اخبار تجارت

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۴۹

 رشد صادرات ایران به «ترکیه»

تسنیم    صادرات ایران به ترکیه در سال ۲۰۱۷ با رشد ۵۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن به حدود 7.5 میلیارد دلار رسید. آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد، مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال 2017 به 10.751 میلیارد دلار رسیده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن 11درصد رشد داشته است. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 2016 بالغ بر 9.665 میلیارد دلار گزارش شده بود. صادرات ترکیه به ایران در سال 2017 با افت 34 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 3.259میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در سال پیش از آن 4.966میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. باید گفت که ایران هشتمین مقصد صادراتی ترکیه در سال 2017 بوده و 2.1 درصد از کل صادرات این کشور را جذب کرده است. با وجود افت صادرات ترکیه به ایران واردات این کشور از ایران در سال 2017 رشد قابل توجه 59 درصدی داشته که علت عمده آن صعودی شدن قیمت نفت و گاز است. نفت و گاز بخش مهمی از صادرات ایران به ترکیه را تشکیل می‌دهد. صادرات ایران به ترکیه در سال 2016 بالغ بر 4.699میلیارد دلار بوده که این رقم با رشد 59درصدی به 7.492میلیارد دلار در سال 2017 رسیده است. ایران دوازدهمین صادرکننده به ترکیه در این سال بوده و سهم 3.2 درصدی از کل واردات ترکیه داشته است.

 اجرای ممنوعیت خرید کالا در «لهستان»

ایسنا  با حمایت اتحادیه‌های کارگری و کلیسای کاتولیک لهستان، قانون ممنوعیت خرید کالا در لهستان اجرایی می‌شود. آندژی دودا رییس‌جمهوری لهستان، قانون جنجالی ممنوعیت خرید کالا را سرانجام امضا کرد که براساس آن از ماه مارس ۲۰۱۸ میلادی در دو روز یک‌شنبه هر ماه این قانون اجرا می‌شود و تا سال ۲۰۲۰ میلادی مراکز خرید کالا در روز یک‌شنبه به‌طور کلی تعطیل خواهند شد. رییس‌جمهوری لهستان اجرای این قانون را موفقیتی بزرگ برای این کشور خوانده و آن را در راستای حفظ حقوق کارگران، احیای زندگی عادی شهروندان و نشان از همبستگی اجتماعی میان مردم دانسته است. براساس این قانون جایگاه‌های پمپ بنزین، فروشگاه‌های آنلاین اینترنتی، ایستگاه‌های راه‌آهن، داروخانه‌ها و برخی گل‌فروشی‌ها می‌توانند در روز یک‌شنبه باز باشند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز نسبت به اجرای چنین قانونی هشدار داده‌اند و آن را عامل مهمی در کاهش درآمدزایی لهستان و رشد منفی اقتصادی دانسته‌اند.

 

 توقف پرداخت ارز دولتی به واردکنندگان برنج «هندی»

تسنیم  رییس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند گفت: هرچند ایران درهای بازار خود را مجددا باز کرده، اما ارائه ارز دولتی به وارد‌کنندگان برنج را متوقف کرده است. روزنامه هندی هندو بیزنس لاین نوشت، از سرگیری صادرات برنج باسماتی هند به ایران عاملی برای افزایش صادرات این محصول شده که قیمت آن در 8 ماهه نخست سال مالی جاری حدود 25 درصد افزایش یافته است. ایران بزرگ‌ترین خریدار برنج باسماتی هند است و یک‌چهارم از صادرات سالانه حدود 4میلیون تنی برنج باسماتی به این کشور ارسال می‌شود. ایران از 21 ژانویه تا 21 ژوئن امسال ثبت واردات برنج هندی را آزاد اعلام کرده است. این مهلت 3 ماهه تا یک ماه دیگر قابل تمدید است. دی کی سینگ، رییس نهاد توسعه صادرات محصولات غذایی و کشاورزی هند گفت: «براساس روند صادرات فعلی، ما انتظار داریم صادرات برنج باسماتی هند بیش از سال گذشته باشد. » در بازه زمانی آوریل تا نوامبر سال مالی جاری، صادرات برنج باسماتی هند با 29درصد رشد به 2.61میلیارد دلار رسید.

 

ارسال نظر