اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۷۷

آغاز ماموریت تنظیم بازار از ۱۵ اسفند

تسنیم| وزیر صنعت، معدن تجارت گفت: با تشکیل جلسه ستاد تنظیم بازار برای شب عید، کالاهای اساسی مردم به اندازه کافی در انبارهای کشور ذخیره‌سازی شده و جای هیچ نگرانی نیست. محمد شریعتمداری گفت: تمام نیازهای کشور ویژه ایام عید مردم دیده شده و با خرید از تولیدکنندگان و به نقاط مختلف کشور حمل و در زمان مشخصی که از سوی اتحادیه‌ها و اصناف اعلام خواهد شد، توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه فروشگاه‌های بهاره در برخی شهرها از سوی اتاق‌های اصناف برپا می‌شود، افزود: سازمان تعزیرات برای نظارت بیشتر بر کالا و خدمات از 15 اسفند تا پایان فروردین فعالیت خواهند داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از تشکیل کمیته نظارت بر سفرهای مردم در ایام نوروز زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد و گفت: مناطق پرمهمان‌پذیر مورد توجه جدی این سازمان است.

شریعتمداری گفت: وزارت جهاد کشاورزی هم اطمینان داده کالاهای اساسی مردم در انبار ذخیره شده و هیچ نگرانی‌ برای کالاهای اساسی موردنیاز مردم مانند میوه وجود ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور درباره اینکه نوسانات نرخ ارز چه تاثیری بر واحدهای تولیدی، صنعتی کشور در امر صادرات خواهد داشت، گفت: باوجود نوسانات نرخ ارز، امر تولید و صادرات کشور، از ثبات نرخ ارز و تغییرات منطقی و قابل پیش‌بینی بهره می‌برند.

شریعتمداری ادامه داد: واحدهای تولیدی و صنعتی از تغییرات غیرمنطقی لطمه می‌بینند و این واقعیتی غیرقابل انکار برای صنعت کشور است اما اتخاذ سیاست‌های کمک‌کننده به حل مشکل را باید مسوولان ذی‌ربط مطرح کنند. وی درخصوص ‌نگرانی برخی واحدهای تولیدی به‌ویژه در امر صادرات، گفت: دولت سیاست‌هایی در این زمینه اتخاذ کرده و به اطلاع مردم خواهد رسید و مسیر را طی خواهیم کرد و ان‌شاءالله به منافع ملی ایران هیچ‌گونه لطمه‌یی وارد نشود.

حمایت فرانسه از فعالیت پژوسیتروئن در ایران

ایسنا| قائم‌مقام خاورمیانه و آفریقای شرکت پژوسیتروئن از حمایت ۱۰۰درصدی دولت فرانسه از فعالیت این شرکت در ایران خبر داد. وی خاطرنشان کرد که قیمت خودروهای تولیدی این شرکت در ایران در آینده با داخلی‌سازی بیشتر، کاهش می‌یابد. ژان کریستوف کمار در نشست خبری در تهران درباره موضع دولت فرانسه در زمینه فعالیت این شرکت در ایران اظهار کرد: ما ارتباطات نزدیکی با دولت فرانسه داریم و دولت فرانسه به‌طور ۱۰۰درصد حمایت زیادی از برنامه‌های ما در ایران می‌کند.

وی با بیان اینکه به‌عنوان مثال ما با سیستم بانکی فرانسه مشکل داشتیم چون یک بانک فرانسوی به‌دلیل کار کردن با ایران در زمان تحریم‌ها میلیاردها دلار جریمه شده بود، خاطرنشان کرد: با این حال دولت فرانسه در این رابطه یک بیمه صادراتی را تایید کرد تا تجارت سیستم بانکی فرانسه با ایران تسهیل شود. قائم‌مقام خاورمیانه و آفریقای شرکت پژوسیتروئن ادامه داد: در حال حاضر خودرو پژو ۲۰۰۸ تولیدی به‌عنوان نخستین خودرو پسابرجامی در ایران بیش از ۲۰درصد داخلی‌سازی شده است که البته پایین بودن این میزان به‌دلیل تلاش برای به تولید رسیدن خودرو با حداکثر سرعت بود. البته خودرو بعدی که ۳۰۱ است ۶۰درصد داخلی‌سازی می‌شود. کمار افزود: ۷۶ قطعه‌ساز ایرانی برای داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران و همکاری با ایکاپ انتخاب شدند و در حال حاضر در مرحله خرید ماشین‌آلات و آموزش پرسنل در این رابطه هستند. وی با بیان اینکه پژو ۲۰۰۸ و ۳۰۱ قطعات مشترک زیادی دارند و داخلی‌سازی آنها نیز به ۵۰درصد خواهد رسید، تصریح کرد: با داخلی‌سازی بیشتر قیمت خودروهای تولیدی در ایران کاهش خواهد یافت. به‌عنوان مثال در آینده قیمت پژو ۲۰۰۸ با داخلی‌سازی بیشتر کاهش می‌یابد.

رشد قیمت محصولات معدنی

ایسنا| در حالی که طی ماه‌های اخیر با روند صعودی نرخ ارز مواجه بودیم و قیمت دلار از زیر ۴۰۰۰ تومان به مرز ۵۰۰۰تومان رسیده، نمودارهای قیمت‌های جهانی هم نشان می‌دهند که قیمت محصولات معدنی در این مدت روندی صعودی داشته است. مواد و محصولات معدنی از عمده محصولات صادراتی ایران بوده که مثل دیگر موارد صادراتی به‌شدت درآمدشان تحت تاثیر قیمت ارز است.

بنا بر آمارهای موجود، قیمت فلز روی از حدود دو ماه گذشته تاکنون نزدیک به ۴۷۰ دلار به‌ازای هر تن افزایش یافته و اکنون هر تن از این فلز قیمتی معادل ۳۵۱۹ دلار دارد. فلز سرب نیز از قاعده مشابهی پیروی کرده و با وجود افت قیمت تقریبا ۱۰۰دلاری در هفته گذشته، آمار نسبت به دو ماه پیش تا ۱۰۰ دلار افزایش قیمت داشته و به ۲۵۷۶ دلار در هر تن رسیده است. دیگر فلزات مانند مس نیز با وجود اینکه در روزهای اخیر شیب نزولی به قیمت خود داده‌ اما نسبت به دو ماه گذشته بیش از ۳۰۰ دلار افزایش قیمت پیدا کرده و ارزش آن در هر تن به حدود ۶۹۶۰ دلار افزایش یافته است.

نمودار قیمتی فلز آلومینیوم شباهت بسیاری به نمودار مس دارد و قیمت آن با وجود شیب نزولی روزهای اخیر نسبت به دو ماه گذشته بیش از  ۱۴۰ دلار رشد کرده و امروز قیمتی نزدیک به ۲۱۴۰ دلار در هر تن دارد. گرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد که همگامی رشد قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت دلار در داخل به نفع صادرکنندگان محصولات معدنی است اما صادرکنندگان معتقدند این افزایش‌های مقطعی ارز نمی‌تواند ضرری را که ثابت ماندن درآمدشان ناشی از ثابت ماندن قیمت ارز مقابل بالا رفتن هزینه‌های تولید در سالیان دراز به آنها وارد کرده است را جبران کند.

 

ارسال نظر