اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۶۱

انتقاد از اختصاص یک‌درصد از فروش معادن به خزانه

ایرنا  رییس خانه معدن ایران گفت: اختصاص یک‌درصد از فروش واحدهای معدنی در قالب بودجه 1397 به خزانه مغایر قانون معادن است و علاوه بر آنکه تاثیر منفی در جلب و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی دارد، مانع از حرکت این بخش می‌شود. کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران به تازگی با انتشار بیانیه‌یی با الحاق یک بند به تبصره 7 لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام معادن به پرداخت یک‌درصد از فروش معادن به خزانه دولت مخالفت کرد. محمدرضا بهرامن گفت: برابر قانون معادن که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، سالانه حقوق معادن از سوی دولت تعیین و از بهره‌برداران اخذ می‌شود. وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای مشارکت در بخش معدن، قانون معادن را ملاک و معیار فعالیت در این عرصه می‌دانند، اما موضوع تخصیص یک‌درصد در قانون پیش‌بینی نشده است. بر اساس بیانیه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران که در هفته جاری صادر شد، اخذ یک درصد از فروش معادن برای خزانه را موجب ایجاد بار اضافه بر اقتصاد معدن، مغایر با قانون معادن و موجب از دست رفتن بخشی از تولید و اشتغال کشور دانسته است. بهرامن خاطرنشان کرد: کارشناسان این حوزه انتظار دارند، مجلس شورای اسلامی برای مباحث تخصصی از متخصصان مربوطه مشاوره کارشناسی اخذ کند و امروز خانه معدن ایران بهترین مشاور و امین قوای سه‌گانه برای هرگونه تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری تخصصی است. وی همچنین گفت: اعضای کمیسیون معتقدند آنچه سد راه توسعه‌ معدن و صنایع معدنی محسوب می‌شود، نه دشواری‌های ذاتی این کسب و کار که بی‌مهری تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این حوزه در تدوین مقررات معدنی است. رییس خانه معدن ایران یادآور شد: مدیران معادن بزرگ کشور نسبت به واریز یک‌درصد از فروش معادن به خزانه توجیه نیستند و واحدهای کوچک و متوسط نیز بیم آن دارند که نتوانند در سال آینده تداوم فعالیت داشته باشند.

نمایشگاه‌های بهاره و شهربازی‌ها زیر ذره‌بین

ایسنا  در آستانه فرا رسیدن سال جدید و در ایام نوروز، گشت‌های ویژه استاندارد در سراسر کشور از ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۵فروردین ۱۳۹۷ با نظارت بر مراکز تمرکز، توزیع و فروش کالا به ویژه در نمایشگاه‌های بهاره افزایش می‌یابد. نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام این خبر افزود: این طرح با هدف حفظ و صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کالاها و با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهای ناظر اجرا می‌‌شود. پیروزبخت با بیان اینکه در اجرای این طرح، کمیت و کیفیت کالاهای مشمول استاندارد اجباری و تشویقی در مراکز تمرکز، توزیع و فروش کنترل می‌شود، افزود: کالاها از نظر وزن، حجم و ابعاد کنترل خواهند شد تا مطابق استانداردهای مورد نظر باشند و از صحت و کالیبره بودن وسایل سنجش از قبیل ترازو‌ها و باسکول‌ها نیز اطمینان به عمل خواهد آمد. وی افزود: مواد غذایی، بهداشتی، شوینده‌ها، قطعات خودرو و همچنین ترازوها و وزنه‌ها در میادین میوه و تره‌بار و مراکز عرضه عمده و جزئی، کنترل نازل‌های سوخت و همچنین وسایل بازی در شهربازی‌ها و تله‌کابین‌ها از جمله کالاها و محصولات پرمصرفی هستند که مشمول مقررات استانداردهای اجباری بوده و در ایام نوروز مورد نظارت و کنترل قرار می‌گیرند.  

همکاری ایران و ترکیه در بازرسی قبل از حمل کالا

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت  نشست بررسی برنامه اجرایی تفاهمنامه سازمان ملی استاندارد ایران و موسسه استاندارد ترکیه با موضوع چگونگی روش بازرسی کالاهای وارداتی و صادراتی قبل از حمل برگزار شد. هیات استاندارد ترکیه که به سرپرستی الهامی مدیر روابط بین‌الملل موسسه استاندارد ترکیه در این نشست حضور داشت با معرفی ظرفیت‌های علمی و فنی موسسه استاندارد ترکیه در زمینه آزمایشگاهی و بازرسی کالا پیشنهادات خود را مطرح کردند. در این نشست هیات ایرانی نیز به سرپرستی مسلم بیات معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران خواهان استفاده از ظرفیت‌های استاندارد ترکیه درباره صدور گواهی استاندارد اتحادیه اروپا برای کالاهای صادراتی ایران شد. بیات در این نشست ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن تفاهمنامه امضا شده بین دو مجموعه استاندارد ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۶ به نقاط مشترکی در زمینه ارزیابی انطباق و بازرسی قبل از حمل که در تفاهمنامه مذکور به آن تاکید شده است، برسیم. در این نشست مقرر شد، گروه کاری ویژه‌یی برای بررسی پیش‌نویس اجرایی بازرسی پیش از حمل ظرف یک ماه آینده تشکیل شود تا با اجرای این بند از یادداشت تفاهم امضا شده در تسهیل تجارت بین دو کشور گام بلندی برداشته شود.

عارضه‌یابی واحدهای کوچک و متوسط صنعتی

ایرنا  سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با دانشگاه خوارزمی تفاهمنامه‌یی امضا کردند که بر اساس آن واحدهای کوچک و متوسط صنعتی عارضه‌یابی می‌شوند. به گزارش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در راستای گسترش همفکری و همکاری‌های آموزشی - پژوهشی، تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با دانشگاه خوارزمی منعقد شد. در این تفاهمنامه که به امضای «صادق نجفی» مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و «محمدعلی سبحان‌الهی» رییس دانشگاه خوارزمی رسید، مقرر شد طرفین برای راه‌اندازی مرکز نوآوری و شکوفایی در مراکز خدمات فناوری و کسب و کار در همه استان‌ها و نیز تدوین راهکارهای مناسب عملیاتی برای راهبری شهرک صنعتی ICT تهران همکاری‌های مشترک انجام دهند. براساس این تفاهمنامه عارضه‌یابی واحدهای صنایع کوچک و متوسط توسط اعضای هیات علمی دانشگاه و تدوین دوره MBA و DBA کسب و کارهای کوچک و متوسط پیگیری خواهد شد.

 

ارسال نظر