اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۸۱

اختلال در سایت ثبت‌سفارش

تعادل| سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: سامانه ثبت‌سفارش واردات کالا (ثبتارش) از هجدهم تا بیست و سوم بهمن ماه امسال اختلال خواهد داشت. دفتر مقررات صادرات و واردات ضمن عذرخواهی از مراجعان اظهار کرد: این اختلال موقت پس از تاریخ ذکر شده مرتفع و موجبات ارتقای این سامانه و تسهیل در خدمت‌رسانی هر چه بهتر فراهم خواهد شد.

گشایش دفتر ریاست منطقه‌ای (UFI)

مهر| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از گشایش دفتر ریاست منطقه‌یی خاورمیانه و آفریقای اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی (UFI) در ایران خبر داد. حسین اسفهبدی گفت: دبیرخانه دفتر ریاست منطقه‌یی خاورمیانه و آفریقای اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی در ایران گشایش یافت تا ایران مسوولیت جدیدی در این حوزه ایفا کند؛ بر این اساس ایران عضو هیات‌مدیره انجمن جهانی در پاریس است. او افزود: مقر اصلی اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی در پاریس قرار دارد و اکثر کشورهای جهان به خصوص کشورهای معتبر و صنعتی عضو این اتحادیه هستند که ایران هم از سال ۱۳۵۵ به عضویت این اتحادیه جهانی درآمده است؛ این در حالی است که یوفی ۴ دفتر منطقه‌یی دارد که یک منطقه آن خاورمیانه و آفریقا بوده که مرکز آن در شارجه امارات قرار داشته و به تازگی به دوبی منتقل شده است.

تبیین سازوکار مناطق آزاد جدید

فرینا| نمایندگان شمال غرب کشور در نشستی که با حضور نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را برگزار شد، سازوکارهای توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. مرتضی بانک به توسعه مناطق و تقویت زیرساخت‌های اشتغال پایدار، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ارتقای مبادلات تجاری اشاره کرد و گفت: براساس قوانین موجود باید در کوران رقابت از سایر کشورها عقب نمانیم لذا به جای مقایسه وضعیت کشورمان با سایر کشورهای دنیا باید نسبت به وحدت و استقلال به عنوان بارزترین شاخص‌های جمهوری اسلامی ایران تکیه کنیم، زیرا ایران بر پایه وحدت و استقلال در طول 40سال گذشته تحریم‌ها را تحمل و در مسیر رشد گام برداشته است. او با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد مناطق آزاد افزود: در سال‌های اخیر حدود 5/1میلیارد دلار کالا وارد مناطق آزاد شده و این کالاها در بخش‌های مسافری، تولیدات اولیه، ماشین‌آلات، تجهیزات و غیره قرار می‌گیرد. بانک تاکید کرد: در بخش گمرک و جلوگیری از قاچاق توافقاتی صورت گرفته و تا پایان سال مناطق آزاد به‌طور کامل به سیستم یکپارچه گمرک متصل می‌شود. نمایندگان شمال غرب کشور نیز در ادامه توضیحات مرتضی بانک به رفع موانعی چون افزایش صادرات و کاهش واردات در مناطق آزاد، توجه به مناطق ویژه اقتصادی، ایجاد فرصت افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی و اصلاح مدیریت در برخی مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری برای بهبود وضعیت تاکید کردند.  

ایجاد خط اعتباری با اروپا در حوزه کشاورزی

پایگاه خبری اتاق تهران| سفیر بلغارستان که کشورش از اول ژانویه سال جدید میلادی ریاست دوره‌یی اتحادیه اروپا را در اختیار گرفته، با حضور در اتاق تهران با مسعود خوانساری دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف بر لزوم توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران با بلغارستان و اتحادیه اروپا تاکید کردند. ضمن اینکه حل شدن مشکلات در روابط بانکی از سوی رییس اتاق تهران مطرح و پیگیری شد. در آغاز این نشست سفیر کشور بلغارستان با اشاره به خواهرخواندگی تهران و بوداپست عنوان کرد که حجم بالای فعالیت‌های اقتصادی در تهران فرصت مناسبی برای توسعه روابط دو کشور است. کریستو پولنداکف که با توجه به ریاست کشورش بر اتحادیه اروپا، نماینده این اتحادیه در تهران محسوب می‌شود، گفت: برای ما بسیار حایز اهمیت است که بتوانیم با کمک و راهنمایی اتاق تهران حضور بنگاه‌های اروپایی را در فضای کسب‌وکار ایران توسعه دهیم. ما با افراد متعددی در حوزه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دیدار و گفت‌وگو داشته‌ و به دنبال راه‌های افزایش مشارکت بنگاه‌های بلغاری و اروپایی با شرکت‌های ایرانی هستیم. رییس اتاق تهران نیز با اشاره به همکاری‌های گذشته دو کشور از روابط بانکی به عنوان مساله اصلی توسعه روابط اقتصادی سخن گفت. مسعود خوانساری با اشاره به روابط ایران و بلغارستان در دهه 1360 گفت: در آن مقطع که ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور با وزیر وقت کشاورزی بود، من به عنوان معاون وزیر دیدارهای متعددی از بلغارستان داشتم. روابط اقتصادی دو کشور در سطح بالایی بود و ما محصولات معروفی چون پنیر بلغاری را در بازار مصرف کشور داشتیم.

همگرایی صنعت با دانشگاه

پایگاه خبری ایدرو نیوز| روسای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و جهاد دانشگاهی با هدف توسعه تکنولوژی، تجاری‌سازی دانش فنی، بازاریابی و صادرات محصولات تولیدی، استفاده از توان داخل در پروژه‌های بزرگ ملی و تامین بخشی از منابع موردنیاز برای توسعه کسب و کار سند همکاری فی‌مابین امضا کردند. رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این مراسم گفت: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد علمی و فناورانه در سالیان گذشته با درنظر گرفتن نیازهای داخلی کشور موفقیت‌های چشمگیری در تدوین دانش فنی و بومی‌سازی برخی محصولات موردنیاز در حوزه‌های الکترونیک، قدرت، سیستم‌های هوشمند ابزار دقیق، الکترومکانیک و مکاترونیک داشته است. منصور معظمی با اشاره به نقش توسعه‌یی ایدرو اظهار کرد: هدف از این همکاری ایجاد یک نام معتبر در زمینه بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته با هدف تامین نیازهای ملی، ورود به بازارهای منطقه‌یی و جهانی در زمینه‌ صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و پخش، نیروگاهی و انرژی، حمل و نقل، صنایع مرتبط با برق، الکترومکانیک، مکاترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، دارویی، تولید مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها و صنایع پیشرفته است. او خاطرنشان کرد: مجلس برای سال ۹۷ عنایت خوبی به شرکت‌های توسعه‌یی ازجمله سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران داشت و ایدرو به‌دنبال این است هر جا که امکان مشارکت جهت توسعه، تولید و اشتغال وجود دارد، همکاری کند. حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی هم در این مراسم گفت: در تولید علم و فناوری نیازمند ساختار علمی، کارگاهی و آزمایشگاهی هستیم و در برخی زمینه‌ها نیز نیازمند حمایت معنوی و مادی که بتوانیم بازار را تامین کنیم.

 

ارسال نظر