خودرو ایرانی در راه اوراسیا

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۲۸
خودرو ایرانی در راه اوراسیا

تعادل   

نقشه راه توسعه همکاری‌های ایران و بلاروس در بازه زمانی 2020- 2018 (1399- 1396) ترسیم شد. متولیان صنعتی دو کشور از این طریق به دنبال توسعه روابط در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و تجاری هستند. در همین راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس از فهرست علاقه‌مندی‌های ایران برای توسعه همکاری با این کشور پیشرفته صنعتی در شرق اروپا رونمایی کرد. بر این اساس در عرصه‌ خودروسازی مقرر شده، «سمند» ایرانی در بلاروس تولید شود تا از این طریق این محصول به بازارهای اوراسیا راه پیدا کند. همچنین میان شرکت‌های ایران خودرو و یونیسون همکاری‌هایی در زمینه ساخت انواع کامیون‌‌ها، ماشین‌آلات معدنی و در آینده نزدیک برای ساخت اتوبوس برقی صورت گرفته که برای ارتقای سطح همکاری‌ها، حمایت دولتمردان صنعتی دو کشور ضروری است. همچنین برای توسعه روابط بانکی دو کشور، ایران یک خط اعتباری ۵۰میلیون یورویی برای فعالیت تجار ایرانی در بلاروس تخصیص داده که البته همکاری طرف بلاروسی را می‌طلبد. از دیگر زمینه‌های همکاری می‌توان به امضای سند همکاری در زمینه تاسیس یک شرکت مشترک دارویی در بلاروس اشاره کرد. در مقابل وزیر صنعت بلاروس نیز از برنامه‌ریزی برای گسترش فعالیت‌های تجاری دو کشور تا سقف ۵۰۰میلیون دلار خبر داد. مقامات بلاروسی همچنین به توسعه روابط تجاری با ایران به خصوص در صنعت خودروسازی و مونتاژ ابراز علاقه‌مندی کردند.

 لیست همکارهای ایران با بلاروس

هیات بلاروسی روز گذشته به سرپرستی وزیر صنایع کشورش وارد تهران شد. در افتتاحیه چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی طرف‌های مذاکره‌کننده یعنی بلاروس و ایران برای گسترش سطح همکاری‌ها به وضعیت جاری و دورنمای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاکید کردند.

بر این اساس قرار شد تا در ادامه تلاش‌های مشترک برای افزایش مناسبات تجاری لیست اقلام تجاری دوجانبه متنوع شود و همچنین هر دوطرف برای اجرای تعهدات در خصوص حمایت‌های اعتباری جهت عرضه محصولات از «بلاروس به ایران» و بالعکس به توافق رسیدند. از این‌رو بلاروسی‌ها پیشنهاد دادند، طرف ایرانی امکان پذیرش گواهی انطباق صادر شده در مراکز تست ماشین‌آلات کشاورزی بلاروسی معتبر را مورد بررسی قرار دهند.

در مقابل طرف مذاکره‌کننده ایرانی نیز پیشنهاد داد تا طرف بلاروسی نیز مشکلات مرتبط با ارزش‌گذاری گمرکی کالاهای صادراتی ایران به بلاروس را بررسی کند و موانع پیش‌رو در این زمینه را برای تجار برچیند.

از سوی دیگر کارنامه تجارت ایران با بلاروس در سال‌های 2010 تا 2014 به ترتیب ارقام 85، 82، 96، 65، 54 میلیون دلار را نشان می‌دهد. از سوی دیگر آمار واردات ایران از بلاروس در 5 سال اخیر به ترتیب به ارزش 49، 59، 91، 78 و 79 میلیون دلار بوده که به نظر می‌رسد در این سال‌های پر افت و خیز، سهم واردات بلاروس به ایران در سال 2012 بیشتر بوده است. همچنین براساس آخرین آمارها طی 11ماهه سال 2017 شاهد افزایش حجم مبادلات بازرگانی به بیش از 140میلیون دلار و همچنین حجم مبادلات خدمات به بیش از 15 میلیون دلار بوده‌ایم که این حجم مبادلات بازرگانی 155میلیون دلار است که یک رکورد محسوب می‌شود. بلاروس یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 به شمار می‌رود که در حال حاضر مقامات این کشور قصد دارند، وارد فاز جدیدی از توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف با تهران شوند.

بر همین اساس روز گذشته در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با جمهوری بلاروس نقشه راه توسعه همکاری‌های دوجانبه بین جمهوری بلاروس و ایران در جهت تحکیم و تعمیق روزافزون روابط دوجانبه طی یک دوره متوسط زمانی در آینده، یعنی در سال‌های 1399- 1396 برابر با 2020- 2018 میلادی به امضای محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و ویتالی میخایلوویچ ووک وزیر صنایع جمهوری بلاروس رسید. بر این اساس افزایش ارزش روابط اقتصادی از سالانه 75 میلیون دلار کنونی به 250میلیون دلار تا پایان سال 2017 هدف‌گذاری و تاکید شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاحیه چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی با جمهوری بلاروس با مقامات دولتی و بخش‌خصوصی این کشور دیدار کرد.

محمد شریعتمداری در این دیدار به روابط فیمابین «ایران» و «بلاروس» اشاره کرد و گفت: روابط اقتصادی را باید همپای روابط سیاسی رشد و توسعه داد، اگرچه در گذشته قدم‌های خوبی برداشته شده، اما این گام‌ها کافی نبوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به همکاری‌های دوجانبه میان «ایران» و «بلاروس» اظهار کرد: بدون تردید روابط سیاسی بین دو کشور و اراده مستحکم رهبران و گسترش همه‌جانبه مناسبات در به تحقق رساندن اهداف رهبران دو کشور یکی از مهم‌ترین پتانسیل ما برای توسعه همه‌جانبه ایران و بلاروس خواهد بود.

 او با تاکید بر اینکه در گذشته قدم‌های خوبی برداشته شده، اما این گام‌ها کافی نبوده است، گفت: باید روابط اقتصادی را همپای روابط سیاسی رشد و توسعه دهیم. شریعتمداری همچنین به تشریح مبادلات تجاری ایران با دنیای خارج اشاره و بیان کرد: ایران با دنیا در هر سال چیزی حدود 180 میلیارد دلار تبادل تجاری دارد که براساس آمارها، سطح همکاری‌های ایران و بلاروس 160میلیون دلار است.

بنا به اظهارات وزیر صنعت، کمیسیون مشترک چهاردهم دارای نقشه راه برای توسعه همکاری دو کشور در سال‌های آتی است که از این طریق همکاری گوناگونی در زمینه «مسائل سیاسی، سرمایه‌گذاری، تجارت، صنعت، حمل‌و‌نقل، کشاورزی و بهداشت» مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در این نقشه راه بر تشکل سالانه کارگروه‌های تخصصی همکاری دو کشور برای پیگیری موضوعات دوجانبه تاکید شده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر همکاری ایران و بلاروس از سطح همکاری ساده به سطح همکاری پیچیده فنی و مهندسی ارتقا یافته که قدم موثری است، گفت: همکاری خوبی در حوزه صنعت میان دو کشور آغاز شده است؛ ساخت کامیون، تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی از جمله اقداماتی است که در دستور کار و در آینده برای ساخت اتوبوس‌های برقی نیز اقدام می‌شود. به گفته شریعتمداری، حمایت دولت و وزارت صنایع بلاروس از همکاری مشترک ایران خودرو، یونیسون و تقویت این همکاری‌ها مورد تاکید است و امیدوار هستیم، این شرکت مشترک صادرات محصولات تولیدی خود را به اوراسیا ارتقا دهد.

وزیر صنعت ایران همچنین با بیان اینکه در تولید تجهیزات پزشکی پتانسیل‌ها و توانمندی خوبی داریم، اظهار کرد: شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید دارو با حمایت وزارت بهداشت بلاروس می‌توانند همکاری کنند. شریعتمداری به روابط کارگزاری بانک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به رفع تحریم‌ها و وجود زمینه‌ مناسب همکاری می‌توان روابط کارگزاری بانک‌های دو کشور را ارتقا داد. بانک توسعه صادرات ایران نیز حدود 50میلیون یورو خط اعتباری برای صادرات کالاهای ایران به بلاروس اختصاص داده که امیدواریم در این مورد بلاروس همکاری لازم را انجام دهد. فرآیند «صدور ویزا» نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود که شریعتمداری در این باره گفت: باید در صدور ویزا به‌خصوص برای نیروی کار متخصص مورد نیاز در پروژ‌های مشترک تسهیلات لازم اعمال شود و لغو روادید میان دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به برنامه خودروسازی مشترک گفت: در خودروسازی کار مشترک خود را در بلاروس آغاز کرده‌ایم و راهیابی خودروهای ایرانی به بازار اوراسیا در دستور کار ماست و دنبال تحقق این هدف هستیم.

او افزود: یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه روابط دو کشور روابط بانکی گسترده‌تر نسبت به چیزی است که امروز داریم. خوشبختانه روابط کارگزاری بین بانک تجارت سرمایه ایران مستقر در کشور بلاروس با بانک‌های این کشور داریم و صدور ضمانتنامه انتقال و سوییفت بین آن بانک و مجموعه بانکداری بلاروس انجام شده اما سطح روابط کارگزاری بین بانک‌ها هنوز قابل قبول نیست.

 انتظار بلاروسی‌ها

از سوی دیگر وزیر صنایع بلاروس در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با جمهوری بلاروس افزود: این اجلاس گام مهمی در سطوح اقتصادی و بازرگانی دو کشور است و مسوولیت بزرگی را بر عهده شرکت‌کنندگان این اجلاس می‌گذارد. ما منتظریم سال 2018 موافقتنامه بین ایران و اوراسیا انجام شود و این سند به امضا برسد.

«ویتالی میخایلوویچ ووک» با بیان اینکه سال 2017 گام جدی در رابطه با توسعه همکاری‌ها با ایران برداشته شد، گفت: همچنین گروه مشترک کاری مربوط به همکاری نفتی را ادامه دادیم. او اظهار کرد: نخستین اجلاس گروه کاری را در رابطه با خودرو و حمل و نقل بین‌المللی خودرویی و صنعتی برگزار کرده‌ایم و همکاران ما روی نقشه راه مبادلات تجاری ایران و بلاروس کار کرده‌اند و این نقشه راه برای سال 2018 تا 2020 طراحی شده است. «ووک» به برقراری خط هوایی مستقیم بین دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: نماینده ویژه از سوی دو کشور برای این منظور تعیین می‌شود تا خطوط هوایی دو کشور و شرکت‌های هواپیمایی اعلام کنند که چه اقدامی را می‌توان برای برقراری پروازهای مستقیم انجام داد.

همچنین «ویکتور ریباک» رییس بخش آسیا، آفریقا و امریکای لاتین وزارت امور خارجه بلاروس نیز در این نشست گفت: کمتر از دو ماه دیگر ما شاهد برگزاری بیست و پنجمین سال روابط دیپلماتیک میان دو کشور ایران و بلاروس خواهیم بود و در عمل می‌خواهم تاکید کنم، در طول این زمان روی ما فشارهای فزاینده می‌آورند، مخصوصا در طول تحریم‌های ناعادلانه، اما ما با شما ایستادگی را نشان داده و استقلال را حفظ کردیم و در این تاریخ به نتایج مطلوبی از جمله در چارچوب کمیسیون مشترک رسیدیم. او با بیان اینکه ما می‌دانیم انتظارات رییس‌جمهور بلاروس و ایران از توسعه حجم مبادلات چیز دیگری است، گفت: سوال این است که آیا می‌توان این حجم از مبادلات بازرگانی در ظرف چند سال آینده را چندبرابر کرد که باید بگویم جواب واضح است. البته در این زمینه هم افراد خوشبین و هم افراد غیرخوشبین وجود دارد.

 به شایعات توجه نکنیم

از آن‌سو رییس سازمان توسعه تجارت که در این مراسم حضور یافته بود، در مورد روابط بانکی ایران و بلاروس گفت: در حال حاضر بانک تجارت ایران در بلاروس شعبه دارد و مقدمات همکاری سایر بانک‌های ایران با بانک‌های بلاروس هم فراهم شده است.

مجتبی خسروتاج همچنین در حاشیه این مراسم با بیان ‌اینکه سود ۲۵۰۰ میلیارد تومان ۹ نفر از محدودیت ثبت سفارش واردات خودرو شایعه‌یی بیش نبوده است، گفت: شایعه‌سازانی که با این شایعات جامعه را نسبت به کل سیاست‌های کشور زیر سوال می‌برند، باید پاسخگوی دستگاه قضا باشند. او ادامه داد: در این رابطه نباید مصاحبه با دادستان کل کشور را فراموش کرد و چنانچه قرار باشد با یک سری ارقام و شایعات جامعه را نسبت به کل کشور و سیاست‌های کشور زیر سوال ببریم، باید نسبت به دستگاه قضایی پاسخگو باشیم. او بیان کرد: به دنبال تغییر تعرفه در هر کالایی ممکن است، بحث‌هایی از جمله ایجاد رانت هم به وجود بیاید و این طبیعت نظام تجاری است. در هر دوره‌یی یک‌سری مقررات تجارت و تعرفه‌ها عوض می‌شود و در سال گذشته تغییرات سود بازرگانی و تغییرات تعرفه‌یی انجام نشد و طبیعی بود که امسال این کار انجام شود. خسروتاج تاکید کرد: تغییرات تعرفه‌یی برای نظام تجاری کشور لازم است و هر قدر میزان ثبات آن بیشتر باشد، بهتر است و حتی خود واحدهای صنفی خواهان این تغییرات تعرفه‌یی هستند. او بیان کرد که تجارت خودرو در کشور رقم 2میلیارد دلاری دارد.

 

ارسال نظر