پرونده کاری منتخبان صنعتی

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۰۱
پرونده کاری منتخبان صنعتی

گروه صنعت   

جزئیات وضعیت تولید منتخبان صنایع «صنعتی، معدنی، شیمیایی و پتروشیمی» در 8ماه منتهی به آبان سال 96 منتشر شد. تصور آماری در این بخش‌ها حاکی از این است که در بازه زمانی یاد شده، هفت گروه کالایی منتخب صنعتی از جمله «تولید کولر آبی، وانت، داروی انسانی، پودر شوینده، الکتروموتور، انواع تلویزیون و روغن موتور صنعتی تصفیه اول» بیشترین افت را نسبت به مدت مشابه سال قبل در میان کالاهای منتخب صنعتی تجربه کرده‌اند. در مقابل بر اساس آمارها، 5 کالای منتخب صنعتی «تولید کمباین، اتوبوس، مینی‌بوس و ون، انواع کاغذ، دوده، ماشین لباسشویی» نیز در مدت یاد شده بیشترین رشد تولید را از آن خود کرده‌اند. از آن‌سو در میان صنایع منتخب معدنی 4 گروه کالایی «کاتد مس، سیمان، ظروف شیشه‌یی و ظروف چینی» بیشترین افت را در این بازه زمانی داشته‌اند و در مقابل نیز 5 گروه کالایی از جمله «چینی بهداشتی، شیشه جام، کاشی، کنسانتره زغال‌سنگ و محصولات فولادی» بیشترین میزان تولید را در مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال 1395 به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در 8ماه نخست سال ۱۳۹۶ در بخش صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه سال 1395 نشان از رشد 14.7درصدی دارد. به‌طوری که مطابق آمارها میزان وام‌دهی به صنعتگران به رقمی بالغ بر 106.5هزار میلیارد تومان رسیده و علاوه بر این در بخش بازرگانی نیز 50.8هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که در مدت مذکور رشدی برابر با 9.8 درصد را نشان می‌دهد.

 منتخبان صنعتی با افت تولید

مطابق آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در 8ماه نخست سال‌جاری، 7 کالای منتخب صنعتی از جمله «تولید کولر آبی، وانت، داروی انسانی، پودر شوینده، الکتروموتور، انواع تلویزیون و روغن موتور صنعتی تصفیه اول» بیشترین افت را نسبت به مدت مشابه سال قبل در میان کالاهای منتخب صنعتی تجربه کرده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده، «کولر آبی» با 133هزار و800 دستگاه با افت بیش از 28درصدی مواجه بوده که بیشترین افت را نسبت به سایر کالاهای منتخب صنعتی داشته است. «نئوپان» از دیگر محصولات صنعتی است که با 461هزار و900 مترمکعب، با افت 16.2درصدی در بازه زمانی یاد شده روبه‌رو بوده است. تولید «وانت» نیز با 47هزار و300دستگاه سومین محصول تولیدی است که افت 10.6درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. «داروی انسانی» نیز در 8ماه نخست سال 96 با 25میلیارد و 200 میلیون عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت 5.3درصدی را شاهد بوده است. «پودر شوینده» نیز که در همین بازه زمانی میزان تولیدات خود را به 422هزار تن کاهش داده است، افت 4.3درصدی را تجربه کرده است. از دیگر محصولاتی که افت را تجربه کرده‌اند، می‌توان به « الکتروموتور» اشاره کرد که با تولید 5 میلیون و703 هزار دستگاه در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 3.7 درصدی داشته است. « انواع تلویزیون» نیز با تولید بیش از 737هزار دستگاه در 8 ماه منتهی به آبان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت 1.6 درصدی را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است. «روغن موتور صنعتی تصفیه اول» نیز با تولید 283.5 هزار تن نیز از دیگر تولیدات صنعتی عقب‌مانده و افت 0.3درصدی را در پرونده فعالیت خود به ثبت رسانده است.

 منتخبان صنعتی با رشد تولید

از آن‌سو 5 کالای منتخب صنعتی از جمله «تولید کمباین، اتوبوس، مینی‌بوس و ون، انواع کاغذ، دوده، ماشین لباسشویی» نیز در 8 ماه منتهی به آبان سال جاری توانسته‌اند، گوی سبقت را از دیگر کالاهای منتخب صنعتی ستانده و رشد مثبت را در کارنامه کاری خود به ثبت برسانند. به‌طوری که مطابق آمارها، «تولید کمباین» 528 دستگاه با رشد مثبت 123.7درصدی مواجه بوده است. همچنین بر اساس آمار اعلام‌ شده در زمان مورد بررسی، «اتوبوس،  مینی‌بوس و ون» بیشترین رشد تولید در میان محصولات صنعتی را داشته‌اند؛ به‌طوری که مجموع «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» تولید شده در این مدت برابر با 2418دستگاه عنوان شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 88.3درصدی را تجربه کرده است. «انواع کاغذ» از دیگر کالاهای منتخب صنعتی با رشد مثبت است که با تولید471.1 هزار تن در 8ماه نخست سال جاری با رشد 26.9 درصدی روبه‌رو بوده است.

«دوده» هم چهارمین محصول منتخبی است که با تولید 85هزار تن رشد 26.6درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل در کارنامه خود دارد. در نهایت تولید «ماشین لباسشویی» نیز در مدت یاد شده، برابر با 567 هزار و 700 دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این محصول صنعتی نیز رشد 22.9درصدی را تجربه کرده است. افزایش تقاضا در بازار را می‌توان یکی از دلایل عمده رشد تولید این محصول صنعتی عنوان کرد.

 وضعیت منتخبان معدنی و شیمیایی

از سوی دیگر براساس آمار منتشر شده از ۱۳ گروه کالایی منتخب، 5گروه کالایی «چینی بهداشتی، شیشه جام، کاشی، کنسانتره زغال‌سنگ و محصولات فولادی» بیشترین میزان تولید را در مدت مذکور به خود اختصاص دادند. جزئیات آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که «چینی بهداشتی» با تولید 67 هزارتن رشد مثبت ۲۶.۶ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

«شیشه جام» نیز با تولید 649هزار تن رشد 26.3 درصدی را در 8 ماه نخست سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل در کارنامه خود ثبت کرده است. «کاشی» نیز از محصولات منتخب صنعتی است که با تولید بیش از 235میلیون مترمربع رشد 16.6 درصدی را در کارنامه 8 ماه سال جاری خود به ثبت رسانده است. «کنسانتره زغال‌سنگ» نیز با رشد 14.7درصدی و محصولات فولادی با رشد 11.7 نیز بیشترین میزان تولید را در مدت مذکور به خود اختصاص دادند.

 اما از آن‌سو در بین 13 کالای منتخب معدنی و صنایع معدنی، 4 کالای منتخب معدنی « کاتد مس، سیمان، ظروف شیشه‌یی و ظروف چینی» در 8 ماه منتهی به آبان سال جاری بیشترین افت را نسبت به مدت مشابه سال 1395 تجربه کرده‌اند. بر اساس آمارها، «کاتد مس» با افت 29.4درصدی، سیمان با افت 4.8درصدی، «ظروف شیشه‌یی» با افت 13.6 درصدی و «ظروف چینی» با افت 3.9درصدی در 8 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با بیشترین میزان افت روبه‌رو شدند. از سوی دیگر بر اساس آمار اعلامی تنها محصولی که در این بازه زمانی در میان کالاهای منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» با افت 5.6درصدی روبه‌رو بوده است، «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» را می‌توان نام برد. البته وضعیت محصول «اپوکسی رزین» نیز بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل گزارش می‌شود و سایر کالاهای منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» رشد مثبت را تجربه کرده‌اند.

 جزئیات وام‌دهی به صنعتگران

از سوی دیگر جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در 8ماه سال ۱۳۹۶ در بخش صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه سال 1395 نشان از رشد 14.7درصدی دارد. به‌طوری که مطابق آمارها، میزان وام‌دهی به صنعتگران به رقمی بالغ بر 106.5هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر این در بخش بازرگانی نیز 50.8هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که در مدت مذکور رشدی برابر با 9.8درصد را نشان می‌دهد.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی نیز در 8ماه سال جاری مبلغی معادل 223.2هزار میلیارد تومان (معادل 62.5درصد کل تسهیلات پرداختی) است که در مقایسه با سال قبل که مبلغی معادل 10.5هزار میلیارد تومان بوده 8درصد افزایش داشته است. بنا بر گزارش‌ها از 106.5هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 84.4 درصد آن (مبلغ 89.9هزار میلیارد تومان) در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع در بخش صنعت و معدن توسط بانک‌ها در سال جاری است.  همچنین میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در بخش صنعت و معدن در 8ماه نخست سال جاری 106.5هزار میلیارد تومان گزارش می‌شود که در مدت مشابه سال گذشته ۹۲.۸هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین در بخش بازرگانی در همین بازه زمانی، 50.8هزار میلیارد تومان ‌و در مدت مشابه سال قبل معادل 46.3هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. در بخش تامین سرمایه در گردش نیز طی 8ماه منتهی به آبان سال جاری نیز معادل 89.9هزار میلیارد تومان در بخش صنعت و معدن و رقمی معادل 36.1هزار میلیارد تومان در بخش بازرگانی پرداخت شده است.  از آن‌سو جزئیات تسهیلات پرداختی به بخش تولید حاکی از این است که تنها ۳۵درصد واحدهای معرفی شده به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات طرح رونق تولید موفق به دریافت این تسهیلات شدند. به‌طوری که بررسی آمار مربوط به تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی با پیشرفت بالای 60درصد تا پایان آبان امسال نشان می‌دهد با وجود ثبت‌نام ۳۷هزار و ۲۸۱ بنگاه تولیدی، تنها ۵هزار و ۴۳۱واحد موفق به دریافت تسهیلات شدند. از بین واحدهای ثبت‌نام شده فقط ۱۵هزار و ۵۵۸ واحد برای دریافت ۱۱۳ هزار و ۶۶میلیارد ریال تسهیلات به بانک معرفی شدند که در نهایت ۳۷هزار و ۲۶۶ میلیارد ریال به ۵ هزار و ۴۳۱ واحد تسهیلات پرداخت شد.

 

ارسال نظر