اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۳۷

 آموزش هلندی‌ها به تولیدکنندگان ایرانی

پایگاه خبری ایدرو  سفیر هلند در تهران گفت: باید شرکت‌های هلندی قوانین و ساختارهای مالکیت در ایران را طبق مقررات حقوقی بشناسند اما این روند ممکن است کمی طولانی باشد. «سوزانا ترستال» در دیدار با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان اظهار کرد: در این زمینه با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در حال مذاکره‌ایم اما می‌خواهیم شما کمک کنید که کارها آسان‌تر شود. ترستال ادامه داد: ما شرکت‌های هلندی را برای همکاری با ایران تشویق می‌کنیم اما در برخی مواقع دستیابی به اطلاعات موردنیاز برای شرکت‌های علاقه‌مند به همکاری، بسیار سخت می‌شود. او اعلام آمادگی کرد که هلند در صورت توافق با ایدرو، ظرفیت‌های خود را برای آموزش دراختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهد. از سوی دیگر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در دوران تحریم‌ها ارتباط با شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی دچار مشکل شده بود اما بعد از لغو تحریم‌ها فضای مثبتی ایجاد شد و ما اکنون آماده مذاکره‌ایم. منصور معظمی افزود: می‌خواهیم شرکت‌های اروپایی به ایران بیایند و در روند آموزش به تولیدکنندگان ما کمک کنند.  

 انتصاب جدید در وزارت صنعت

شاتا   محمد شریعتمداری در حکمی یدالله صادقی را به سمت رییس سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت استان تهران منصوب کرد. شریعتمداری در این حکم تصریح کرده است: «برپایی تحرک در بخش‌های تولیدی و تجاری از طریق ارتقای دانش فنی، تعامل و همکاری مناسب با تشکل‌های تخصصی و مردم‌نهاد، ساماندهی واحدها و طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری منطقه، ارتقای نظام مهندسی صنعت و معدن برای تولید صادرات‌محور را مورد تاکید قرار می‌دهم و اطمینان دارم با هماهنگی و تعامل مناسب با دستگاه‌های اجرایی، تقویت تشکل‌های تخصصی غیردولتی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های تولیدی و تجاری و نظارت موثر بر فعالیت‌ها و اهداف تعیین شده قابل دستیابی خواهد بود.»

 میزان جذب پروژه‌ها در پسابرجام

شاتا  دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در بخش صنعت، معدن و تجارت پس از برجام 139 پروژه با حجم سرمایه‌گذاری 8.2 میلیارد دلار در هیات سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده است. سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط پیش و پس از برجام تفاوت معناداری دارد به‌طوری که کشور در سال 2015 در تمام بخش‌ها توانست فقط 2 میلیارد و 50 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند. 50 طرح از 139 پروژه مصوب با سرمایه‌گذار خارجی پس از برجام به بهره‌برداری رسیده است و 89 پروژه آن نیز در مراحل اجراست و در این میان اسپانیا، آلمان و ایتالیا کشورهای عمده سرمایه‌گذار در ایران پسابرجام هستند و در سایه برجام بسیاری از کشورهای جهان برای برقراری روابط سرمایه‌گذاری و تجاری وارد ایران شدند و سرمایه‌گذاری خارجی در سطح کشور شتاب گرفت. فرصت‌های ایجاد شده پس از برجام ارتقای رتبه ریسک سرمایه‌گذاری در کشور از 7 به 6 را منجر شد و امکان‌پذیر شدن جذب تسهیلات خارجی برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش تعداد موافقتنامه‌های تشویق متقابل و حمایت سرمایه‌گذاری، رفع محدودیت در مقاصد و بازارهای صادراتی و در نتیجه امکان‌پذیری تحقق هرچه بیشتر برون‌گرایی در اقتصاد از دیگر نتایج به دست آمده برجام است.

 افزایش صادرات غیرنفتی ایران به چین

شاتا  میزان صادرات غیرنفتی ایران به چین در 11 ماهه اول سال 2017 رشد چشمگیر ارزشی و وزنی را تجربه کرده است. سیدمجتبی موسویان‌ریزی مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه با اعلام این خبر افزود: میزان صادرات غیرنفتی ایران به چین در 11 ماهه اول سال 2017 برابر 6 میلیارد و 100 میلیون دلار برآورد شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2016، رشد 27درصدی را نشان می‌دهد. او اظهار کرد: تراز تجاری دو کشور با احتساب نفت در 11 ماهه سال 2017 بیش از 400 میلیون دلار به نفع ایران مثبت شد که بهبود قابل‌توجهی نسبت به مدت مشابه در سال 2016 داشته است. حال انتظار می‌رود مجموع تجارت دوجانبه ایران و چین در سال 2017 به 37میلیارد دلار افزایش یابد که در این میان سهم صادرات غیرنفتی ایران بیش از 7 میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود.

 حمایت 2 میلیارد دلاری از صادرکنندگان

تعادل  نشست کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با حضور رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل صندق ضمانت صادرات ایران برگزار شد. به گزارش مدیریت امور مشتریان و روابط عمومی صندوق، در این جلسه مدیرعامل صندوق ضمن تشریح آخرین دستورالعمل‌ها و خدمات جدید برای حمایت موثرتر از صادرکنندگان کشور به افزایش حدود 70درصدی عملکرد پوششی صندوق در سال گذشته اشاره و اعلام کرد: برای سال جاری نیز حمایت 2میلیارد دلاری از صادرکنندگان در قالب پوشش‌های بیمه‌یی و ضمانتی صندوق در دستور کار قرار گرفته است. سیدکمال سیدعلی همچنین در خصوص حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط صادراتی اعلام کرد: اخیرا با امضای تفاهمنامه‌یی با سازمان شهرک‌های صنعتی ایران در نظر است تا با کمک صندوق، توانمندی‌های این بخش از صنایع در راستای کمک به توسعه و گسترش صادرات غیرنفتی به فعلیت درآید. در پایان و پس از استماع نظرات اعضای کمیسیون و مشکلات استفاده بیشتر از خدمات صندوق، این مقام مسوول افزود: در راستای گسترش چتر حمایتی صندوق، تنوع‌بخشی به خدمات با توجه به نیاز روز مشتریان و طراحی خدمات جدید مدنظر قرار گرفته است. به همین منظور ضمن استقبال از دیدگاه‌ها و نظرات اعضای کمیسیون صادرات در این خصوص ایشان اعلام آمادگی کرد که در صورت عدم حل مشکل صادرکنندگان، حداکثر ظرف دو هفته کاری شخصا موضوع را بررسی کند.

 

 

ارسال نظر