هشدار شهردار تهران به باج‌بگیران

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۸۹
هشدار شهردار تهران به باج‌بگیران

نسخه شهردار برای حل معضلات صنفی

تعادل|

شهردار پایتخت روز گذشته میهمان اصنافی‌ها بود تا از نزدیک با جنس دغدغه آنها آشنا شود. متولی اصناف کشور در این هم‌اندیشی به بیان برخی انتقادات که به حوزه عملکردی شهرداری‌ها وارد است، پرداخت. «عدم ساماندهی مشاغل و بنگاه‌های مزاحم، رشد قارچ‌گونه واحدهای تجاری غیرهمگون با مجموعه‌های صنفی، انتقاد از واگذاری برخی واحدهای صنفی به دولت و شهرداری، عدم برخورد مناسب با دستفروشان و صدور جواز شهرداری برای برگزاری نمایشگاه‌ها» را می‌توان از جمله دغدغه صاحبان صنفی عنوان کرد که خواهان پاسخگویی شهردار به آن شدند. از آن‌سو شهردار تهران که خود به فضای سنگین کسب‌وکار در کشور انتقاد داشت، ضمن تاکید بر اینکه باید شرایط را برای ایجاد درآمدهای پایدار در شهرها فراهم کرد به دغدغه اصنافی‌ها پاسخ داد تا خیال آنها را راحت کند که شهرداری تهران قصد تقابل با اصناف را ندارد. محمدعلی نجفی در واکنش به دریافت رشوه توسط برخی ماموران شهرداری از واحدهای صنفی که بدون تغییر کاربری اقدام به بهره‌برداری تجاری می‌کنند، هشدار داد که جلو فساد و ارتشا در شهرداری تهران را خواهد گرفت؛ زیرا این امر باعث درآمد برای برخی ماموران شهرداری شده و جلو چرب شدن سبیل آنها گرفته می‌شود. از سوی دیگر شرط شهردار برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های فصلی این بود که اصناف نیز باید برای واقعی شدن تخفیف‌ها در ایام خاص اقدام کنند. «مشکل سد معبر دستفروشان» از دیگر انتقادات مطرح شده در این نشست بود که نجفی آن را تنها مختص به دستفروشان ندانست، چراکه بنا به اظهارات او 70درصد مغازه‌های ایران و برخی نهادها و ارگان‌ها نیز اقدام به سد معبر می‌کنند. در عین حال نسخه او برای برخورد با این معضل، برخورد با شیب ملایم بود. شهردار پایتخت همچنین پیشنهاد متولی اصناف مبنی بر اینکه کارگروهی تشکیل شود تا مسائل بین اصناف و شهرداری بررسی و برای آن راهکار ارائه شود را مثبت ارزیابی کرد تا پایان سال بتوان درباره راهکارهای مختلف به توافق رسید.

 هم‌اندیشی اصنافی‌ها با شهردار

شهردار تهران در جمع فعالان صنفی قرار گرفت تا به برخی دغدغه‌های صنفی پاسخ دهد. محمدعلی نجفی در اجلاس روسای اتحادیه صنفی تهران در محور نخست سخنانش از درآمدهای ناپایدار شهر تهران گفت. او افزود: برای شهر تهران درباره درآمدهای پایدار صحبت شده، اما در مقام عمل موفق نبوده‌ایم و 80درصد از درآمدهای شهرداری به صورت ناپایدار حاصل شده است. راه‌حل این امر آن است که توسعه پایدار شهری را جدی بگیریم، چراکه تا شهر از اقتصاد پایدار برخوردار نباشد کل کشور نیز نمی‌تواند پایداری را تجربه کند.

شهردار تهران ادامه داد: زمانی که در اقتصاد رونق وجود ندارد و فضای کسب و کار بدتر و سنگین‌تر شده است، نمی‌توان از پایداری اقتصاد صحبت کرد. شورای شهر تنها برای رفع این مشکل کافی نیست و باید خود مردم به صورت مستقیم‌ دخیل شوند و مردم شهر تهران به صورت عملی در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند. نجفی همچنین تعداد کارمندان شهرداری تهران را با سایر شهرهای جهان مقایسه کرد و گفت: تعداد کارمندان شهرداری تهران در مقایسه با سایر شهرها در جهان بیشتر است، در حالی که 68 هزار کارگر در شهر تهران فعالیت می‌کنند که در شهر شیکاگو ایالات متحده امریکا با جمعیت و مساحتی بیشتر 32 هزار کارمند در شهرداری مشغول به کارند و این شرایط در سئول کره‌جنوبی نیز که حدود 10میلیون جمعیت و مساحتی مانند شهر تهران دارد، حدود 32 هزار پرسنل در شهرداری فعالیت می‌کنند. با این تعداد جمعیت از کارمندان شهرداری تهران نمی‌توان شهر را اداره کرد بلکه با پشتوانه مردمی می‌توان به مدیریت شهر پرداخت که بخشی از آن نیز اصناف هستند.

او همچنین در پاسخ به اینکه برخی ماموران شهرداری با دریافت رشوه از واحدهای صنفی و برای انجام تغییر کاربری اقدام به بهره‌برداری تجاری می‌کنند، از این‌رو این امر باعث درآمد برای برخی ماموران شهرداری شده، هشدار داد: جلو چرب شدن سبیل آنها را می‌گیریم. او توضیح داد: به دنبال ایجاد ضوابطی هستیم تا این تخلف قطع شود که در این راستا ممکن است، قوانینی را در شورای شهر به تصویب برسانیم.

 از دیگر محورهای مهم این هم‌اندیشی، نحوه واگذاری اتحادیه‌های صنفی به شهرداری بود که از سوی اصنافی‌ها مورد انتقاد قرار گرفته بود. نجفی در پاسخ به این انتقاد گفت: شهرداری تهران احساس تقابل با اصناف را ندارد، همان‌طور که اصناف پیشنهاد دادند ما نیز موافقیم که کارگروهی تشکیل دهیم تا مسائل بین اصناف و شهرداری بررسی و برای آن راهکار ارائه شود و به نظر می‌رسد تا پایان سال بتوانیم درباره راهکارهای مختلف به توافق برسیم. او همچنین به نحوه برگزاری نمایشگاه‌های فصلی در شهر تهران و معضلاتی که برای اصناف در این بخش وجود دارد، اشاره کرد. نجفی اظهار کرد که نمایشگاه‌هایی که در شهر تهران برگزار می‌شود، پیش از آنکه نمایشگاه باشد، فروشگاه است این در حالی است که اصناف خود مالیات و عوارض می‌دهند و نمی‌توانند در ایام فروش ویژه و بیشتر فروش بهتری به دلیل این نمایشگاه‌ها داشته باشند. هر چند شهرداری نسبت به برگزاری نمایشگاه بخش‌هایی مانند هنرمندان، مسوولیت دارد و باید از آنها حمایت کند، ‌از این‌رو به نظر می‌رسد که هنرمندان نیز باید از مردم و نمایشگاه‌هایی که در این راستا برگزار می‌شود، حمایت کنند.

 جلوگیری از موازی‌کاری‌ها

در همین راستا شرط شهردار تهران برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های فصلی این بود که اصناف نیز مانند سایر کشورها باید در مناسبت‌های مختلف تخفیف‌های واقعی را به مصرف‌کنندگان و شهروندان ارائه دهند که این امر نیز خود بخشی از مسوولیت اجتماعی آنهاست و از نظر اقتصادی نیز امر درستی به حساب می‌آید. نجفی خطاب به رییس اتاق اصناف ایران گفت: ما جلو برگزاری نمایشگاه‌ها (فصلی) را می‌گیریم اما اصناف نیز باید برای واقعی شدن تخفیف‌ها در ایام خاص به شهروندان اقدام کنند. قدرت خرید مردم را که نمی‌توانیم، افزایش دهیم اما می‌توانیم با کاهش قیمت‌ها شرایط بهتری برای بیشتر شدن امکان خرید کالا توسط مردم در ایامی مانند شب عید ایجاد کنیم. او در ادامه سخنانش به مشکل سد معبر در شهر تهران نیز گریزی زد و تصریح کرد: مساله سد معبر را در شهر تهران از یک جهت باید بررسی کنیم و باید توجه داشت که تنها مربوط به دستفروشان نیست. 70درصد مغازه‌داران شهر تهران از پیاده‌رو جلو واحد صنفی خود برای عرضه کالاهای خود استفاده می‌کنند این درحالی است که باعث تضییع حقوق شهروندان می‌شود و نباید اجازه داد تا این اتفاق روی دهد. شهردار پایتخت افزود: برخی نهادها و ارگان‌ها نیز سد معبر در مقابل پیاده‌راه‌ها ایجاد کرده‌اند که برای رفع آنها اقدام می‌شود. همچنین عدم رعایت برخی نکات ترافیکی مانند توقف وانت‌بارها در کنار خیابان موجب ایجاد سد معبر در خیابان‌ها و اختلال ترافیک می‌شود. نجفی با بیان اینکه برخورد با دستفروشان عواقب سیاسی اجتماعی دارد، عنوان کرد: ایجاد سد معبر و دستفروشی در تهران چهره زشت و نامطلوبی برای شهر تهران ایجاد کرده است هر چند مقابله با دستفروشان جنبه‌های سیاسی و اجتماعی دارد که برخورد با آنان باید با ملایمت انجام شود. سخت‌ترین بخش مقابله با سد معبر دستفروشان هستند زیرا معیشت آنها با این نوع کسب درآمد درگیر است که برای رفع این مشکل راهکارهایی اندیشیده‌ایم و درحال بررسی آن هستیم.

«کلنگ‌زنی پلاسکو در دهه فجر» نیز از دیگر اخباری بود که روز گذشته توسط شهردار تهران مطرح شد. نجفی گفت: شهرداری و بنیاد مستضعفان برای ساخت ساختمان پلاسکو به نتایج نهایی رسیده‌اند و در دهه فجر کلنگ ساخت این ساختمان به زمین زده می‌شود. او اظهار کرد: ما فکر می‌کردیم روز گذشته یعنی 29دی ‌ماه بتوانیم کلنگ ساخت ساختمان پلاسکو را بر زمین بزنیم اما بنیاد مستضعفان گفت تا پروانه ساختمان صادر نشود، این کار انجام نگیرد زیرا اطمینان کافی نداریم.

 انتقاد اصنافی‌ها چه بود؟

از سوی دیگر«نحوه واگذاری اتحادیه‌ها به شهرداری‌ها و دولت» موضوع مهمی بود که در این اجلاس ماهانه مورد نقد رییس اتاق اصناف قرار گرفت. علی فاضلی با طرح پرسشی درباره اینکه چرا باید وزیر کشور به دنبال این باشد که واحدهای صنفی زیر نظر دولت و شهرداری بروند، گفت: اینکه ۹ اتحادیه در کمیسیون زیربنایی دولت درحال واگذاری به شهرداری‌هاست اصلا این کار به صلاح نیست. او با انتقاد از تغییر کاربری واحدهای مسکونی به تجاری افزود: این اقدام شهرداری بدون مکان‌یابی و مشورت با صاحبان انجام می‌شود. حال امیدواریم که با تشکیل کارگروه مشترک بین اتاق اصناف و شهرداری تهران مشکلات صنفی و اتحادیه‌ها حل شود. فاضلی اظهار کرد: با وجود تلاش شهرداری تهران در ساماندهی مشاغل مزاحم اما هنوز شاهد مدیریت درست در حوزه ساماندهی بنگاه‌های مزاحم نیستیم و این نیز از دیگر دغدغه‌های متولیان صنفی در این حوزه به شمار می‌رود.

او با تاکید بر اینکه باید به نظام خدمات و تولید بازگردیم، گفت: برای بنگاه‌های صنفی تولیدی تمهیدات حمایتی اندیشیده نشده است؛ سال گذشته قرار بود تمهیداتی در راستای تقویت بنگاه‌های تولیدی در نظر گرفته شود اما متاسفانه با گذشت حدود یک سال اما هنوز شاهد عدم تحقق این نوع وعده‌ها هستیم.

فاضلی در مورد دریافت عوارض از تابلوها گفت: در مورد دریافت عوارض از تابلوهای تبلیغاتی هیچگاه مخالفت نکرده‌ایم اما تابلوهایی که شناسنامه صنفی است مورد تعرض قرار می‌گیرد. متولی اصناف کشور همچنین با بیان اینکه موضوع دکه‌داران و انبارداران هنوز حل نشده، گفت: شهردار سابق در این مورد دستوراتی اعمال کرد اما هنوز دستورات اجرایی نشده است. رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه راهکار درستی برای ساماندهی دستفروشان اندیشیده نشده، گفت: نباید نمایشگاه‌هایی در گوشه و کنار شهر بدون مجوز یا با مجوز شهرداران برگزار شود و هر نقطه شهر را به نمایشگاهی تبدیل کنیم باید در این راستا تعامل یکپارچه‌یی شکل گیرد تا به این شکل نیز مردم سردرگم نباشند. همچنین باید گفت که ساخت شهرک‌های صنفی تخصصی آرزوی همه ماست که امیدواریم این مهم نیز هر چه زودتر محقق شود.

 

 وعده‌ها اجرایی نشد

از سوی دیگر رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان خبر از روند چگونگی وام به پلاسکویی‌ها سخن گفت. مجتبی درودیان افزود: از ۱۲۰کسبه آسیب‌دیده پلاسکو برای دریافت وام ۳۰۰میلیون تومانی فقط یک نفر موفق به دریافت وام شده است. به گفته او، بانک رفاه قرار بود به کسبه آسیب‌دیده پلاسکو وام پرداخت و پس از یک سال تنفس در ۳۶ماه اقساط آن را دریافت کند. او اجرایی نشدن وعده‌های داده شده به کسبه پلاسکو را کم توجهی برخی دستگاه‌ها ازجمله بنیاد مستضعفان عنوان کرد و افزود: با وجود پیگیری‌های اتاق اصناف ایران و نامه‌نگاری وزیر صنعت، معدن و تجارت با شورای شهر و شهرداری، وعده‌های داده شده به کسبه پلاسکو تاکنون محقق نشده است. رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان با اشاره به اینکه عقد قرارداد بنیاد مستضعفان با کسبه پلاسکو برای ساخت مجدد این مجتمع و تعیین زمان دقیق کلنگ‌زنی آن راهکار رفع مشکلات فعلی است، ادامه داد: پرداخت ۴میلیون بیمه بیکاری به اکثر کسبه و ارائه برگه قطعی مالیات به این افراد در روزهای آینده از وعده‌های انجام شده است. درودیان تعیین نماینده‌یی از سوی رییس‌جمهور برای پیگیری مشکلات کسبه پلاسکو را بسیار ضروری دانست و گفت: پس از امضای قرارداد بین کسبه مستقر در مجتمع نور و بانک مرکزی برای ارائه وام، بانک‌ها با پرداخت آن مخالفت کردند. او با اشاره به اینکه ساخت پلاسکو درخواست کسبه و اتحادیه از بنیاد مستضعفان است، گفت: به نظر می‌رسد با وجود جلسات متعدد و بیان وعده‌هایی درخصوص ساخت این مجتمع، ظرف ۲سال پس از دریافت مجوزها، احداث پلاسکو عملیاتی نخواهد شد.

 

ارسال نظر