اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۷۹

هم‌اندیشی اتاق ایران و دانشگاه ملبورن درباره آب

پایگاه خبری اتاق ایران  مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با هدف بهره‌گیری از اقدامات دولت استرالیا در مواجهه با بحران کم‌آبی و ایجاد بازار آب، نشستی با موضوع «توسعه بازار آب» برگزار کرد. در این جلسه وضعیت آبی کشور نیز مورد توجه قرار گرفت. مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه و دانشگاه ملبورن استرالیا، کارگاه آموزشی با موضوع «توسعه بازار آب» با همراهی شرکت مشاور Aither برگزار کرد. در این کارگاه گزارشی از سیاست‌گذاری و اصلاحات دولت استرالیا در حوضه آبریز ماری دارلینگ ارائه شد. در ابتدای این نشست ویل فارگر Will Fargher نماینده شرکت Aither بحران کمبود آب در دنیا و نقش مدیریت آن را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: ارزش‌گذاری آب در استرالیا یکی از راهکارهایی است که سایر کشورها نیز می‌توانند برای بهبود مدیریت آب خود از آن استفاده کنند. البته باید توجه داشت که قبل از تشکیل بازار آب، نیاز به ارزش‌گذاری آن است. این ارزش‌گذاری بر اساس ماهیت و هدف متفاوت خواهد بود و مبنای آن زیست‌محیطی، مصرف کشاورزی، شرب و صنعت است. در این ارزش‌گذاری تنها مباحث مالی ملاک قرار نمی‌گیرد. وی تاکید کرد: سیاست‌گذاری برای آب وابسته به محیط است بنابراین تجربه استرالیا به لحاظ اصول قابل ‌استفاده است و می‌توان از آن به عنوان یک نسخه یا دفترچه راهنما استفاده کرد. در ادامه ریان گورملی Ryan Gormly نماینده دیگری از شرکت Aither به مبانی و ساختار بازار آب در استرالیا اشاره و تشریح کرد: ازجمله چالش‌های مدیریت آب در استرالیا می‌توان به توسعه منابع آب در این کشور بدون در نظر گرفتن شاخص‌های زیست‌محیطی، خشکسالی‌های شدید، تغییرات پی‌درپی در منابع آب، افزایش تقاضا برای آب، رشد جمعیت، رشد صنعت و تخصیص بیش‌ از حد آب به کشاورزی و کاهش بهره‌وری کشاورزی اشاره کرد. وی ادامه داد: از این‌ رو استفاده از روش مدیریتی بازار آب در مقایسه با سایر روش‌ها دارای نتایجی اثربخش و کارآمد بوده و از طرفی منجر به اثربخشی مدیریت تقاضا شده و بهترین حالت مصرف آب محسوب می‌شود. به اعتقاد گورملی خود بازار، نوع مصرف را تعیین می‌کند و نیاز به مداخله دولت نیست. کشاورزان استرالیا برای افزایش بهره‌وری، سطح همکاری‌های خود را با یکدیگر افزایش دادند و توانستند به هدف برسند. از طرفی بازار آب برای افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی طراحی شد تا هم ارزش آب درک شود و هم نشان داده شود که آب در کاربردهای مختلف چه ارزشی دارد. پس از آن مجید سیاری، معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران در گزارشی وضعیت آب کشور را تشریح کرد. براساس اظهارات وی در ابتدای سال جاری 32میلی‌متر بارندگی داشتیم که این مقدار نسبت به سال گذشته 40درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 60 درصد کاهش داشته است. اضافه برداشت از منابع آب به 6 میلیارد مترمکعب رسیده و مقدار ذخیره مخازن سدهای کشور 40درصد است بدین‌ترتیب قطعا در تابستان سال آینده دچار مشکل خواهیم شد.

افتتاح قریب‌‌الوقوع منطقه ویژه اقتصادی جهرم

 ایدرو نیوز  رییس هیات عامل ایدرو گفت: فاز اول منطقه ویژه اقتصادی جهرم در شهریور ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. منصور معظمی در جلسه‌یی با حضور رییس کمیسیون عمران مجلس و معاونان خود و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم در مجلس گفت: با هدف پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی، برقراری ارتباط تجاری، تحرک در اقتصاد منطقه‌یی، ایجاد اشتغال، جلب و تشویق سرمایه‌گذاری و نیل به توسعه صنعت کشور و جذب سرمایه‌گذاری، توسعه منطقه اقتصادی جهرم را با سرعت بیشتر درحال ییگیری هستیم و حمایت‌های لازم نیز فراهم شده است. وی ضمن اشاره به برشمردن ویژگی‌های منطقه و مزایای سرمایه‌گذاری دراین منطقه افزود: استقبال بخش خصوصی جهت واگذاری بخش‌هایی از زمین منطقه جهت سرمایه‌گذاری بیشتر از حد تصور بود. معظمی تصریح کرد: این منطقه با توجه به دسترسی به آب‌های خلیج‌فارس و راه‌های مواصلاتی مناسب می‌تواند تولید‌کنندگان و صنعتگران را جهت سرمایه‌گذاری جذب و ترغیب کندو تا سال آینده نیز شاهد سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این منطقه خواهیم بود. منطقه ویژه اقتصادی جهرم در زمینی حدود ۳۴۰هکتار زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درحال آماده‌سازی است.

بازگشایی ثبت سفارش خودرو برای غیرنمایندگی‌ها

ایسنا  رییس انجمن واردکنندگان خودرو از آغاز مجدد ثبت سفارش واردات خودرو برای شرکت‌های غیرنمایندگی رسمی پس از دو روز وقفه خبر داد. فرهاد احتشام‌زاده اظهار کرد: از صبح روز دوشنبه سایت ثبت سفارش برای شرکت‌های واردکننده غیرنمایندگی رسمی مجددا فعال شد و امکان ثبت سفارش برای این دسته از واردکنندگان وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: در پیگیری‌های صورت گرفته دلیل توقف دو روزه ثبت سفارش واردات خودرو برای شرکت‌های غیرنمایندگی رسمی را متوجه نشدیم اما به هر حال صرف برطرف شدن مشکل مهم است زیرا فعال بودن واردکنندگان غیررسمی در کنار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی مثبت بوده و باعث افزایش رقابت و تعدیل قیمت‌ها در این بازار می‌شود. روز یک‌شنبه رییس انجمن واردکنندگان خودرو از توقف ثبت سفارش واردات خودرو برای شرکت‌های غیرنمایندگی خبر داده بود. احتشام‌زاده از این موضوع انتقاد و اظهار کرده بود: هنوز دلیل رسمی در این باره اعلام نشده و درحال پیگیری آن هستیم اما واقعیت این است که توقف ثبت سفارش برای شرکت‌های غیرنمایندگی برخلاف دستورالعمل صریح ابلاغی دولت است که براساس آن هر واردکننده‌یی می‌تواند با عقد قرارداد با شرکت نمایندگی رسمی و خرید گارانتی و خدمات پس از فروش نسبت به ثبت سفارش و واردات خودرو  اقدام کند.

 

ارسال نظر