اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۱۱

کمیسیون اصل ۹۰ مشاور خودرویی ندارد

مهر  کمیسیون اصل۹۰ انتصاب رییس یکی از تشکل‌های وارداتی در حوزه خودرو به سمت مشاور این کمیسیون را رد و تاکید کرد: مشی کمیسیون در رسیدگی به پرونده‌های مطروحه، دعوت از کارشناسان و صاحب‌نظران است و بر همین اساس از فرد مذکور نیز به عنوان کارشناس دعوت به عمل آمده و ایشان سمتی در کمیسیون اصل ۹۰ ندارد.

گران‌فروشی را گزارش کنید

ایسنا  بعد از افزایش قیمت غیرقانونی برخی واحدهای تولیدکننده لبنیات، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از بازگشت قیمت‌ها به میزان قبل خبر داد و از مردم خواست موارد گران‌فروشی را گزارش کنند. گران‌فروشی برخی لبنیات پرمصرف مانند شیر، ماست و پنیر که در گروه کالایی یک قرار دارند و مشمول قیمت‌گذاری اجباری می‌شوند، توسط برخی برندها در هفته‌های گذشته با شکایت مردمی همراه بود. همین موضوع باعث ورود نهادهای نظارتی و کنترل بازار شد که متعاقب آن سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اطلاعیه‌یی که در اختیار ایسنا گذاشت، از کاهش قیمت این دسته از محصولات و بازگشت آنها به حالت قبل خبر داد. در این اطلاعیه اعلام شده که «متعاقب افزایش غیرقانونی محصولات پرمصرف لبنی (شیر، ماست و پنیر) توسط برخی واحدهای تولیدی طی هفته‌های گذشته و اقدامات نظارتی این سازمان و همچنین همراهی اغلب واحدها منجر به برگشت قیمت‌ها شد.»

بر این اساس سازمان حمایت اعلام کرده «واحدهایی که محصولات لبنی را همچنان گران می‌فروشند، پرونده تعزیراتی خود را سنگین‌تر خواهند کرد؛ بنابراین از مردم خواسته تا از واحدهای متخلف خرید نکنند و هرگونه تخلف را از طریق سامانه ۱۲۴ به سازمان‌های نظارتی گزارش کنند.»

کاهش قیمت‌ خودروهای داخلی

تسنیم  بازار روز گذشته خرید و فروش خودرو نسبت به روزهای گذشته همچنان با نوسان قیمت روبه‌روست اما روز گذشته ارزانی به قیمت خودروهای داخلی رو کرده و بازار شاهد کاهش 100 تا یک‌میلیون تومانی قیمت‌هاست. روز گذشته در بازار خودرو 206 تیپ 2 با کاهش 200هزار تومانی، 34میلیون و 600هزار تومان، دنا پلاس با کاهش یک‌میلیون و 100هزار تومانی با قیمت 55میلیون و 500تومان، سمند EF7 با کاهش500هزار تومانی با قیمت 35میلیون تومان، پژو207 دنده‌یی با کاهش 500هزار تومانی با قیمت 47میلیون و 500هزار تومان، پژو 206 تیپ 5 با کاهش 500هزار تومانی با قیمت 40میلیون و 400 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

ارسال نامه به خودروسازان

تسنیم  رییس شورای رقابت گفت: با ارسال یک نامه به خودروسازان دلیل حاشیه قیمت بالای این روزهای خودروها را پیگیری می‌کنیم. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تب خرید خودرو برای مسافرت‌های نوروزی بازار خرید و فروش خودرو شاهد افزایش قیمت است اما بر اساس سیاست‌گذاری‌ها قرار بر این بود، اختلاف قیمت کارخانه تا بازار فاحش نباشد اما متاسفانه بازار راکد خرید و فروش خودرو امروز اختلاف قیمت زیادی از کارخانه تا بازار دارد و هنوز هم اقدامی برای رفع این موضوع به کار گرفته نشده است. رضا شیوا به عنوان رییس شورای رقابت در همین ارتباط به تسنیم می‌گوید: بر اساس توافقات به عمل آمده خودروسازان باید در خودروهای زیر 40میلیون تومان که مشمول قیمت‌گذاری هستند، حاشیه بازار را برطرف کنند. او تصریح کرد: با ارسال یک نامه به خودروسازان دلیل حاشیه قیمت بالای این روزهای خودروها را حتما پیگیری می‌کنیم.

۱۵میلیون ‌تن کلینکر در انبارها

تسنیم  یک کارشناس سیمان با اعلام اینکه ۱۵ میلیون تن کلینکر در انبارها مانده و مشتری ندارد، گفت: کارخانجات سیمان را گران نکرده‌اند فقط تخفیف‌ها را برداشته‌اند. علی‌محمد بد با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت سیمان مصوب سه سال پیش است، اظهار داشت: این روزها مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی باعث شده با حذف تخفیف‌ها بخشی از نیاز نقدینگی خود را جبران کنند. او با بیان اینکه امسال تخفیف کارخانجات تا 30 درصد کمتر از قیمت مصوب سیمان بود، افزود: رقابت منفی در بازار هم عاملی شده تا تعدادی از کارخانجات با ضرر روبه‌رو شوند.

البته باید تاکید کنم، شبکه توزیعی در بخش سیمان با اشکالات زیادی همراه است و همین موضوع عاملی شده تا خرده‌فروشی‌ها برای کسب سود بیشتر به بهانه‌های مختلف قیمت‌ها را افزایش دهند. این در حالی است که کارخانجات سیمان را کمتر از قیمت مصوب به آنها می‌فروشند. این کارشناس سیمان با بیان اینکه در حال حاضر هر تن سیمان فله‌یی با قیمت 130هزار تومان و هر تن سیمان کیسه‌یی با قیمت 144هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: کارخانجات هر کیسه سیمان را با قیمت 7200 تومان به خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌کنند اما آنها هر کیسه سیمان را برای سود بیشتر تا 8500 تومان به فروش می‌رسانند. همین موضوع باعث شده تا مردم تصور کنند، سیمان گران شده است. او تصریح کرد: امروز 15میلیون تن کلینکر در انبار کارخانجات مانده و مشتری ندارد. این حجم از موجودی انبارها در حالی به وجود آمده که تعدادی از کارخانجات در فصل زمستان تعطیل بوده و تولیدی نداشته‌اند.

 

 

ارسال نظر