اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۸۱

فرصت‌های معدنی برای سرمایه‌گذاران اروپایی‌

ایرنا| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون بستر معادن و صنایع معدنی ایران با امکان سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری فرصتی را پیش روی سرمایه‌گذاران خارجی ازجمله اروپایی قرار داده است. مهدی کرباسیان روز گذشته پس از نشست هم‌اندیشی همکاری‌های معدنی ایمیدرو و اروپا در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: اجرای پروژه‌های مختلف در زمینه، فولاد، مس، طلا، زغال‌سنگ و غیره به‌عنوان یک اولویت بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی مورد تاکید است.

روز گذشته ایمیدرو میزبان 15 نفر از سفیران و رایزنان بازرگانی کشورهای اروپایی بود و اطلاعات کاملی در زمینه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی به آنها ارائه شد. کرباسیان اظهار کرد که براساس سیاست دولت تدبیر و امید تعاملات بین‌المللی برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک در دستور کار قرار دارد. به گفته او، اجرای پروژه‌ها در قالب سرمایه‌گذاری و بازپرداخت از محل محصول (بی.او.تی) یا تامین مالی (فاینانس) ازجمله روش‌های مورد استقبال ایران است که به دیپلمات‌های حاضر در این نشست معرفی شد. او افزود: امروز بهره‌برداری از معادن ایران در سطح صورت می‌گیرد و ذخایر زیادی در عمق وجود دارد که به‌دلیل نداشتن فناوری‌های لازم تاکنون در این بخش فعالیت چندانی صورت نگرفته است. به گفته او، سازمان ایمیدرو با همکاری زمین‌شناسی فعالیت وسیعی را در دولت یازدهم در وسعت 250هزار کیلومتر مربع به مورد اجرا گذاشته تا نسبت به اکتشاف ذخایر جدید اقدام کند و تاکنون اطلاعات مقدماتی مربوط به 180 هزار کیلومتر مربع گردآوری شده است. کرباسیان پیرامون 7 طرح استانی فولاد هم گفت: امسال بخش تولید آهن اسفنجی فولاد شادگان (خوزستان)، نی‌ریز (فارس) و میانه (آذربایجان‌شرقی) افتتاح شد و فولاد سبزوار (خراسان‌رضوی) هم آماده است. همچنین بنا به اظهارات او، سال آینده بهره‌برداری از آهن اسفنجی 2 واحد فولاد‌سازی (بافت-کرمان) (قائنات-خراسان‌جنوبی) افتتاح می‌شود و تا پایان 1397 هم بخش فولادسازی سپید دشت (چهارمحال‌وبختیاری) مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. 7 طرح فولاد استانی از سال 1385 به مورد اجرا گذاشته شد که به‌دلیل مشکلات مالی سال‌ها متوقف ماند، اما در دولت یازدهم از نیمه 1392 به شکل جدی دنبال شد و اکنون واحدهای احیا این کارخانه‌ها تکمیل شده و بخش فولاد‌سازی نیز به‌تدریج تا سال 99-‌1398 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در نشست هم‌اندیشی همکاری‌های معدنی ایمیدرو و اروپا، سفیران و رایزنان بازرگانی ازجمله کشورهای بلغارستان، اسپانیا، پرتغال، کرواسی، ایتالیا، هلند، رومانی، فرانسه، صربستان و آلمان حضور داشتند. براساس این گزارش، در 10 ماه منتهی به دی سال 96 براساس آمار گمرک افزون بر 53.3 میلیون تن محصولات معدن و صنایع معدنی کشور به ارزش بیش از 7.5 میلیارد دلار صادر شد. پیش از این اعلام شد که میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور حدود 60 میلیارد تن است که از این رقم بالغ بر 40میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است. ارزش ذخایر معدنی شناسایی شده کشورمان افزون بر 770میلیارد دلار برآورد شده است.

واردات رسمی گوشی به ۹۶۰۰ میلیارد ریال رسید

ایسنا| مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با موفقیت‌آمیز مطرح کردن اجرای رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، گفت: واردات این کالا در فاصله مهر تا هشتم اسفند ماه سال جاری با ۹۳درصد رشد به نسبت سال گذشته مواجه شد. طرح ملی رجیستری گوشی‌های تلفن همراه از مهر ماه سال جاری به مرحله اجرای پایلوت گذاشته و بعد از حدود دو ماه پایش شبکه، وارد اجرای قطعی شد. این طرح برای مقابله با واردات غیرقانونی یا به‌عبارتی قاچاق این کالای ضروری به کشور وارد مرحله اجرا شد تا بتواند از حق و حقوق گمرکی دولت که سالانه بخش اعظمی از آن توسط قاچاق این بخش از دست می‌رفت، صیانت کند. حال با گذشت بیش از 5 ماه از اجرای این طرح، حمیدرضا دهقانی‌نیا با بیان اینکه بازار قاچاق تلفن همراه به کشور متحول شده، اظهار کرد: مجموع ارزش واردات این کالا در فاصله بین مهر تا هشتم اسفند سال گذشته 4400 میلیارد ریال بود که امسال با اجرای رجیستری در این بازه زمانی، به 9600 میلیارد ریال رسیده است. او افزود: این میزان واردات حاکی از رشد قابل‌توجه درآمدهای گمرکی از محل اجرای رجیستری گوشی‌های تلفن همراه و به نوعی تاییدی بر اجرای موفقیت‌آمیز این طرح است.

سهم ایران از بازار نوروزی افغانستان

ایسنا| همزمانی نوروز با آغاز سال تحصیلی در افغانستان انتظار اینکه حجم واردات افغانستان از ایران در این مقطع بیشتر شود را رقم زده، اما به گفته رییس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت، خرید چندانی ازسوی افاغنه برای نوروز صورت نمی‌گیرد و به‌دلیل موضوعات امنیتی، امسال نمایشگاهی در این کشور برگزار نمی‌شود. محمدمهدی جوانمردقصاب، به ارائه توضیحاتی درباره تاثیر فرا رسیدن نوروز بر واردات افغانستان از ایران پرداخت و تاکید کرد: در کشور افغانستان برگزاری مراسم نوروز مانند ایران پرشکوه نیست. برهمین اساس می‌توان گفت در این شرایط خرید چندانی در افغانستان صورت نمی‌گیرد که برای تنظیم بازار آن کالای خاصی صادر شود. رایزن تجاری سابق ایران در افغانستان اظهار کرد: البته همزمان با فرا رسیدن نوروز، زمان آغاز سال جدید تحصیلی در افغانستان است که شاید در این مقطع زمانی نقش ایران در تامین مایحتاج تحصیلی اهمیت بیشتری داشته باشد.جوانمردقصاب افزود: ما برای این مقطع پیشنهاد دادیم مانند برخی سال‌های گذشته نمایشگاهی از محصولات ایرانی برگزار شود، اما متاسفانه به‌دلیل مسائلی ازجمله موضوعات امنیتی این نمایشگاه برگزار نشد. البته یکی از دلایل هم این است که علاقه تولیدکنندگان ما برای حضور در چنین نمایشگاه‌هایی کمتر است. رییس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که درنهایت از بازار لوازم‌التحریر افغانستان چند درصد آن دراختیار ایران قرار می‌گیرد؟ گفت: در بازار تامین وسایل مصرفی برای بازگشایی مدارس علاوه بر ما، رقبایی مانند پاکستان و چین هم حضور دارند. اما مهم این است که عدم برنامه‌ریزی برای حضور در بازار افغانستان امری است که جای پرداخت بیشتر دارد. اکنون بسیاری از افاغنه برای تامین وسایل موردنیاز خود راهی ایران می‌شوند و این خرید را به‌طور مستقیم انجام می‌دهند. با وجود این همچنان می‌توان گفت در بخش‌ مایحتاج محصلان حدود  ۵۰ تا ۶۰درصد بازار افغانستان، دست ایران است.

 

ارسال نظر