ممنوعیت واردات با دلار اثری بر تجارت خارجی نمی‌گذارد

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۱۱:۲۰
کد خبر: ۱۱۸۴۳۵

 فارس |

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: بازداشت کردن یک عده دلال ارز ازجمله جمشید بسم‌الله و بستن صرافی‌ها چاره کنترل بازار ارز نیست بلکه راه نجات این چرخه معیوب، شفاف شدن نقل و انتقالات ریالی و ارزی در شبکه بانکی است. مجیدرضا حریری در مورد ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالا با دلار امریکا گفت: این اقدام اثر خاصی در تجارت خارجی ندارد و بیشتر تصمیم سیاسی و نمادین است و اثر اقتصادی چندان ندارد.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: هر کالایی در دنیا قیمتی دارد و معادل آن می‌توان هر ارز رایجی را پرداخت کرد، ما هم می‌توانیم به ازای خرید هر کالایی یورو، یوآن، دلار یا پوند پرداخت کنیم. او با بیان اینکه در طول 30سال گذشته این قبیل بخشنامه‌ها چند بار دیگر هم ابلاغ شده است، گفت: بخشنامه‌های مذکور بدون لغو به مرور کنار گذاشته شده‌اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما نفت را با دلار به دنیا می‌فروشیم، گفت: اما دریافتی ما از کشورهای مختلف حتما دلار نیست و می‌تواند براساس ارزهای دیگر باشد. او افزود: ممکن است در مواردی برای تبدیل ارز به ارزی دیگر ناچار باشیم که هزینه تبدیل پرداخت کنیم اما این مساله عمومی نیست.

حریری با اشاره به اینکه چین دارنده بزرگ‌ترین ذخائر دلاری دنیاست، گفت: حدود 6 درصد از معاملات تجاری چین با پول ملی این کشور یعنی یوآن انجام می‌شود و بقیه مبادلات با ارزهای دیگر است. او با بیان اینکه به دلیل مشکلات مبادلات بانکی در دنیا بانک مرکزی ایران نمی‌تواند پولش را به راحتی نقل و انتقال دهد، گفت: همین موضوع مشکلاتی را در مورد تامین منابع ارزی ایجاد کرده است. او افزود: البته در طول یک سال ارز استحصالی نسبت به مصارف ارزی حداقل 20میلیارد دلار بیشتر است یعنی کمبود ارز در تجارت فرامرزی نداریم اما مشکل این است که این ارزها در اختیار ما نیست.  حریری افزود: مساله دوم این است که بخش زیادی از درآمدهای ارزی ما از کشور خارج می‌شود و در کشورهای مختلف ازجمله ترکیه، ایتالیا و کانادا تبدیل به املاک می‌شود بدون اینکه چیزی به جای آن وارد کشور شود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: کشورهایی که ما را در تنگناهای ارزی قرار می‌دهند، آمار ریز مبادلات تجاری ما را دارند ولی دولت‌های مختلف ما را غریبه می‌دانند. نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه در مقاطع مختلف ازجمله سال‌های 89 و 90 هم این قبیل اقدامات صورت گرفته است، بیان کرد: رییس وقت بانک مرکزی می‌گفت هر کس هر چقدر دلار بخواهد به وی می‌دهیم به طوری که این اقدامات موجب افزایش قیمت دلار از یک‌هزار تومان به بیش از 3هزار تومان شد.

 

ارسال نظر