اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۰۱:۲۰:۱۶
کد خبر: ۱۱۶۵۰۵

وعده حمایت از صنایع با ارزش افزوده بالا

ایرنا  معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این است که با شناسایی صنایع با ارزش افزوده بالا، بستر مناسب برای رشد تولید این بخش‌ها مهیا شود.  رضا رحمانی با بیان اینکه شناسایی صنایع با ارزش افزوده بالا و تمرکز بر تولید این کالاها می‌تواند آهنگ رشد تولید ناخالص داخلی را سرعت بخشد، افزود: این موضوع به‌ویژه برای کشورهای در حال توسعه که اهداف آنها رسیدن به مرحله توسعه‌یافتگی و بازنماندن از قطار پرشتاب اقتصاد جهانی است، حیاتی بوده و باید به‌دنبال گذار از این مرحله و دستیابی به توسعه اقتصادی بود.  وی با اشاره به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب کشورهای در حال توسعه‌یی که در حال گذر از این مرحله‌اند، تصریح کرد: کشورهایی مانند مالزی، ترکیه و مکزیک تمرکز برنامه‌های خود را بر تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا قرار داده‌اند و شاخص مشترک اغلب این کشورها، سرمایه‌گذاری‌های گسترده در صنایع برق، الکترونیک، خودرو، نساجی و پوشاک و بازیافت است. رحمانی گفت: صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی، صنایع مواد غذایی، فلزات اساسی، تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و محصولات کانی غیرفلزی نزدیک به 66درصد ارزش افزوده بخش صنعت کشور را به خود اختصاص داده‌اند و برای نیل به اهداف رشد اقتصادی در کشور، باید با مدیریت صحیح و بستر‌سازی مناسب برای ارتقای بنگاه‌ها و دستیابی به صنایع با ارزش افزوده بالا تلاش کرد. رحمانی بیان کرد: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این است که با تسهیل در سرمایه‌گذاری و حمایت از صنایع تولیدی کشور بتواند گام مهمی در راستای ارتقا و حرکت به سمت توسعه‌یافتگی اقتصاد کشور بردارد و در این خصوص اقدام‌های قابل‌توجهی در چند سال گذشته انجام شده که می‌توان با استمرار بر آن قدم‌های محکم و تاثیرگذاری در این حوزه برداشت.

امضای تفاهمنامه توسعه معادن کوچک و متوسط

ایمیدرو  سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، خانه معدن، معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های معدنی میدکو و گل‌گهر برای احیای حدود 500 معدن کوچک و متوسط دو یادداشت تفاهم امروز امضا می‌کنند. این دو تفاهمنامه با هدف احیای معادن متروکه و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم 425 هزار نفر به امضا می‌رسد. طبق اعلام مسوولان ذی‌ربط یکی از تفاهمنامه‌ها بین خانه معدن، ایمیدرو، میدکو و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا خواهد رسید که نوع مشارکت میدکو در آن ورود در حوزه معادن غیرآهنی است. همچنین خانه معدن، ایمیدرو، گل‌گهر و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهمنامه دیگری را منعقد خواهند کرد که شرکت گل‌گهر نیز با هدف تامین مواد اولیه فولادی خود به این طرح ورود خواهد کرد.  فعال‌سازی معادن کوچک و توسعه اشتغال و بهره‌وری، تجمیع دپوهای موجود و برندسازی محصولات با لحاظ نمودن استانداردهای کنترل کیفی با هدف تامین منابع مالی پایدار معادن، ارتقای سطح دانش معدنکاری کشور با افزایش آموزش و توسعه میزان تولید در معادن نیم‌ فعال با تامین بازار مطمئن محصول ازجمله اهداف کلان طرح احیای معادن کوچک و متوسط اعلام شده است.

جریمه آژانس‌های هواپیمایی متخلف و گرانفروش

شاتا  دو آژانس هواپیمایی که طی روزهای اخیر و بارش برف و سرما اقدام به گرانفروشی بلیت به مسافران کرده بودند، جریمه شده و تذکرات لازم به آنها داده شد. این اقدام متعاقب اخبار روزهای اخیر مبنی بر افزایش 200 تا 300درصدی نرخ بلیت هواپیما در مسیر پروازهای داخلی به‌واسطه تغییرات آب و هوایی و بارش برف توسط برخی آژانس‌های هواپیمایی سطح شهر تهران صورت گرفت.  بر‌این اساس سازمان حمایت با دردستور کار قرار دادن این موضوع و ضمن هماهنگی با سازمان تعزیرات حکومتی در قالب گشت مشترک نسبت به انجام بازرسی از تعدادی آژانس‌های اصلی و چارتر‌کننده بلیت هواپیما و واحدهای صنفی مستقر در ترمینال یک و 2 فرودگاه مهرآباد مبادرت کردند.  به‌دنبال این اقدام و گزارش‌های واصله مبنی بر گرانفروشی بلیت هواپیما توسط آژانس هواپیمایی خسروان سیر ایرانیان، از آژانس فوق بازرسی و باتوجه به خرید اینترنتی صورت گرفته مشخص گردید آژانس مذکور اقدام به گرانفروشی و فروش بلیت یک‌طرفه از اهواز به تهران به مبلغ 6 میلیون و 200هزار ریال، مشهد به تهران به مبلغ 7 میلیون ریال و کیش به تهران به مبلغ 5 میلیون ریال می‌نماید. لذا ضمن تنظیم صورت‌جلسه باتوجه به احراز تخلف گرانفروشی نسبت به تنظیم برگ گزارش بازرسی به مبلغ 2 میلیارد و 500 میلیون ریال برای واحد فوق اقدام گردید. ضمن اینکه کلیه قیمت‌های فروش پروازهای چارتری شرکت مذکور تحت بررسی است و مبالغ اضافه دریافتی به ذی‌نفعان مسترد خواهد شد. همچنین با بازرسی‌های انجام گرفته و براساس دریافت شکایت علیه آژانس هواپیمایی بیکران گشت مبنی بر گرانفروشی بلیت هواپیما به مبلغ 16میلیون ریال، گشت مشترک ضمن حضور در محل آژانس مبلغ فوق را به حساب شاکی اقدام و رضایت شاکی را جلب کردند.

افزایش رضایتمندی از کیفیت خودروهای سواری

شاتا  رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای سواری در 6 ماهه اول سال 96 در مقایسه با مدت مشابه پارسال از افزایش 15 امتیازی برخوردار بوده و 2.2درصد افزایش داشته است. نتایج تحقیق اندازه‌گیری رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای سواری برای نوزدهمین دوره متوالی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در 7 دسته قیمتی کمتر از 25 میلیون، 25 تا 50 میلیون، 50 تا 75میلیون، 75 تا 100 میلیون، 100 تا 125میلیون، 125 تا 200 میلیون و بالاتر از 200 میلیون تومان انتشار یافت که در آن به ترتیب دسته‌های قیمتی خودروهای سایپا 131، پارس تندر،‌ ام‌وی‌ام MT X22، کیا پیکانتو، رنو کپچر، تویوتا پریوس و بی‌ام و 530 بالاترین میزان رضایت مشتریان از کیفیت محصول را کسب کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر