اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۱۸۴۳۶

  سهم صنایع کوچک از صادرات چقدر است؟

 ایسنا| معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از هدف‌گذاری 2.5میلیارد دلاری صادرات صنایع کوچک در این شهرک‌ها طی سال آتی خبر داد. غلامرضا سلیمانی با اشاره به اینکه ۵۰۰۰ واحد صنعتی کوچک در شهرک‌های صنعتی شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: برآورد حجم صادرات صورت گرفته از طریق صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی حدود 6 میلیارد دلار است که فقط حدود 2میلیارد دلار آن توسط صادرکنندگان با اظهارنامه گمرکی ثبت شده است.  وی ادامه داد: هدف‌گذاری صورت گرفته در مورد صادرات صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی در سال جاری حدود 2میلیارد دلار بود که در ۱۱ماهه محقق شد و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۲۰۰میلیون دلار دیگر به این رقم اضافه شود. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش و در ارتباط با پتانسیل صادراتی کلیه واحدهای صنعتی کوچک در سراسر کشور بیان کرد: پتانسیل صادراتی کلیه خوشه‌های صنعتی در بخش SME‌ها رقمی معادل ۱۷میلیارد دلار است که حدود 8 میلیارد دلار آن توسط صادرکنندگان اظهار می‌شود.  سلیمانی با اشاره به اینکه در سال جاری حدود 2میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار توسط صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی صادرات صورت می‌گیرد، اعلام کرد: هدف‌گذاری در سال جاری 2میلیارد دلار بود و در سال آینده این هدف‌گذاری با رشد ۲۵درصدی معادل 2.5میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

 تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق

پایگاه خبری اتاق ایران| هیات فعالان تجاری اتاق ایران که به سرپرستی غلامحسین شافعی به عراق سفر کرده‌اند با حضور در اتاق کربلا با تجار و بازرگانان این شهر دیدار و گفت‌وگو کردند. رییس اتاق ایران در این دیدار با اشاره به رفت‌وآمدهای گروه‌های سیاسی و اقتصادی، دولتی و خصوصی ایران به عراق گفت: با توجه به شرایط کنونی و شکست داعش شاهد فصل جدیدی از ارتباط دو کشور خواهیم بود.  غلامحسین شافعی همزمانی سفر معاون اول رییس‌جمهور و هیات فعالان اقتصادی ایرانی به بغداد را بیانگر اهمیت عراق برای توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: هر دو هیات اعزامی بخش دولتی و خصوصی توانسته‌اند برای حل و فصل مسائل به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند. او ایجاد کمیته مشترک برای پیگیری مشکلات تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور و طرح پیشنهادهای اقتصادی بین اتاق ایران و اتاق عراق را ازجمله توافق‌های خوب با مسوولان عراقی دانست و گفت: چون نگاه ما به کربلا در کنار مسائل اقتصادی یک نگاه دینی و مذهبی است، ارتباط اتاق‌های استانی با اتاق کربلا می‌تواند یک رابطه بلندمدت باشد که پیشنهاد می‌کنم برای توسعه این ارتباط و حل مشکلات موجود کمیته مشترکی بین اتاق‌های استانی، اتاق مشترک ایران و عراق و اتاق کربلا ایجاد شود.   رییس اتاق کربلا هم گفت: اتاق کربلا همیشه میزبان هیات‌های ایرانی از استان‌های مختلف است اما گاهی توافقات از مرحله حرف به مرحله اجرا نمی‌رسد و این باعث شده که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران دیگر کشورها به سرعت جایگزین شوند. نبیل الانباری ضمن تاکید بر ضرورت حضور دایمی و حقیقی شرکت‌های ایرانی در عراق و کربلا گفت: اکنون شرکت‌های ترکیه‌یی و عربستانی با قدرت و ترفندهای مختلف درحال انجام امور تجاری و سرمایه‌گذاری در کربلا هستند و حتی در بحث عتبات عالیات نیز ورود کرده‌اند.

رییس اتاق کربلا با اشاره به تاثیر مثبت حضور رییس اتاق ایران در کربلا گفت: با توجه به همکاری خوب و موثر ایرانی‌ها در جنگ با داعش علاقه‌مندیم، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی با جدیت بیشتری امور خود را برای رسیدن به نتیجه پیگیری کنند همچنین مایلیم کالاهای با کیفیت ایرانی به بازار کربلا راه پیدا کنند.  

 تداوم روند کاهشی قیمت خودروهای خارجی

فارس| کاهش تقاضا برای خرید خودروهای خارجی باعث شده است که قیمت این خودروها در بازار در برخی موارد به زیر نرخ نمایندگی برسد و در این شرایط فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند، روند کاهشی قیمت‌ها در روزهای پایانی سال نیز ادامه داشته باشد. قیمت‌گذاری نجومی برای خودروهای خارجی و پیگیری موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو در مجلس باعث کاهش تعداد خریداران این خودروها شده و همین مساله روند کاهشی قیمت‌ها را به همراه داشته است. در عین حال، قیمت برخی خودروها در بازار به زیر نرخ نمایندگی هم رسیده است که این اختلاف قیمت تا 42میلیون تومان نیز می‌رسد.  در این زمینه می‌توان به عرضه توسن با قیمت 257میلیون تومان در بازار اشاره کنیم درحالی که از سوی نمایندگی با قیمت 278میلیون تومان یعنی 21میلیون تومان بالاتر از نرخ بازار عرضه می‌شود. همچنین سانتافه در بازار با قیمت 293میلیون تومان خرید و فروش می‌شود درحالی که نرخ این خودرو در نمایندگی 335میلیون تومان است که 42میلیون تومان بالاتر از قیمت بازار است. النترا نیز با قیمت 185میلیون تومان در بازار معامله می‌شود اما قیمت این محصول در نمایندگی 190میلیون تومان است که شاهد اختلاف 5 میلیون تومانی قیمت نمایندگی و بازار این خودرو هستیم. در مورد سراتو هم باید به قیمت 184میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم درحالی که نرخ آن در نمایندگی 190میلیون تومان یعنی 6 میلیون تومان بالاتر از قیمت بازار است.

همچنین رنو کلئوس 2018 با قیمت 303میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود درحالی که این خودرو توسط نگین خودرو با قیمت 312میلیون تومان به فروش می‌رسد. به این ترتیب شاهد عرضه این خودرو با اختلاف 9میلیون تومانی بین نمایندگی و بازار هستیم. قیمت رنو تلیسمان 2018 نیز در بازار 260میلیون تومان و در نمایندگی 265میلیون تومان است که نشان‌دهنده اختلاف 5 میلیون تومانی بین این دو نرخ است.  در این وضعیت قیمت خودروهای دیگر نیز در بازار با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است به طوری که در مورد لکسوس NX باید به افت 80 میلیون تومانی قیمت در بازار اشاره کنیم که درحال حاضر با قیمت 520 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.  سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در این مورد می‌گوید: خودروهای خارجی که هم‌اکنون از سوی نمایندگی‌ها عرضه می‌شوند غالبا خودروهایی هستند که به امید بالا رفتن پی ‌در پی قیمت‌ها در پارکینگ‌ها نگهداری شده و حالا با توجه به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار به خریداران عرضه می‌شوند. او پیش‌بینی می‌کند، قیمت خودروهای وارداتی در بازار طی روزهای باقیمانده سال نیز به روند کاهشی خود ادامه دهد.

 

ارسال نظر