتقا و جهانی‌سازی صنایع ایران، مورد توجه متولیان و نهادهای بزرگ صنعتی اروپا قرار گرفت؛ به‌طوری که در سال گذشته مدیریت امور بین‌الملل ایدرو تفاهمنامه‌های همکاری مختلفی را با تشکل‌های مهم صنعتی اروپا (فرانسه، چک، آلمان و...) جهت توسعه همکاری‌های صنعتی به امضا رساند که اثرات آنها به مرور در شکل‌گیری توافقات و قراردادهای بعدی نمایان شده است. علی عراقچی افزود: باتوجه به سطح تعاملات روزافزون ایدرو با کشورهای سوئد، دانمارک، فنلاند و حتی ملاقات اختصاصی بیش از ۳۰ سفیر ازجمله سفرای 3 کشور مذکور با ریاست هیات عامل ایدرو در طول سال گذشته پیشنهاد شد که برای تسهیل توسعه روابط صنعتی بین ایدرو به‌عنوان دروازه ورود به صنایع ایران و صنایع کشورهای مذکور تفاهمنامه مشترکی تنظیم شود. او تصریح کرد: این تفاهمنامه نشان از اراده سیاسی کشورهای مذکور برای تعمیق روابط صنعتی با ایران دارد و طرف‌های تفاهمنامه موضوع توسعه همکاری صنعتی را به‌طور جدی دنبال می‌کنند.

خروج سنگ‌آهن از قیمت‌گذاری  دولتی

عضو انجمن سنگ‌آهن از خروج قیمت‌گذاری این ماده اولیه معدنی از قیمت‌گذاری دولتی خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران به معادن سلام دوباره می‌دهند. کیوان جعفری‌طهرانی به نحوه قیمت‌گذاری سنگ‌آهن در سالیان گذشته و مشکلات این صنعت در پی قیمت‌گذاری دولتی اشاره کرد و گفت: روند قیمت‌گذاری سنگ‌آهن توسط دولت طی سالیان گذشته همواره مورد بحث بوده است؛ به‌طوری که روند قیمت‌ها عموما در راستای حمایت از صنعت فولاد تعیین شده است. او افزود: به‌همین دلیل همواره قیمت سنگ‌آهن ازجمله کنسانتره و گندله با شمش رابطه داشته است در صورتی که در دنیا شاهدیم رابطه قیمت سنگ‌آهن و فولاد رابطه عرضه و تقاضاست. برای مثال در بازار بزرگی همچون چین همواره این‌طور نیست که با افزایش قیمت فولاد، قیمت سنگ‌آهن نیز افزایش یابد.

توضیحات وزارت صنعت درباره خودروهای هیبریدی

در خودروهای هیبریدی، نیازی به موتور احتراقی با حجم بالای۲۰۰۰ سی‌سی، وجود ندارد و با موتور با حجم کوچک نیز راندمان لازم را داشته و مسلما در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تاثیر بسزایی دارند. مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت گفت: بسته به نوع کاربری خودرو و همچنین موضوع بهره‌گیری از این خودروها به لحاظ کاهش مصرف سوخت یا کاهش آلایندگی، تعریف کاربری خودرو هیبریدی و برقی مشخص می‌شود. امیرحسین قناتی افزود: خودروهای تمام هیبریدی (Full Hybrid) با سیستم (سری- موازی) که در آن پایه قوای محرکه، موتور الکتریکی بوده و موتور احتراقی تنها جهت شارژ باتری و کمک به توان خودرو در شیب بالا یا تامین قدرت خودرو به‌صورت موازی وارد جریان می‌شود، در مقایسه با دیگر انواع هیبرید، می‌توانند جایگزین مناسبی جهت خودرو احتراق داخلی باشند. قناتی گفت: در این خودروها نیازی به موتور احتراقی با حجم بالا (۲۰۰۰ سی‌سی یا بالاتر) وجود ندارد و با موتور با حجم کوچک نیز راندمان لازم را داشته و مسلما در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تاثیر بسزایی دارند. او افزود: خودروهای تمام الکتریکی با قابلیت اتصال شارژر (Plug in) با قابلیت پیمایش بالا، بهترین راهکار جهت کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در مقایسه با خودروهای هیبریدی بوده که مسلما جهت بهره‌گیری مناسب نیاز به ایجاد زیرساخت لازم (ایستگاه شارژ) را دارند.

 

ارسال نظر