ضرورت ترسیم نقشه راه تجاری «تهران - بغداد»

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۸۰

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در راس یک هیات بزرگ تجاری و صنعتی روز دوشنبه به دعوت رسمی «سلمان الجمیلی» وزیر برنامه‌ریزی عراق وارد بغداد شد. طرفین در این دیدارها جزییات مربوط به آخرین وضعیت همکاری‌ها و نیز زمینه‌های گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف تجاری و صنعتی را بررسی کردند. محمد شریعتمداری در بدو ورود به عراق گسترش روابط همه ‌جانبه با این کشور را از اهداف مهم دولت ایران برشمرد. او آماده‌سازی و هماهنگی جهت برنامه‌های سفر روز چهارشنبه اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور ایران به جمهوری عراق را مهم‌ترین محور گفت‌وگوها و مذاکرات خود با مقامات عراقی دانست و ابراز امیدواری کرد که این سفر نقشه راه همکاری اقتصادی بین دو کشور را ترسیم کند.

به گفته شریعتمداری در این مذاکرات به بررسی و تلاش برای گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌های سیاسی و اقتصادی ازجمله مشارکت ایران در بازسازی مناطق جنگزده ناشی از تهاجم داعش می‌پردازد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در دیدارهای خود با وزیران برنامه‌ریزی و نیز صنایع عراق، زمینه‌های گسترش همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی میان تهران و بغداد مورد بحث و بررسی قرار خواهد بود. «ولید حبیب الموسوی» قائم مقام وزارت تجارت عراق نیز با استقبال از سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به عراق ابراز امیدواری کرد که اراده دو طرف در توسعه روابط در همه زمینه‌ها بیش از پیش تحقق یابد. این مقام عراقی بار دیگر از نقش و حمایت‌های ایران از عراق در جنگ با داعش قدردانی کرد.

شریعتمداری همچنین در دیدار با وزیر مسکن و شهرسازی عراق حل مشکل تعاملات بانکی را یکی از عوامل مهم در توسعه همکاری اقتصادی بین دو کشور دانست و افزود: با ایجاد خطوط اعتباری و اقدامات جدید امکان حل مساله تعامل بانکی بین دو کشور وجود دارد.

او بر ضرورت تعریف کردن یک سقف مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: درحال حاضر حجم مبادلات تجاری(غیرنفتی) بین دو کشور 6 میلیارد دلار است که این رقم در شان دو کشور همسایه و مرزهای گسترده‌ آنها نیست.

به گفته شریعتمداری برای تحقق توسعه اقتصادی بین دو کشور باید مناسبات از روابط ساده تجاری به روابط پیچیده‌تر در زمینه‌های فنی و مهندسی و همکاری صنعتی و ساختمان‌سازی گسترش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی به ویژه در حوزه فنی و مهندسی، پیشنهاد تشکیل یک هیات مشترک کرد که وزیر مسکن و شهرسازی عراق از این پیشنهاد استقبال کرد. خانم «آن نافع» در این دیدار همچنین بر ضرورت پایدار کردن همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد. وزیر مسکن و شهرسازی عراق هم در پاسخ به خواست وزیر ایرانی درخصوص مطالبات معوقه مالی شرکت‌های ایرانی فعال در عراق گفت: برای رفع این مشکلات و پرداخت مطالبات مالی تلاش می‌کند.

 

ارسال نظر