ایران‌خودرو پیشتاز در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۷۸
ایران‌خودرو پیشتاز در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال

گروه صنعتی ایران‌خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه و طلایه‌دار صنعت خودرو کشور به شمار می‌رود، توانسته در شاخص‌های مختلف تولید، کیفیت، خدمات پس از فروش و طراحی و توسعه محصول گام‌های مهمی را در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد.     

آمار و اطلاعات موجود از عملکرد این گروه صنعتی در 9 ماهه سپری شده از سال 96، حکایت از تحقق بخش زیادی از اهداف ترسیم شده سالانه دارد.

در سال جاری گروه صنعتی ایران‌خودرو توانست با ایجاد پایگاه تولید محصول در شهر سمنان و کرمانشاه گام مهمی را در ایجاد اشتغال در این مناطق و جلوگیری از مهاجرت نیروی کار جوان به سمت شهرهای بزرگ بردارد.

با بهره‌برداری از خط تولید در شهر سمنان 150 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شدند که اشتغال غیرمستقیم در بخش‌های خدماتی را نیز باید به این رقم افزود. سایت تولید در سمنان در فاز نخست تولید سمند را در دستور کار داشت که در پاییز سال جاری تولید پژو پارس نیز به آن اضافه شد.

همچنین با بهره‌برداری از کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه با ظرفیت اسمی سالانه تولید ۳۰هزار دستگاه و در دو شیفت‌کاری تعداد زیادی از جوانان جویای کار این شهر مشغول به کار شده‌اند. ایجاد کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه بوده است که در سال جاری به بهره‌برداری رسید. در فاز نخست این ‌کارخانه و در یک شیفت کاری، با ایجاد 300 شغل به صورت مستقیم، سالانه ۱۵هزار دستگاه پژو پارس تولید می‌شود که این میزان در دو شیفت کاری به سالانه ۳۰هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

 تیراژ تولید و عرضه محصولات جدید

توسعه محصول و عرضه محصولات جدید از رویکردهای اصلی ایران‌خودرو است. در سال جاری محصولات جدید تندرپلاس، دناپلاس، دناپلاس با موتور توربوشارژ، پارس اتوماتیک، 207i اتوماتیک و هایما اس.5 به بازار عرضه شده است. طراحی مجدد و تولید این محصولات به صورت کامل با توان و تخصص کارشناسان گروه صنعتی ایران‌خودرو محقق شده است.

پژو 2008، محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو نیز در سال 96 روانه بازار شد.

از دیگر گام‌هایی که گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال 96 در مسیر خودروساز شدن برداشته امضای قرارداد و تفاهمنامه ده‌جانبه بین‌المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید است.

براساس این قرارداد که میان ایران‌خودرو، معاونت علمی-فناوری ریاست‌جمهوری، قطعه‌سازان، دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر، شرکت پینین فارینا ایتالیا، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره جنوبی و بنتلر و ماهله آلمان امضا شد، تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران‌خودرو توسط برترین‌های صنعت خودرو جهان آغاز شد. پیش‌بینی می‌شود نخستین محصول این قرارداد 2.5سال‌آینده وارد بازار ایران شود و در 10سال آینده، 23 محصول جدید روی دو پلتفرم طراحی شده تولید خواهد شد که تکیه در تولید محصولات جدید بر قطعه‌سازان داخلی خواهد بود.

در سال 96، برای پیگیری اجرای مفاد قرارداد بین‌المللی ایران‌خودرو با طراحان برتر جهانی، نخستین نشست طراحان پلتفرم جدید ایران‌خودرو نیز برگزار شد.

 خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش یکی از شاخص‌های اصلی در تعیین میزان رضایت مشتریان از محصول است. ایساکو امسال در بین 40 شرکت خودروساز داخلی و خارجی برای هشتمین دوره متوالی در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، موفق به کسب جایگاه نخست شده است.

از سویی دیگر، طبق گزارش ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ‌ایساکو براساس برنامه‌ریزی یک‌ساله‌ در زمینه افزایش سرعت ارائه خدمات و کاهش زمان تعمیرات خودرو در شبکه نمایندگی‌ها موفق شد، زمان تعمیرات در شبکه خدمات پس از فروش ایران‌خودرو را به 1.8 روز کاهش دهد و به رشد قابل توجهی در این حوزه دست یابد.

براساس نتایج ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، رضایت‌ مشتریان از خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، در بهار 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 25 امتیاز افزایش یافته است. طبق گزارش شهریور شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شاخص رضایت مشتریان ایساکو که در بهار سال گذشته عدد 711 را نشان می‌داد در سه ماهه ابتدای سال 96 به 736 رسید و شرکت ایساکو با بهبود عملکرد خود باز هم موفق به افزایش چشمگیر رضایت مشتریان شد.

 صادرات محصولات

توسعه صادرات و کسب سهم بالاتر از بازار جهانی از جمله اهداف و رویکردهای اصلی ایران‌خودرو است. ایران‌خودرو درصدد است تا با توسعه و تنوع‌بخشی به محصولات و ارتقای کیفیت بتواند سهم مناسبی را در بازار جهانی کسب کند.

بر همین اساس، در سال 96 تعدادی از محصولات ایران‌خودرو به بازار کردستان عراق معرفی شد، با اخذ استانداردها و مجوز لازم برای ورود، بازار کردستان به روی محصولات ایران‌خودرو گشوده خواهد شد.

افزودن سمند به سبد تولیدات در اسکندریه نیز از دیگر اقدامات ایران‌خودرو در بخش صادرات است. در سال جاری 1000 دستگاه سمند در این خط تولید و روانه بازار عراق می‌شود. علاوه بر سمند، در حال حاضر محصول پژو پارس در اسکندریه عراق تولید می‌شود. این محصولات سهم قابل توجهی از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور عراق را به خود اختصاص داده‌اند.

از سویی دیگر؛ با توجه به استقبال مشتریان در بازار کشورهای هدف، آپشن‌بندی به عنوان بخشی از فرآیند فروش خودرو در کشورهای صادراتی ایران‌خودرو درآمده که با همکاری شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران‌خودرو (آپکو) تامین نیاز و خواست مشتریان به عنوان یکی از اهداف و اولویت‌های اصلی ایران‌خودرو در این کشورها دنبال می‌شود.

 قرارداد ایران‌خودرو و مرسدس بنز

در قالب شرکت مشترک

یکی دیگر از اقدامات ایران‌خودرو در عرصه مشارکت‌های بین‌المللی در سال 96 عقد قرارداد همکاری با مرسدس بنز در قالب شرکت مشترک بود. قرارداد ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری میان این دو شرکت به امضا رسید.

قرارداد خودروهای تجاری که امضا شده شامل ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری است. این شرکت، به صورت انحصاری مسوولیت فروش محصولات تجاری مرسدس بنز را برعهده خواهد داشت. همچنین شرکت دوم که قرارداد آن در ماه آینده نهایی می‌شود، مسوولیت تولید را برعهده دارد و نسل فعلی و آینده کامیون آکتروس از جمله تولیدات این شرکت خواهد بود.

 ستاره‌های کیفی محصولات

افزایش کیفیت محصولات تولیدی از طریق بهبود مستمر در فرآیندها و زنجیره تامین و تولید، رکن اصلی فعالیت در ایران‌خودرو به شمار می‌رود. به ویژه در سال‌های اخیر با عبور از موضوع تیراژ تولید و دستیابی به سطح تولید یکنواخت و اقتصادی، ارتقای کیفیت و توسعه محصولات از محورهای اصلی فعالیت‌های ایران‌خودرو بوده است.

بعد از کسب ستاره برای محصولات در سال گذشته، در سال 96 نیز به‌طور میانگین در هر ماه ستاره‌یی به ستاره‌های کیفیت محصولات ایران‌خودرو افزوده شده است. در فروردین ماه امسال سورن از یک ستاره عبور کرده و 2 ستاره کیفیت را کسب کرده است. گزارش اردیبهشت ماه منتشر شده از سوی شرکت بازرسی و استاندارد ایران مبین افزایش ستاره‌های تندر اتوماتیک ایران‌خودرو بود.

در این گزارش تندر اتوماتیک ایران‌خودرو از سطح کیفی 3ستاره به 4ستاره ارتقا یافته است.

در این میان شرکت ایران‌خودرو با ارائه طرح فیس‌لیفت تندر، موسوم به تندرپلاس، رویکردی مستمر و همه‌جانبه‌ را در استمرار مسیر ارتقای کیفیت محصولات رنو تولیدی خود در پیش گرفته است. تندرپلاس در نخستین ارزیابی خود توانست 4ستاره کیفیت را از آن خود کند.

محصول دناپلاس نیز در نخستین حضور در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توانست 3ستاره کیفیت را کسب کند. پیش‌بینی می‌شود، در ماه‌های آینده و با اجرای پروژه‌های بهبود مستمر کیفیت روی این محصول جدید، جایگاه این خودرو در رده‌بندی خودروهای تولید داخل، از رتبه فعلی نیز بالاتر برود.

در سال 96 محصول H30 کراس نیز موفق به کسب 2ستاره کیفیت شد.

 ورود محصولات ایران‌خودرو به بازار سرمایه

گروه صنعتی ایران‌خودرو برای تنوع بخشی در ابزار‌های تامین مالی خود، برای نخستین‌بار در سال جاری، تعداد 6هزارو 500 دستگاه خودرو دنا را در بورس کالای ایران عرضه می‌کند. این تعداد 25 درصد از تولیدات دنا است. از اهداف عرضه دنا در بورس کالا استفاده از معافیت مالیاتی 10درصدی مالیات بر درآمد حاصل از فروش، شفافیت در قیمت و معاملات، انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در مسیر تامین مالی جدید و آزاد‌سازی قیمت خودرو است.

افزایش صادرات ارزآور، افزایش سهم تولید داخل در محصولات که منجر به خروج ارز از کشور می‌شود و آغاز تولید و عرضه محصولات جدید که باعث اشتغال‌زایی در ایران‌خودرو می‌شود از جمله اقداماتی است که در سال‌های اخیر در گروه صنعتی ایران‌خودرو کلید خورده و در سال96 با جدیت بیشتری دنبال شده است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال ١٣٩٦ اهتمام خود را به کار بسته تا در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نقش موثر و شایسته‌یی را ایفا کند.

 

ارسال نظر