اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۶:۱۹
کد خبر: ۱۱۸۲۰۷

کاهش تنش‌ها با محدودیت در ثبت‌سفارش

فارس   رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: ایجاد محدودیت در ثبت سفارش با دلار امریکا برای کاهش تنش‌ها در بازار ارز صورت گرفته است.

عدنان موسی‌پور افزود: این امر باعث افزایش هزینه‌های مبادلاتی برخی کالاها که ضرورتا باید با دلار مبادله شوند، خواهد شد، هر چند ذکر شده که این سیاست‌ مشمول ثبت‌سفارش‌های قبلی نمی‌شود، لیکن تجار خود راسا اقدام به افزایش قیمت‌ خواهند کرد و تاثیر آن را حتی برای ثبت‌سفارش‌های قبلی نیز شاهد خواهیم بود. موسی‌پور اظهار کرد: این سیاست با افزایش هزینه واردات کالاها، هزینه تولید را افزایش داده و از آن طریق با افزایش قیمت کالاها و تورم داخلی، قدرت رقابت صادرکنندگان را کاهش خواهد داد و برای این امر باید تا زمانی که معاملات تجاری به صورت کامل با یورو انجام شود، هزینه بپردازیم.

افزایش ۲۳درصدی کشفیات کالاهای قاچاق

مهر   یک مقام مسوول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به افزایش ۲۳درصدی کشفیات کالاهای قاچاق گفت: ستاد با قوت و طبق برنامه به ماموریت‌های خود ادامه می‌دهد. رضا بهشتی‌زاده گفت: طرح برخی موضوعات در رسانه‌ها مبنی بر تعطیلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مانع از اجرای ماموریت‌های ستاد در مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست و خللی در انگیزه دستگاه‌های متولی ایجاد نمی‌کند.

او اضافه کرد: رییس ستاد قاچاق کالا و ارز مسوولیت دیگری بر عهده گرفته است اما صرف اینکه رییس ستاد هنوز تعیین‌تکلیف نشده، دلیلی بر تعطیلی ستاد نیست. بهشتی تاکید کرد: نشانه متوقف نبودن فعالیت‌های ستاد، دستاوردهای اخیر این مجموعه است؛ چنانچه در مبارزه با قاچاق کالا و ارز کار نمی‌شود؛ چرا کشفیات افزایش پیدا کرده است؟ چرا دستورالعمل‌های اجرایی طرح‌هایی مانند رجیستری، ساماندهی معابر کولبری و کالاهای ملوانی و... که سه الی چهار سال روی آنها کار شده، دقیقا در ۶ ماه اخیر ابلاغ شده است؟ این مقام مسوول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: در 10ماهه نخست امسال بیش از ۳۶هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال کالای مظنون به قاچاق کشف شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۹ هزار و ۳۸۲ میلیارد ریال بود 23.3درصد افزایش یافت.

او تاکید کرد: این آمار هنوز تکمیل نشده است و با اضافه شدن کشفیات برخی دستگاه‌های دیگر که هنوز به این فهرست اضافه نشده آمار کشفیات امسال بسیار بیشتر از این اعداد خواهد بود.

مدیرکل روابط‌عمومی ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز در مورد انتشار خبری مبنی بر احتمال انتقال ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کشور گفت: وزارت کشور یکی از اعضای ستاد مرکزی است، با استناد به ماده سه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت در حوزه امور اجرایی، پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ۲۴ عضو از قوای سه‌گانه و نیروهای نظامی و انتظامی تشکیل شده است.

بهشتی‌زاده افزود: وزارتخانه‌هایی همچون دادگستری، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، کشور، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اعضای این ستاد به شمار می‌روند.

این مقام مسوول با اشاره به فراقوه‌یی بودن ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: علاوه بر وزارتخانه‌های ذکر شده، دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیون‌های اقتصادی و قضایی و حقوقی مجلس، سازمان‌های تعزیرات حکومتی، جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، صدا و سیما، بازرسی کل کشور، ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهی نیروی انتظامی، بانک مرکزی، گمرک، اتاق بازرگانی ایران و... از اعضای این ستاد هستند.

هندی‌ها به‌دنبال بازار ایران

تعادل    بازار 46میلیارد دلاری واردات ایران نه تنها اروپایی‌ها بلکه آسیایی‌ها را به فکر افزایش سهم خود از این بازار انداخته است. در این میان هندوستان که در سال 2016 میلادی نزدیک به 2میلیارد دلار انواع محصولات خود را به ایران صادر کرده بود و دهمین صادرکننده بزرگ به ایران محسوب می‌شد، به دنبال توسعه بازار خود در ایران است. این کشور در سال‌های گذشته توانست با عقد قرارداد بندر چابهار سر و صدای زیادی در منطقه به راه بیندازد و جایگاه خود را در کشورمان مستحکم کند. شورای توسعه تجارت این کشور بزرگ آسیایی با برگزاری نمایشگاه‌هایی در سراسر جهان سعی می‌کند، تولیدات روزافزون صنایع خود را وارد بازارهای صادراتی کند.

به همین ترتیب این شورا با همکاری سفارت هند و نیز اتاق بازرگانی ایران پنجمین دوره از نمایشگاه Source India را در ایران برگزار می‌کند. این نمایشگاه که از تاریخ 19 الی 21 اسفندماه 1396 در برج میلاد تهران برگزار می‌شود، شامل حوزه‌های پوشاک و منسوجات، فناوری اطلاعات و تجهیزات وابسته، ساخت و ساز و زیرساخت، مواد شیمیایی و محصولات وابسته، ماشین‌آلات مهندسی و قطعات خودرو، خدمات بهداشتی و داروسازی و محصولات غذایی و کشاورزی است. در نمایشگاه Source India بیش از 100 شرکت هندی در صنایع یاد شده محصولات خود را ارائه می‌دهند.

 

 

ارسال نظر