اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۸۹

 نامه‌نگاری شریعتمداری با کرباسیان

فارس  وزیر صنعت در نامه‌یی به وزیر امور اقتصادی و دارایی، ترخیص خودروهای وارداتی موجود در گمرک را خواستار شد؛ شریعتمداری در این نامه بر ترخیص خودروهای با ارزش گمرکی بالای ۴۰هزار دلار و همچنین خودروهای با مدل ۲۰۱۵ تاکید کرده است. در پی توقف ثبت‌سفارش واردات خودرو در تیر امسال، ترخیص بخشی از خودروهای وارداتی نیز متوقف و تعیین تکلیف آنها به صدور دستورالعمل جدید واردات خودرو منوط شد. حال پس از ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو، پرونده ترخیص خودروهای مانده در گمرک نیز به جریان افتاده و وزیر صنعت در نامه‌نگاری با وزیر اقتصاد ترخیص این خودروها را خواستار شده است. نحوه ترخیص خودروهای مانده در گمرک در تاریخ ۱۶ دی‌ماه از سوی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت به وزیر صنعت تعیین شد و شریعتمداری نیز با ارسال نامه‌یی از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواست تا با اجرای این پیشنهاد موافقت کند. در این نامه ترخیص خودروهای مانده در گمرک در چهار بخش دسته‌بندی و درخواست شده است که این بخش‌ها شامل خودروهای با ارزش گمرکی ۴۰هزار دلار و کمتر، خودروهای با ارزش گمرکی بالای ۴۰ هزار دلار، خودروهای با مدل ۲۰۱۵ و خودروهای با مدل ۲۰۱۶ می‌شود.

 تولید طلا رکورد زد

ایرنا  معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال برای نخستین‌بار تولید شمش طلا در کشور به رقم رکوردگونه 6تن می‌رسد و دستاورد ارزشمندی محقق می‌شود. جعفر سرقینی افزود: برنامه پیش‌بینی شده برای سال 96 رقم 7 تن طلا بود، اما انتظار می‌رود تولید 6 تن را به دست آوریم. او یادآور شد: تولید طلا با برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت سالانه روند رو به رشد خواهد داشت که دستاورد این بخش در حوزه معادن است و موضوع طلای همراه مس یا لجن طلا موضوعی جداگانه است. سرقینی گفت: معدن طلای زرشوران گنجینه ارزشمند کشور محسوب می‌شود که تا پایان امسال توان تولید یک تن و تا سال آینده توان تولید 3تن را خواهد داشت که در واقع برابر با ظرفیت این واحد است. او افزود: شمار معادن طلای کشور در دولت یازدهم و دوازدهم رو به فزونی و برای سال 97 فعال‌سازی معادن کوچک پیش‌بینی شده است.

 دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی

تسنیم   مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی در ماه‌های اخیر، گفت: خودروهای وارداتی مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند. وزارت صنعت در واکنش به انتشار مطلبی در یکی از خبرگزاری‌ها تحت عنوان «افزایش قیمت خودروهای خارجی با برنامه‌ریزی یک جریان خاص» به نقل از امیرحسین قناتی (مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت) به ارائه توضیحاتی پرداخته و گفته است: «از آنجا که خودروهای وارداتی از ارز متقاضی استفاده می‌کنند، افزایش قیمت خودروهای وارداتی در ماه‌های اخیر به دلایلی از جمله رشد نرخ ارز از ابتدای امسال تاکنون بوده است. از سوی دیگر افزایش تعداد اسقاط خودرو فرسوده برای این خودروها در مصوبه در مرداد ماه سال جاری و افزایش تعرفه واردات خودرو موضوع مصوبه دی ماه نیز ازجمله دلایل افزایش قیمت بوده است. از این رو براساس تصویب نامه‌یی در اردیبهشت ماه سال 92 شورای اقتصاد، تنها خودرو سواری تولید داخل مشمول قیمت‌گذاری بوده و خودروهای وارداتی مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند.»

 ایجاد نهضت برندینگ در ایران

ایسنا   معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مهم‌ترین مساله‌یی که تا امروز به آن بی‌توجه بوده‌ایم، ضعف ما در بحث برندینگ بوده است و باید بتوانیم نهضت برندینگ را در ایران به کمک سازمان توسعه تجارت ایجاد کنیم. محمدرضا مودودی در پنجمین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه، فعالان اقتصادی و خادمان صادرات منطقه آزاد اروند اظهار کرد: منطقه آزاد اروند با توجه به ظرفیت‌های خوبی که دارد، می‌تواند در عرصه تولید و تجارت به پیشرفت قابل توجهی برسد و باید از این ظرفیت استفاده کرد. او افزود: از نیم قرن گذشته که ایران به سمت صنعتی شدن حرکت کرده است به تدریج صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرد و بعد از برجام به ۵۰ درصد رسیده است. مودودی تصریح کرد: به عنوان مسوول دولتی موظف به تولید ثروت، ایجاد اشتغال و روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی هستیم تا زمینه را برای توسعه بیشتر کشور فراهم کنیم. او اظهار کرد: ایران در تمام حوزه‌های اقلیمی، فرهنگی، تاریخی، ذخایر و منابع طبیعی و همچنین منابع انسانی جایگاه بالایی در جهان دارد و باید بتوانیم نهضت برندینگ را در ایران به کمک سازمان توسعه و تجارت ایجاد کنیم. مودودی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مساله‌یی که تا امروز به آن بی‌توجه بوده‌ایم، ضعف ما در بحث برندینگ بوده است و باید تلاش شود تا این مساله بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 میزان طلای قاچاق به کشور

صدا و سیما  مشاور مالیاتی اتاق ایران گفت: در حالت خوش‌بینانه ۳۰درصد طلای ورودی به کشور قاچاق است. غلامحسین دوانی گفت: در شرایط رونق اقتصادی روزانه 5/1 تا 2تن مصرف طلا در کشور است که با احتساب ۳۰۰ روز کاری در ۱۲ ماه سال، حداکثر باید ۶۰۰تن طلا به کشور وارد شود اما آمار گمرک چنین موضوعی را تایید نمی‌کند، زیرا بخش عمده‌یی از این کالا به صورت قاچاق وارد و اقتصاد ایران از این درآمد محروم می‌شود. یعنی سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن طلا به کشور وارد می‌شود که درباره واردات قاچاق این کالا آمار متفاوتی ارائه می‌شود. او گفت: طلا یک کالای سرمایه‌یی است و سرانه مصرف این کالا در ایران به نسبت کشورهای غربی بسیار بالاست. دوانی با بیان اینکه واردات قانونی همه کالاها به ویژه طلا، درآمدهای مالیاتی دولت را افزایش خواهد داد، افزود: مالیات یک هزینه اجتماعی است که در تمام کشورهای جهان شهروندان باید پرداخت کنند تا دولت‌ها بتوانند به وظایف اجتماعی خود در امر توسعه جامه عمل بپوشانند.

 

 

ارسال نظر