برندگان و بازندگان منتخبان صنعتی

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۰۹
برندگان و بازندگان منتخبان صنعتی

تعادل   

جزئیات وضعیت کالاهای منتخب صنعتی و معدنی سه فصل سال 96 منتشر شد. تصویر آماری حاکی از این است که هفت کالای منتخب صنعتی شامل «تولید کولر آبی، وانت، داروی انسانی، پودر شوینده، الکتروموتور، نئوپان، الیاف و تاپس پلی استر و انواع تلویزیون» بیشترین افت تولید در 9 ماهه منتهی به آذر سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال 95 تجربه کرده‌اند.

در مقابل براساس آمارها، 5 کالای منتخب صنعتی «تولید کمباین، اتوبوس، مینی‌بوس و ون، انواع کاغذ، دوده و تراکتور» در مدت یاد شده بیشترین رشد تولید را از آن خود کرده‌اند. از آن‌سو، در میان صنایع منتخب معدنی 4 گروه کالایی «کاتد مس، ظروف شیشه‌یی، ظروف چینی و سیمان» بیشترین افت را در این بازه زمانی داشته‌اند، اما 5 گروه کالایی شامل «کاشی، شیشه جام، چینی بهداشتی، کنسانتره زغال‌سنگ و فولاد خام» بیشترین میزان تولید را در مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال 1395 تجربه کرده‌اند.

از سوی دیگر، جزئیات وام‌دهی بانک‌ها و موسسات اعتباری در سه فصل نخست سال ۱۳۹۶ در بخش صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه سال 1395 نشان از رشد 6.6درصدی دارد، به‌طوری که مطابق آمارها میزان وام‌دهی به صنعتگران به رقمی بالغ بر 118هزار میلیارد تومان رسیده است.

 صنعتی‌های خوش‌اقبال

جزئیات مرتبط با آمار تولید «کالاهای منتخب صنعتی» نشان می‌دهد، در 9 ماه ابتدایی سال جاری، تولید «انواع کمباین» در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشدی 121.9درصدی بوده و از این جهت، این گروه کالایی بیشترین رشد تولید را در زمان مورد مقایسه داشته است. «انواع اتوبوس، مینی‌بوس و ون» نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 73.3درصدی را شاهد بوده است. «تولید کاغذ» نیز ازجمله صنایعی بوده که در این بازه زمانی، رشد قابل‌توجهی را در تولید شاهد بوده است.

این گروه کالایی 26.9درصد رشد تولید را در این مدت به ثبت رسانده است. «تولید تراکتور، نخ پلی‌استر، سموم دفع آفات نباتی، ماشین لباسشویی و فیبر» نیز ازجمله دیگر گروه‌های کالایی با بیشترین میزان رشد در تولید در 9 ماهه ابتدایی سال جاری بوده‌اند. به عنوان نمونه، تولید «تراکتور» حدود

22.3 رشد تولید را در بازه زمانی مورد اشاره به خود اختصاص داده و تولید «فیبر» نیز با رشدی معادل 12.8درصد، یکی دیگر از محصولاتی بوده که تولید آنها در 9 ماهه منتهی به آذر سال جاری با رشد همراه بوده است.

 منتخبان صنعتی با افت تولید

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در 9 ماهه منتهی به آذر سال جاری، تولید «کولرهای آبی» در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، با 27.7درصد کاهش تولید، بیشترین افت را در میان صنایع منتخب به خود اختصاص داده است. «نئوپان» نیز از دیگر محصولات صنعتی بوده که با افت 15درصدی در 9 ماهه منتهی به آذر امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است. مطابق آمارها، در همین بازه زمانی، تولید هفت کالای منتخب صنعتی ازجمله «کولر آبی، وانت، داروی انسانی، پودر شوینده، الکتروموتور، انواع تلویزیون و روغن ساخته شده نباتی» بیشترین افت را نسبت به مدت مشابه سال قبل در میان کالاهای منتخب صنعتی تجربه کرده‌اند.

براساس آمار 9 ماهه منتهی به آذر سال گذشته، تولید کولرهای آبی در سال 1395 نیز بیشترین افت تولید را در میان صنایع منتخب شاهد بودند و امسال دست‌کم دومین سالی است که رتبه نخست بیشترین میزان افت تولید در این صنعت رقم می‌خورد. «کولر آبی» با 467 هزار و 200 دستگاه در سال 1395، در 9 ماهه منتهی به آذر سال جاری با افت بیش از 27درصدی مواجه بوده که بیشترین افت را نسبت به سایر کالاهای منتخب صنعتی داشته است. افت تولید کولرهای آبی را می‌توان به افت دامنه‌دار و طولانی‌مدت در میزان معاملات بخش مسکن ربط داد. در واقع رکود در بخش مسکن موجب افت تقاضا برای کولرهای آبی شده و به این ترتیب، صنایع تولیدکننده کولرهای آبی نیز دچار افت شده‌اند.

 وضعیت تولید صنایع معدنی

از سوی دیگر، براساس آمار منتشر شده از ۱۳ گروه کالایی منتخب معدنی و صنایع معدنی، 5 گروه کالایی «چینی بهداشتی، شیشه جام، کاشی، کنسانتره زغال‌سنگ و فولاد خام» بیشترین میزان تولید را در مدت مذکور به خود اختصاص دادند. جزئیات آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که «شیشه جام» با 730.9 هزار تن تولید در 9 ماهه ابتدایی سال جاری، بیشترین تولید را در میان کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی به خود اختصاص داده است. تولید این گروه کالایی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود 26درصد رشد داشته است.

«کنسانتره زغال‌سنگ» نیز با تولید 1033.5 تن، رشدی 17.6درصدی در مقایسه با 9 ماهه ابتدایی سال 1395 داشته و به این ترتیب، یکی از خوش‌اقبال‌ترین صنایع فعال در بخش فرآوری معدنی بوده است. از دیگر صنایع معدنی که در این مدت رشد خوبی را تجربه کرده است، می‌توان به صنعت تولید «کاشی» اشاره کرد که 15.8درصد رشد داشته و به 268003.1 هزار متر مربع رسیده است.

از آن‌سو در بین 13 کالای منتخب معدنی و صنایع معدنی، 4 کالای منتخب معدنی «کاتد مس، سیمان، ظروف شیشه‌یی و ظروف چینی» در 9 ماه منتهی به آذرماه سال جاری بیشترین افت را نسبت به مدت مشابه سال 1395 تجربه کرده‌اند. براساس آمارها، «کاتد مس» با افت 28.6درصدی، «سیمان» با افت 0.9درصدی، «ظروف شیشه‌یی» با افت 12.7درصدی و «ظروف چینی» با افت 2.3درصدی در سه فصل سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با بیشترین میزان افت روبه‌رو شدند. جالب اینجاست که همین گروه‌های کالایی در مدت مشابه سال گذشته نیز در ردیف صنایع دارای بیشترین میزان افت در تولید قرار داشتند.

کالاهای منتخب در گروه کالایی «شیمیایی و پتروشیمی» اما عمدتا در زمینه تولید رو به رشد بوده‌اند. به این ترتیب، براساس آمار اعلامی تنها محصولی که در این بازه زمانی در میان کالاهای منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» با افت 2.6درصدی روبه‌رو بوده است، «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» بوده که در مدت مشابه سال گذشته نیز با افت در تولید روبه‌رو بوده است. وضعیت محصول «اپوکسی رزین» نیز بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل گزارش شده و سایر کالاهای منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» رشد مثبتی را تجربه کرده‌اند.

 صنعتگران چقدر وام گرفتند؟

تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در سه فصل سال 1396 در بخش صنعت و معدن با رشد 6.6درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 118هزار میلیارد تومان رسیده است. در بخش بازرگانی نیز 56.3 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که رشدی برابر با 4.5درصد را نشان می‌دهد. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی 9 ماهه منتهی به آذر سال‌جاری مبلغ 251.5 هزار میلیارد تومان (معادل 62.3درصد از کل تسهیلات پرداختی) است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، مبلغ 6.4هزار میلیارد تومان، معادل 2.6درصد افزایش داشته است.

ملاحظه می‌شود که از 118 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن، معادل 84.9درصد از آن (مبلغ 100.2 هزار میلیارد تومان) در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع در بخش صنعت و معدن توسط بانک‌ها در سال جاری است.

داده‌های مربوط به تفکیک بخش‌های اقتصادی دریافت‌کننده تسهیلات بانکی نیز نشان می‌دهد، بخش خدمات با دریافت حدود 160.7 هزار میلیارد تومان، به تنهایی 39.8درصد از تمام تسهیلات پرداخت شده از جانب بانک‌ها را به خود اختصاص داده است. پس از این بخش، بخش صنعت و معدن با دریافت 29.3درصد از تمام تسهیلات بانکی پرداخت شده در 9 ماهه منتهی به آذر سال 96، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این بخش حدود 118هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است. مسکن و ساختمان با دریافت حدود 35.5هزار میلیارد تومان (معادل 8.8درصد از کل تسهیلات) کمترین میزان تسهیلات اعطایی را به خود اختصاص داده است.

 

ارسال نظر