رشد صدور ضمانتنامه صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

۱۳۹۶/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۱۹

 شاتا  

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با اشاره به رشد فعالیت این صندوق نسبت به سال گذشته، افزود: در 11 ماه سال جاری، تعداد صدور ضمانتنامه از رشد 13درصدی برخوردار بود و از نظر ارزش ریالی رشد 71درصدی در همسنجی با پارسال تجربه کرد.

به گفته محمدحسین مقیسه، در 11 ماه امسال 2هزار و 384 میلیارد ریال ضمانتنامه صادر شد که در مقایسه با صدور یک هزار و 395 میلیارد ریال ضمانتنامه در 11 ماه پارسال 71درصد رشد داشته است.  او افزود: جمع کل ضمانتنامه‌های صادره در 11 ماه امسال نزدیک به 169 ضمانت به مبلغ هزار و 472میلیارد ریال بوده که استان‌های «خراسان‌رضوی، خوزستان، گیلان و ایلام» به‌ترتیب با 195، 165، 147 و 117 میلیارد ریال بیشترین متقاضی ضمانت صندوق بوده‌اند.

مقیسه یادآور شد: استان تهران با 12 ضمانتنامه به ارزش 56 میلیارد ریال بیشترین و استان چهارمحال‌و‌بختیاری با یک مورد به ارزش 2میلیارد ریال ضمانت کمترین ضمانت را دریافت کردند، اردبیل نیز طی این مدت هیچ‌گونه خدماتی از این صندوق دریافت نکرد.

او با اشاره به لایحه بودجه سال 97 افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش کرد در لایحه بودجه سال 97 افزایش سرمایه صندوق دیده شود، اما درنهایت این مهم محقق نشد؛ این موضوع می‌تواند در روند فعالیت صندوق در سال آینده تاثیر منفی بگذارد.  مقیسه با اشاره به اینکه طبق اصول صندوق، برای پذیرش ریسک در شرایط نرمال اقتصادی و صنعتی حداکثر باید هفت برابر سرمایه ریسک ‌برداریم، اظهار کرد: این ریسک و ضمانت باتوجه به یک هزار و 100میلیارد ریال سرمایه صندوق حداکثر 8هزار میلیارد ریال است.

این مقام مسوول ادامه داد: مجموع تعهدات صندوق تا پایان امسال به حدود 6 هزار میلیارد ریال بالغ می‌شود، معنایش این است که دیگر نباید ضمانتنامه صادر کنیم.

او با بیان اینکه در سه سال گذشته رشد خوبی را در صدور ضمانتنامه شاهد بودیم، افزود: موضوع افزایش سرمایه در لایحه بودجه 97 حذف شد، هر چند ممکن است به شکل سر جمع و تحت عناوین کلی‌تر حمایت و رونق تولید دیده شود.

مقیسه همچنین از قرارگیری مجدد نام صندوق در فهرست واگذاری‌ها انتقاد کرد و گفت: بنابر اصل 44 قانون اساسی، شرکت‌ها در 3 گروه در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند که براساس آن صندوق‌ها نیز در اولویت دوم قرار گرفتند.

او درباره اقدام‌های صندوق درخصوص واحدهای زلزله‌زده استان کرمانشاه هم گفت: هیات‌مدیره صندوق مصوب کرد به این واحدهای صنعتی تا سقف 3میلیارد ریال ضمانتنامه فقط با اخذ چک و سفته با تعهد ضمان‌ها تعلق گیرد. به گفته مقیسه، سهولت در دریافت این ضمانتنامه و دریافت نکردن وثیقه‌های ملکی و غیره، از جمله مزیت این مصوبه است.

مقیسه ادامه داد: همچنین مقرر شد صدور ضمانتنامه با مبالغ بیش از 3 میلیارد ریال با پذیرش ارزش محل اجرای طرح (هرچند دچار آسیب شده باشند) با تعهد ضامن‌ها انجام شود.  وی اضافه کرد: مطابق مصوبه هیات‌مدیره صندوق، واحدهای صنعتی آسیب‌دیده که پیش‌تر نسبت به اخذ ضمانتنامه از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک اقدام، اما ضمانتنامه‌های صادره مشمول پرداخت خسارت شده و صندوق نسبت به وصول مطالبات خود اقدام کرده، بین 6 ماه تا یک سال استمهال شوند.

مدیرعامل صندوق حمایت صنایع کوچک اظهار کرد: طبق قانون و اساسنامه صندوق، برای توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال با تمرکز بر مناطق کمتر توسعه‌یافته اجازه قانونی داریم، به‌طوری‌که در مناطق برخوردار حداکثر 70درصد اصل و سود تسهیلات را پوشش می‌دهیم و در مناطق کمتر برخوردار تا 85درصد اضافه می‌شود. او افزود: در مناطق کمتر برخوردار و کمتر توسعه‌یافته، صندوق خود را با وثیقه‌های متقاضیان تطبیق می‌دهد و تا حد امکان در قبول وثیقه‌های کم‌ارزش و ضامنین متقاضیان اغماض می‌کند. پیش از این اعلام شده بود یک‌هزار و 880میلیارد ریال ضمانتنامه در 9 ماهه امسال برای صنایع کوچک صادر و تمدید شد که در همسنجی با پارسال رشد 82درصدی داشت.

 

 

ارسال نظر