بازنگری در استانداردهای 85 گانه خودرو

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۲۱
بازنگری در استانداردهای 85 گانه خودرو

محصولات فولکس واگن سال 97 وارد خطوط تولید در ایران می‌شود

 

تعادل   

عملکرد صنعت تا پایان دی ماه 1396 از سوی متولیان صنعتی تشریح شد. مطابق آمارهای ارائه شده، ارزش افزوده بخش صنعت در بازه زمانی یاد شده به نسبت مدت مشابه سال 1395 با رشد 6.5 درصدی روبه‌رو بوده است. اما از آن سو براساس آمارها از ۵۶۰۰ واحد صنعتی که برای دریافت تسهیلات نوسازی ثبت نام کرده‌اند تنها ۱۴۰واحد صنعتی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند که نسبت به پیش‌بینی ما در ابتدای سال رقم بسیار پایینی است. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در نشست روز گذشته خود با اصحاب رسانه به بیان توضیحاتی درخصوص قراردادهای خودروسازان داخلی با شرکای خارجی و تاخیر در اجرای آنها پرداخت. بنا به اظهارات محسن صالحی‌نیا در شهریور ماه سال 97 احتمالا محصولات فولکس واگن وارد خطوط تولید در ایران خواهد شد. این مقام دولتی همچنین درباره آخرین وضعیت قرارداد «ایدرو با شرکت رنو» تاکید کرد که هنوز شرایط اجرایی برای قرارداد نهایی در قاعده خاصی که دیده شده، فراهم نیست. «بازنگری در اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرو که قرار بود از دی ۹۷ در کشور عملی شود» از دیگر موضوعاتی بود که از سوی متولیان صنعتی مورد اشاره قرار گرفت. به گفته صالحی‌نیا تاکید وزیر صنعت بر این است تا در زمینه استانداردهای ایمنی و عملکردی آخرین استانداردهای مصوب اجرایی شود اما استانداردهای اختیاری یا مواردی که خودروسازان اعلام می‌کنند توسط طرف‌های اروپایی اجرا نمی‌شود، بازنگری صورت گیرد.«مشکلات قطعه‌سازان خودرو با خودرو‌سازان، قرارداد سایپا سیتروئن، قرارداد رنو با ایدرو، شمار واحدهای تولیدی راکد، موضوع درخواست سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه خودرو و مشکلات شرکت‌های هپکو و آذرآب» از محورهای مهم نشست روز گذشته معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اصحاب رسانه بود.

 

کارنامه عملکرد بخش صنعت که روز گذشته از سوی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تشریح شد، حاکی از بهبود برخی شاخص‌ها ازجمله جوازهای تاسیس واحدهای صنعتی داشت. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در ۱۰ماه منتهی به دی سال جاری برای ۱۶هزار و ۶۰ واحد در حوزه‌های مختلف جواز تاسیس صادر شد، توضیح داد: با توجه به میزان جوازهای تاسیس صادره در مدت مشابه 95 (۱۳هزار و ۶۰ فقره) شاهد رشد ۱۹درصدی در این زمینه هستیم که نشانه‌یی از امید به سرمایه‌گذاری در کشور است.  همچنین بنا به اظهارات محسن صالحی‌نیا در همین بازه زمانی 10هزار و ۶۵0 واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده که با توجه به آمار مدت مشابه 1395(۴هزار و ۴۰۰مورد) با افزایش 5.5 درصدی رو به رو بودیم.  از سوی دیگر جوازهای تاسیس صادره در همین بازه زمانی، افزایش 21.5درصدی اشتغال، ۱۹درصدی تعداد و ۱۶درصدی سرمایه نسبت به مدت مشابه سال 1395 داشته و پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی در ۱۰ماه منتهی به دی سال 1396 افزایش 5.5 درصدی تعداد، ۱۷درصدی اشتغال و ۱۷درصدی سرمایه داشته است.

از سوی دیگر ریز جزئیات گزارش عملکرد بخش صنعت حاکی از این است که ارزش افزوده بخش صنعت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود 6.5 درصد رشد داشته است. بر همین اساس ارزش افزوده بخش صنعت در نیمه نخست سال ‌جاری حدود 4.5درصد بوده که تا پایان سال به 5.5 خواهد رسید. این درحالی است که این شاخص در نخستین فصل از سال جاری 5.5 درصد و در فصل دوم 3.9درصد بوده است.

همچنین مطابق آمارها حدود ۱۱۸هزارمیلیارد تومان تسهیلات در 3 فصل سال‌ جاری به بخش صنعت تزریق شده که با توجه به میزان تسهیلات پرداختی در قیاس با مدت مشابه سال گذشته(حدود ۱۱۰هزارمیلیارد تومان) افزایشی ۸ درصدی را نشان می‌دهد. از آن سو پیش‌بینی‌ها هم نشان می‌دهد، میزان تسهیلات پرداختی تا پایان سال 1396 به ۱۵۰هزارمیلیارد تومان خواهد رسید. از میان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت حدود 84.5درصد برای تامین سرمایه در گردش، حدود ۷درصد در بخش ایجاد و حدود 4.5درصد برای بخش توسعه و صرف شده است.

همچنین بنا بر آمار ارائه شده از سوی صالحی‌نیا ۲۱هزار فقره پرونده برای دریافت تسهیلات به تصویب رسیده و به بانک‌ها معرفی شده که از این تعداد متقاضی حدود ۲۰هزار واحد به میزان ۱۴هزار و ۳۰۰میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند. او با اشاره به برخی مصوبات بودجه سال آینده ادامه داد: در بودجه سال آینده حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان برای مشوق‌های صادراتی و زیرساخت‌های آن در نظر گرفته شده است. حدود ۵ هزارمیلیارد تومان هم در راستای رونق تولید و اشتغال برای طرح‌های توسعه‌یی ایجادی و نوسازی از محل هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از ۶ هزار واحد صنعتی در نظر گرفته شده برای تکمیل و بهره‌برداری در سال ۹۶ تاکنون حدود ۵ هزار و ۷۰۹واحد تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است، گفت: ۵ هزار و ۶۰۰ درخواست نوسازی واحدهای صنعتی داشتیم که یک هزار و ۲۰۰واحد آن به بانک‌ها معرفی شدند و حدود ۱۴۰واحد موفق به دریافت تسهیلات در مجموع به میزان ۴۸۰میلیارد تومان شدند.

صالحی‌نیا به برگزاری جلسات ستاد تسهیل استان‌ها هم اشاره کرد و از برگزاری حدود ۳هزار و ۷۵۴جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها در 10ماه نخست سال جاری خبر داد. به گفته او در این جلسات حدود 28هزار و ۲۸۸ موضوع مطرح شده و حدود ۲۹هزار و ۴۳۱مصوبه به تصویب رسیده که ۵۴ درصد از مصوبات درخصوص تامین مالی و تسهیلات بوده است. او به نوسازی و بهسازی خطوط تولید قطعه‌سازان هم اشاره کرد و خبر داد که برای حمایت از قطعه‌سازان به زودی اوراق مرابحه با همکاری شبکه بانکی منتشر می‌شود.

 اوج‌گیری تولید خودرو

از سوی دیگر، آمار ارائه شده از سوی این مقام دولتی نشان می‌دهد، تولید برخی محصولات صنعتی در کشور با رشد همراه بوده است. به‌طوری‌که در

 ۱۰ ماهه نخست سال جاری، تولید کمباین افزایش ۱۱۴درصدی، تولید تراکتور افزایش 18.5درصدی و تولید شمش آلومینیوم افزایشی 6درصدی داشته است. افزایش تولید فیبر در حدود ۱۱درصد و افزایش تولید سموم آفت نباتی نیز حدود 14.5درصد بوده است. از آن سو، تولید فرش ماشینی نیز طی این مدت 4.5درصد افزایش را شاهد بوده است. افزایش در تولید هیچ یک از محصولات صنعتی اما به اندازه خبر افزایش تولید خودرو در کشور خوشایند نیست؛ چراکه صنعت خودروسازی صنایع اقماری بسیاری را نیز از خود متاثر می‌کند و به همین دلیل، رونق این صنعت معادل است با رونق در بسیاری از صنایع جانبی. حال براساس آمار اعلامی از سوی متولیان صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در 10 ماهه منتهی به دی سال 1396، یک میلیون و ۴۱۰هزار دستگاه بوده که نسبت به کل آمار تولید سال گذشته (یک میلیون و ۳۶۵ هزار دستگاه) رشد را نشان می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود آمار تولید خودرو تا پایان سال به یک میلیون و ۵۵۰هزار دستگاه برسد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود، قراردادهای خودرویی را نیز مورد اشاره قرار داد. بنا به گفته او، ایکاپ تاکنون حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده است. اکنون تولید روزانه ایکاپ ۹۰ دستگاه در روز است و سال آینده به ۱۲۰ دستگاه در روز می‌رسد. قطعه‌سازان از نحوه قراردادها، شیوه پرداخت‌ها و گرید‌بندی قراردادهای خود با ایکاپ راضی هستند. صالحی‌نیا تصریح کرد: هر چند قرارداد سایپا سیتروئن روال طبیعی خود را طی می‌کند، اما این قرارداد حدود دو ماه از برنامه عقب است. البته جای نگرانی نیست و قرار است اواسط تیرماه سال آینده استارت کار شروع شود. او با اشاره به قرارداد «ماموت و فولکس واگن» نیز گفت: در راستای این قرارداد با حدود ۲۹ قطعه‌ساز قرارداد منعقد شده است. این قرارداد با ۳۰درصد تولید داخلی آغاز می‌شود و براساس پیش‌بینی‌ها و قولی که سرمایه‌گذار داده از شهریورماه تولید در محل کارخانه را شاهد خواهیم بود.

 قرارداد با رنو در هاله‌ای از ابهام

معاون وزیر صنعت درخصوص آخرین وضعیت اجرایی شدن قرارداد ایدرو با شرکت رنو هم گفت: متاسفانه هنوز شرایط اجرایی برای قرارداد نهایی در قاعده خاصی که دیده شده، فراهم نیست. البته رنو به‌طور عادی در حال انجام تولیدات خود با پارس‌خودرو است و خودروهای ال نود و ساندرو را تولید و عرضه می‌کند. به گفته او، براساس بررسی‌ها، سهم تولید این مجموعه نیز وضعیت خوبی دارد و نسبت به سال گذشته نیز از رشد مناسب، یعنی با افزایش بیش از دو برابر مواجه بوده است، اما با شرایطی که به لحاظ سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت رنو مدنظر است، هنوز نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت که زمان شروع تولید ایدرو با رنو چه زمانی خواهد بود، اما آنچه مسلم است ۵ مدل خودرو که روی 2 پلتفرم قرار دارد، جزو توافقات این قرارداد بوده، اما هنوز محل و سایتی که برای تولید مدنظر این شرکت مشترک بوده، فراهم نشده است.

او گفت: با شرایطی که سایپا اعلام کرده، این واگذاری باید با دقت نظر بیشتری انجام شود؛ چراکه بن‌رو اگرچه شرکت زیرمجموعه سایپاست، اما سهامداران و اعضای هیات‌مدیره آن، شرایط خاصی را برای واگذاری مدنظر قرار دارند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که در حال سپری کردن مراحل نهایی خود است، اگرچه در یک مقطعی با توقف معناداری مواجه بوده است.

صالحی‌نیا ابراز امیدواری کرد که با برطرف شدن یکسری ابهامات و روش‌هایی که برای واگذاری وجود دارد، بتوانیم این واگذاری را انجام دهیم و کار را به بهترین شکل پیش برد. همچنین بنا به اظهارات صالحی‌نیا، شرکت رنو بررسی‌های دقیقی در رابطه با سایت بن‌رو انجام داده و همه جوانب کار را به لحاظ کارشناسی و ساختاری، ترکیب و تجهیزات سنجیده، اما با تمام این شرایط به نظر می‌رسد که هم رنو و هم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که دوطرف امضای این قرارداد بوده‌اند، باید تکلیف این تفاهم همکاری را نهایی کرده و کار را آغاز کنند.

صالحی‌نیا همچنین از دستور وزیر صنعت برای بازنگری در اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرو که قرار بود از دی ۹۷ در کشور عملی شود، خبر داد و گفت: وزیر صنعت تاکید داشت که در زمینه استانداردهای ایمنی و عملکردی، آخرین استانداردهای مصوب اجرایی شود، ولی درمورد استانداردهای اختیاری یا مواردی که خودروسازان اعلام می‌کنند توسط طرف‌های اروپایی اجرا نمی‌شود، قرار شد بازنگری صورت گیرد.

او با بیان اینکه هپکو مشکل مالکیتی نیز داشت، گفت: با همکاری سازمان خصوصی‌سازی، واگذاری این شرکت به مالک یا مالکان را در دستور کار داریم. از سوی دیگر، پرداخت حقوق و معوقات کارکنان هپکو تا دی‌ماه انجام شده و برای بازاریابی محصولات این شرکت نیز برنامه‌هایی داریم. او با اعلام اینکه تیم مدیرتی قوی در آذرآب مستقر شد و کارها به جلو می‌رود، گفت: تسهیلاتی به میزان حدود ۴۰میلیارد تومان در چند مقطع زمانی مختلف به شرکت آذرآب داده شد، بخشی از کمک‌ها به صورت ضمانتنامه بود.

 

 

ارسال نظر