تشکیل کمیته ویژه برای مالیات بر ارزش افزوده طلا

۱۳۹۶/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۹۲۵

 رییس اتحادیه طلا و جواهر از تشکیل کمیته‌یی ویژه با حضور فعالان صنعت طلا، نمایندگان مجلس و سازمان امور مالیاتی برای تعیین مالیات بر ارزش افزوده طلا در سال ۹۷ خبر داد. به گزارش مهر، ابراهیم محمدولی در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد دولت مبنی بر تعیین مالیات بر ارزش افزوده طلا به 3درصد در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت: نظر کارشناسی صنف طلا و جواهر آن است که مالیات بر ارزش افزوده تنها از اجرت ساخت طلا دریافت شود نه اینکه از کل رقم فاکتور طلا برای مصرف‌کننده در نظر گرفته شود چراکه این امر قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و با توجه به رکودی که در بازار وجود دارد به صلاح نیست.  رییس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به سوال مهر از تشکیل کمیته‌یی ویژه میان فعالان صنعت طلا و جواهر، نمایندگان مجلس و سازمان امور مالیاتی در روزهای بررسی لایحه بودجه خبر داد و افزود: پیشنهادی که برای سال ۹۷ در لایحه بودجه در نظر گرفته شده 3درصد است که به نظر ما باز هم باید تنها از اجرت ساخت طلا دریافت شود.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در بازار کنونی طلا و جواهر ایجاد مشکل کرده، نوسانات نرخ ارز است که باعث نوسانات نرخ طلا و سکه در داخل شده است چراکه اصل طلا نرخی جهانی دارد و با توجه به قیمت اونس جهانی تعیین می‌شود اما به خاطر نوسانات نرخ ارز قیمت سکه نیز افزایش می‌یابد.

محمدولی با بیان اینکه اعضای صنف طلا و جواهر مخالف پرداخت مالیات نیستند، اظهار کرد: این صنف مالیات بر مشاغل و درآمد خود را به موقع پرداخت می‌کند و ۹۰درصد از فعالان این صنف برگه قطعی مالیات خود را هر سال دریافت می‌کنند اما در موضوع مالیات بر ارزش افزوده معتقدند باید اصل طلا از پرداخت این مالیات معاف شود. این در شرایطی است که هر گرم طلای خام با قیمت امروز ۱۴۰هزار تومان است که اگر قرار بر این باشد مالیات و اجرت از آن نیز دریافت شود به طور قطع مصرف‌کننده را متضرر می‌کند به خصوص اینکه مصرف‌کنندگان ایرانی از طلا به عنوان یک سرمایه بهره‌برداری کرده و همین ۱۴۰هزار تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و اجرت ساخت چیزی حدود ۱۷۰تا ۱۸۰هزار تومان تمام می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد باید اصل طلا را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کرد.

وی از برگزاری جلسه با رییس سازمان امور مالیاتی و معاونان وی برای حل و فصل این موضوع خبر داد و گفت: حتی اگر مالیات بر ارزش افزوده ۳درصد هم شود باز هم مشکلات پابرجاست و درخواست ما از دولت این بوده که موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده طلا را در مقایسه با کشورهایی مانند ایتالیا و ترکیه صورت دهند. نه اینکه کشورهایی که واردکننده طلا به شمار رفته و تولیدکننده نیستند را ملاک عمل قرار دهند که البته نمایندگان مجلس در این رابطه تا حدودی مجاب شده‌اند.

 

ارسال نظر