اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۴۹

اولتیماتوم به بی‌انضباطی کارت‌های بازرگانی

مهر   یک نماینده مجلس از اولتیماتوم مجلس برای اتمام بی‌انضباطی کارت‌های بازرگانی خبر داد و گفت: کارت‌های بازرگانی یک سال مصرف برای سوءاستفاده در حوزه تجارت خارجی صادر می‌شوند. محمدعلی پورمختار درخصوص روند صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی گفت: چنانچه قوانین مجلس درخصوص ساماندهی این کارت‌ها ساکت باشد، دولت می‌تواند با اصلاح آیین‌نامه‌ اجرایی «ماده ۱۰ قانون واردات و صادرات» معضلات و مشکلات این کارت‌ها را حل کند. او با اشاره به اهمیت طرح رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی برای جلوگیری از مفاسد این کارت‌ها اظهار کرد: با اجرای طرح رتبه‌بندی تفکیک بازرگانان تجارت سالم از بازرگانان تجارت ناسالم امکان‌پذیر می‌شود. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، نظارت ضعیف وزارت صنعت و اتاق بازرگانی را عامل به وجود آمدن فسادهای کارت‌های بازرگانی دانست و خاطرنشان کرد: فرار مالیاتی ۱۲هزارمیلیارد تومانی سال گذشته این کارت‌ها نتیجه فعالیت افرادی است که نه تنها سواد تخصصی تجارت خارجی را ندارند بلکه از سواد اولیه خواندن و نوشتن هم محروم هستند. او با اشاره به واردات ۷۰۰خودرو پورشه توسط زنی روستایی گفت: روند فعلی صدور کارت‌های بازرگانی برای افراد پاسخگوی شرایط موجود تجارت خارجی نیست.

اجرای قراردادهای پسا برجامی

شاتا   رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه همه قراردادهای پسابرجامی در زمینه خودرو درحال اجراست، گفت: قرارداد پژو با ایران خودرو درحال اجراست و محصولش وارد بازار شده است و درحال حاضر مشتریان از آن استفاده می‌کنند. منصور معظمی افزود: تعداد تولید خودروهای پژو ۲۰۰۸ تاکنون ۱۵۰۰دستگاه بوده است و خط تولید این خودرو متوقف نیست. او از تاخیر دو ماهه در عرضه پیش فروش این خودروها خبر داده و گفت: درحال حاضر که در بهمن ماه قرار داریم، خودروهای آذر ماه به متقاضیان عرضه می‌شود. معظمی در ادامه به قرارداد سیتروین و سایپا اشاره کرد و افزود: کار اجرایی آن شروع شده و در ۳ماهه دوم سال آینده وارد مدار تولید و بازار می‌شود. او افزود: قرارداد فولکس واگن و ماموت و هیوندای با کرمان خودرو نیز در جریان است.

تبریز مرکز جهانی فرش دستباف

تسنیم   رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز و ایران از انتخاب تبریز به عنوان مرکز جهانی بافت فرش دستباف در سال ۲۰۱۸ خبر داد. اسماعیل چمنی اظهار کرد: تبریز در سال 2018 به عنوان مرکز جهانی بافت فرش دستباف توسط شورای صنایع دستی جهانی انتخاب شد که این رویداد به عنوان افتخاری برای قالیبافان کشور که در واقع سربازان اقتصاد مقاومتی هستند به حساب می‌آید. او افزود: به جرات می‌توان گفت، فرش دستباف بی‌رقیب‌ترین کالا برای مفهوم اقتصاد مقاومتی است برای اینکه همه عوامل تولید آن داخلی بوده و بدون نیاز به واردات برترین کالای صادراتی نیز است. او درباره خواسته‌های قالیبافان، پرداخت وام کم‌بهره تولید و بیمه را یادآور شد و گفت: 2میلیون نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در این هنر صنعت مشغول به کار هستند و هزینه ایجاد شغل در این بخش حدود 20میلیون تومان است. چمنی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به‌همراه کاهش تولید از میزان صادرات نیز کاسته شده و آلمان که مهم‌ترین مقصد صادراتی فرش دستباف ایران بوده مانند گذشته رونق ندارد اما با توجه به پراکندگی تولید در کشور نمی‌توان آمار مشخص ارائه داد اما این امر قابل لمس است. او در ادامه گفت: به‌ منظور معرفی بهتر فرش دستباف ایران به گردشگران خارجی و پیوند ایشان با رویداد 2018 تبریز، نخستین نمایشگاه و فروشگاه نفیس‌ترین فرش‌های‌ دستباف ایران و تبریز در تهران راه‌اندازی شد تا بتواند مکانی برای بازدید و سهولت دسترسی گردشگران به دستبافت‌های ایران باشد.

اتاق مشترک ایران و قطر تاسیس شد

پایگاه خبری اتاق ایران   اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با برگزاری مجمع موسس در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور پدرام سلطانی نایب‌رییس اتاق ایران، شهرام خاصی‌پور مدیرکل کشورهای عربی و آفریقایی معاونت بین‌الملل اتاق ایران و نماینده وزارت خارجه تاسیس شد.  شهرام خاصی‌پور، مدیرکل کشورهای عربی- آفریقایی معاونت بین‌الملل اتاق ایران در این نشست ضمن اشاره به سوابق روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه میان ایران و قطر، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در 9ماهه گذشته را بالغ بر 200میلیون دلار ذکر کرد و افزود: هر چند این میزان نسبت به سال گذشته رشد نشان می‌دهد ولی به هیچ‌وجه متناسب با ظرفیت‌های موجود همچنین زمینه‌های تازه به وجود آمده برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و قطر نیست. خاصی‌پور استقبال فعالان اقتصادی از جلسه مجمع موسس اتاق ایران و قطر را نشانه علاقه‌مندی آنها به تقویت همکاری مشترک اقتصادی دو طرف دانست. او ادامه داد: یکی از برنامه‌های اتاق ایران در حوزه بین‌الملل، توسعه اتاق‌های مشترک و پیشگامی آنها در تقویت روابط دوجانبه تجاری و همکاری‌های اقتصادی است. او افزود: اتاق ایران با حمایت همه‌ جانبه از اتاق‌های مشترک، مسیر فعال‌تر شدن اتاق‌های مشترک و رشد همکاری‌های میان دو کشور را هموار می‌کند. ایران در منطقه‌یی با جمعیت بیش از 400میلیون نفر دارای موقعیت ویژه اقتصادی و ترانزیتی است؛ منطقه‌یی که بازار مستعدی برای صادرات کالاست و لازم است، توسعه صادرات به کشورهای همسایه در اولویت کاری اتاق‌های مشترک با کشورهای همجوار باشد. لذا با توجه به ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدید برای همکاری‌های بیشتر اقتصادی و تجاری با قطر، ضرورت تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر بیش از پیش احساس می‌شود. پدرام سلطانی، نایب‌رییس اتاق ایران نیز در این نشست حجم مبادلات کنونی میان ایران و قطر را نامناسب ولی درحال رشد خواند و گفت: مسیر ترانزیتی میان دو کشور ایران و قطر باید محل مبادلات تجاری سالم باشد و بخش خصوصی برای تحقق این مهم نقش کلیدی دارد.

 

ارسال نظر