تقدیر از بنگاه‌های جوان صادراتی

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۸۸

تعادل  

با صادرات کردن تنها 30درصد از تولیدات صنایع کوچک کشور، صادرات کشور حدود 10میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. این گفته صادق نجفی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را شاید بتوان جان کلام سخنان مسوولان وزارت صنعت در همایش تقدیر از صادرکنندگان برتر صنایع کوچک دانست. این در حالی است که رییس سازمان توسعه تجارت ایران نیز از لزوم اعزام بنگاه‌های کوچک و متوسط در قالب هیات‌های تجاری به کشورهای هدف صادراتی می‌گوید. در واقع در شرایطی که صنایع بزرگ و متوسط ایران با انواع و اقسام مشکلات از نرخ ارز گرفته تا قوانین دست و پاگیر، دست و پنجه نرم می‌کنند، شاید توجه به صنایع کوچک و البته صادرات‌محور کردن آنها بتواند راهگشا باشد.

در همایش تقدیر از صادرکنندگان برتر صنایع کوچک که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، رییس سازمان توسعه تجارت ایران و نیز جمعی از صادرکنندگان صنایع کوچک در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد از ۳۱ واحد برتر صادرکننده در حوزه صنایع کوچک تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم غلامرضا سلیمانی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از پیگیری ایجاد بانک صنایع کوچک خبر داد و اعلام کرد که در حال حاضر 12۰۰واحد صنعتی تعطیل شده به چرخه تولید بازگشته‌اند. صادق نجفی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز از تلاش جهت استفاده از ظرفیت حداکثری ۳۱هزار واحد کوچک صنعتی طی چهار سال آتی خبر داد و اعلام کرد که اگر بتوانیم ۳۰ درصد از تولیدات صنایع کوچک را در کشور صادر کنیم به رقمی معادل ۱۷میلیارد دلار در این بخش می‌رسیم.

همچنین مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت ایران هم با تاکید بر اینکه خوشه‌های صنعتی باید با اهداف صادراتی فعالیت خود را پیش ببرند، گفت: در بخش صادرات مقوله‌هایی نظیر بازاریابی، برندینگ، ترمینال و پایانه‌های حمل‌ونقلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

 احیای جوایز صادراتی

 محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با تصریح اینکه صنایع کوچک به محاق رفته‌اند، از تلاش حداکثری دولت برای توجه ویژه به موضوع این صنایع خبر داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در دولت دوازدهم تلاش می‌کنیم به SMEها توجه ویژه داشته باشیم، برای توسعه متوازن مدیون واحدهای صنعتی کوچک هستم، این واحدها در نقاط مختلف کشور و حوزه‌های پیرامون پراکندگی وسیعی دارند و برای توسعه متوازن پراهمیت هستند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش تقدیر از صادرکنندگان برتر صنایع کوچک اظهار کرد: از ۸۵ هزار واحد صنعتی کشور بخش اعظمی از صنایع کوچک و متوسط هستند و بیش از نیمی از آنها در شهرک‌های صنعتی استقرار دارند.

شریعتمداری افزود: امکان توجه بیشتر به واحدهای کوچک و متوسط به خاطر استقرار آنها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به خوبی فراهم است، این مهم باید مورد توجه و اهتمام قرار بگیرد. وزیر صنعت گفت: موضوع صنایع کوچک بعد از ادغام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به محاق رفته است، بیشتر وقت و توان صرف موضوع شهرک‌ها می‌شود.

شریعتمداری تاکید کرد: واحدهای کوچک و متوسط (SME)‌ها با سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به واحدهای بزرگ‌تر تلاش برای اشتغال‌زایی بیشتر می‌کنند، در بسیاری از کشورهای دنیا بار سنگین توسعه بر دوش واحدهای کوچک اقتصادی است. شریعتمداری گفت: با ورود استارت‌آپ‌ها، صنایع کوچک جایگاه ویژه‌یی پیدا کردند، کمترین معوقات بانکی مربوط به صنایع کوچک است، مخاطرات بانک‌ها برای پرداخت به SME‌ها کمتر است. وی افزود: تلاش می‌شود به موضوع صادرات‌گرا بودن واحدهای کوچک و متوسط در دولت دوازدهم توجه جدی‌تر شود. علاوه بر این جایزه صادراتی که از گردونه عملکرد اقتصادی خارج شده بود در سال ۹۷ احیا خواهد شد و ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع برای جوایز صادراتی به تصویب مجلس رسیده است.

وزیر صنعت ادامه داد: ایجاد مشوق‌های ویژه برای ایجاد تنوع در محصولات صادراتی از اهداف ماست، در سال‌های گذشته به واحدهایی که برای نخستین بار کالا صادر می‌کردند، مشوق‌هایی می‌دادیم. به گفته شریعتمداری، علاوه بر تنوع تولید، تنوع جغرافیای صادراتی نیز باید مورد اهمیت واقع شود، در سال‌های قبل این مهم در کشورهای آفریقایی انجام می‌شد که باید دوباره از سر گرفته شود. وزیر صنعت تاکید کرد: ۷۰هزار میلیارد تومان منابع حاصل از فروش اموال و دارایی‌های ایدرو و ایمیدرو در دوره‌های پیشین بود که سال آینده ۹ هزار میلیارد تومان از این منابع به این سازمان‌های توسعه‌یی برای مشارکت با واحدهای دیگر داده می‌شود، اولویت این منابع واحدهای تولیدی صادرات‌گرای دانش‌بنیان است.

شریعتمداری گفت: نوسازی صنعتی در سال ۹۷ در اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت است، یکی از مهم‌ترین کارهای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی توجه به نوسازی صنعتی در کشور است. وی افزود: از کمک‌های فنی و اعتباری برای کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی به واحدهایی که می‌خواهند نوسازی کنند استفاده می‌شود، امیدوارم سال آینده سال رونق تولید برای همه واحدهای صنعتی و تولیدی باشد.

 صادرات‌گرا شدن خوشه‌های صنعتی

معاون وزیر صنعت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز در ادامه این نشست گفت: بنگاه‌های کوچک و متوسط را باید به صورت مدیریت شده و در قالب هیات‌های تجاری به کشورهای هدف صادراتی ببریم. مجتبی خسروتاج اظهار کرد: برای ماندن در صحنه و استفاده از همه پتانسیل‌ها باید همگان برای عرصه آماده شوند تا آنهایی که از دانش و ظرفیت و توان بیشتری برخوردارند، فرصت ظهور و حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم شبکه سامانه‌های راه‌اندازی شده برای موضوع صادرات بتواند پاسخگوی بنگاه‌ها و صادرکنندگان باشد. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: شرکت‌های کوچک و متوسط برای سازمان توسعه تجارت دارای اهمیت هستند. باید به بازیگران صحنه تجارت و صادرات توجه کرد. خسروتاج افزود: کلینیک‌های صادرات می‌توانند تاثیر خوبی داشته باشند، خوشه‌های صنعتی باید به سمت صادرات‌گرایی بروند. ارتباط و تعامل سازمان توسعه تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز در این مورد راهگشاست. دیگر معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز گفت: اگر بتوانیم فقط ۳۰درصد از تولیدات صنایع کوچک را صادر کنیم در سال آینده به رقم ۱۰میلیارد دلار در صادرات صنایع کوچک دست خواهیم یافت. این هدف دور از دسترس نیست. صادق نجفی اظهار کرد: بیش از ۹۰درصد از صنایع کشور کوچک هستند، پس نیازمند توجه ویژه هستند. وی با بیان اینکه سازمان 3برنامه برای توسعه صنایع کوچک دارد، گفت: مدیریت جهادی یکی از ۳ برنامه و نخستین حرکت برای توسعه صادرات صنایع کوچک است، همه مردم و تولیدکنندگان برای رونق تولید و صادرات و استفاده از کالای داخلی باید در کنار هم قرار بگیرند.  نجفی ادامه داد: اقتصاد کشور باید بزرگ شود، توان بزرگ شدن را داریم، این بزرگ شدن توسط صنایع کوچک می‌تواند، اتفاق بیفتد اما برای این مهم باید پیشران‌ها به صنایع کوچک متصل شوند. معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: در زمینه صادرات آموزش، حضور در نمایشگاه‌های مختلف و اعزام هیات‌های تجاری باید مدنظر قرار بگیرد، اولویت اول سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی توانمند کردن صنایع و واحدهای کوچک است. نجفی افزود: ایجاد، احیا و فعال کردن ۳۱هزار و ۵۰۰واحد صنعتی در چهار سال آینده هدف‌گذاری شده است.

 

 

ارسال نظر