رشد تجارت ایران با اتحادیه اروپا

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۰۵

معاونت اقتصادی اتاق تهران در تازه‌ترین گزارش خود وضعیت تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا طی 11ماهه نخست سال 2017 را بررسی کرده است.

در این گزارش حجم تجارت کالایی ایران با 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در 11 ماهه نخست 2017 به رقم 18.6میلیارد یورو رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال 2016 از رشد 57.7درصدی برخوردار بود. حال باید گفت که عامل مسلط در رشد تجارت کالایی ایران، افزایش 3.6 میلیارد یوروی صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا بوده که 89درصد از آن را سوخت‌های معدنی و روان‌کننده‌ها تشکیل می‌دهد.  حال در راستای افزایش ارزش تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا طی 11 ماهه نخست 2017، ‌بهبود قابل‌توجهی هم در تراز منفی بازرگانی ایران حاصل شده است و تقریبا 2.4 میلیارد یورو از تراز منفی بازرگانی کالایی ایران کاسته شده و به کسری 166 میلیون یورو رسیده است.

باوجود رشد ارزش تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا، همچنان فاصله زیادی بین تجارت کالایی ایران، ‌اتحادیه اروپا با تجارت مشابه ترکیه و عربستان‌سعودی با این اتحادیه وجود دارد؛ به نحوی که طی 11 ماهه ابتدایی 2017 صادرات کالایی ترکیه به اتحادیه اروپا (که برخلاف ایران بخش اعظم آن را اقلام نفتی تشکیل نمی‌دهد)، 6.9برابر ایران و صادرات عربستان‌سعودی به این اتحادیه 2.1 برابر ایران بوده است.

 

 

ارسال نظر