نقشه راه بخش‌ خصوصی برای تکمیل نیمه تمام‌ها

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۷۹

نحوه واگذاری طرح‌های بلاتکلیف و شبه ‌تعلیق د‌ر اقتصاد‌ ایران به معمای حل نشدنی تبد‌یل شد‌ه که به نظر می‌رسد‌ این ‌بار کلید‌ حل آن د‌ر اختیار نمایندگان بخش ‌خصوصی است. طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام که با افول د‌رآمد‌های نفتی و کاهش سهم طرح‌های عمرانی از بود‌جه عمومی د‌ولت، پسوند‌ بلاتکلیف و شبه‌ تعلیق را به خود‌ اضافه کرد‌ه است به عنوان یک شمشیر د‌و لبه هم آثار مخرب خود‌ را بر رشد‌ اقتصاد‌ی، اشتغال و گرد‌ش نقد‌ینگی و توسعه‌یافتگی د‌ر اقتصاد‌ کلان می‌گذارد‌ و هم د‌ر شرایط فعلی به عنوان یکی از عوامل تضعیف و تخریب بنیان‌های مالی و سازمانی پیمانکاران بخش خصوصی به شمار می‌رود‌. حالا برای حل این معما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت میهمان اتاق ایران بود تا نقشه راهی از سوی خصوصی‌ها برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام تعریف شود.

حال براساس آمارها 63 هزار طرح نیمه استانی نیز وجود‌ د‌ارد و از شهریور سال 1395 تاکنون 4هزار پروژه به بخش‌ خصوصی ایران واگذار شد‌ه؛ اما چیزی بالغ بر 77هزار طرح نیمه‌تمام د‌یگر د‌ر کشور وجود‌ د‌ارد‌ که 7هزار و 650 مورد‌ آن ملی است. در این زمینه نیز چندی پیش، رییس کارگروه واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی گفته بود؛ « 18هزار طرح نیمه‌تمام و آماده بهره‌برداری استانی و 3هزار طرح ملی در کشور آماده واگذاری به بخش خصوصی است.» برای به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها سخنگوی دولت معتقد است که «به انجام رساندن این 71هزار پروژه حتی اگر دولت برای آغاز طرح‌های جدید مقاومت کند، کار سختی است و منابع بسیار هنگفتی می‌طلبد. از این رو مجموع اعتبار مورد نیاز این پروژه‌ها حدود 400تا 500 هزارمیلیارد تومان برآورد شده که مبلغ بسیار زیادی است و تامین آن در توان دولت نیست اما می‌توان با وارد کردن مردم و بخش‌ خصوصی به موضوع سازندگی کشور، قدم‌های مفیدی در مسیر تکمیل این طرح‌ها برداشت.»

به گزارش اتاق ایران؛ مدیران سازمان برنامه و بودجه در جمع فعالان اقتصادی اتاق ایران قرار گرفتند تا آیین‌نامه تبصره 19 قانون بودجه سال 1397 را بررسی و به جمع‌بندی نهایی برسانند. به گفته رییس اتاق ایران؛ «حضور معاون رییس‌جمهور در جلسه بخش خصوصی با موضوع طرح‌های نیمه‌تمام نشان‌دهنده اهمیت موضوع ائتلاف‌سازی در بخش خصوصی و ایجاد یک شراکت عمومی خصوصی در مسائل اقتصادی کشور است و امیدواریم این تلاش‌ها در عمل نیز نتایج مطلوبی داشته باشد.» در همین حال؛ در این نشست دو جانبه بخش‌ خصوصی با دولتی‌ها، رییس سازمان برنامه ‌و بودجه کشور گفت: یکی از گام‌های اساسی که قرار است توسط دولت برداشته شود و در تبصره 19 لایحه بودجه 1397 پرداخته شده این است که زمینه برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام دولتی با مشارکت مردم و بخش خصوصی مهیا شود. محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه حدود 65 هزار پروژه استانی و 6 هزار پروژه ملی ناتمام در کشور وجود دارد، تصریح کرد: از میان این طرح‌ها برخی را به طور کامل باید دولت انجام دهد؛ چراکه نمی‌تواند سودی برای بخش خصوصی به همراه داشته باشد و این درحالی است که در جریان واگذاری طرح‌ها ما بنا نداریم، بخش خصوصی را در زیان شریک کنیم و طرح‌های ناکارآمد و مساله‌دار را واگذار کنیم. او تاکید کرد: در جریان واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام باید منافع مشروع و قانونی بخش خصوصی کاملا برآورده شود.

 

ارسال نظر