اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۰۱:۰۸:۳۲
کد خبر: ۱۱۴۸۸۹

خط و نشان استاندارد اجباری برای خودروها

ایسنا  معاون کیفیت ارزیابی سازمان ملی استاندارد در ارتباط با توقف خط تولید خودروهایی که تا ابتدای تیرماه سال آینده نتوانند ۶۳مورد استاندارد اجباری را رعایت کنند، گفت: در مرحله اول اجرای مصوبه افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد، تولید ۲۵خودرو سواری و سنگین جاده‌یی متوقف شد و به احتمال بسیار زیاد محصولات هشت گروه خودرویی دیگر به دلیل عدم رعایت استانداردها با توقف خط تولید مواجه خواهند شد. جهانبخش سنجابی‌شیرازی ادامه داد: در مرحله دوم اجرای مصوبه افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد باید تعداد استانداردهای مورد نظر تا ابتدای تیرماه سال آینده از ۶۱ به ۶۳ مورد افزایش یابد و خودروسازانی که نتوانند الزامات این مصوبه را برای ارتقای استانداردهای اجباری لحاظ کنند با توقف خط تولید مواجه خواهند شد.

ارز مبادله‌ای قطعه‌سازان خودرو حذف شد

فارس   عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان از حذف ارز مبادله‌یی بخش اعظمی از صنعت قطعه‌سازی طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: طبق اطلاعات کسب شده از بانک مرکزی، ارز مبادله‌یی کل صنعت قطعه‌سازی طی 10 تا 15 روز آینده قطع خواهد شد.

محمد شهپری با بیان اینکه طی روزهای اخیر بخش عمده‌یی از ارز مبادله‌یی صنعت قطعه‌سازی حذف شده است، اظهار کرد: طبق اطلاعات به دست آمده از بانک مرکزی، ارز مبادله‌یی کل صنعت قطعه‌سازی طی 10 تا 15روز آینده حذف خواهد شد و همه تولیدکنندگان موظف به استفاده از ارز آزاد خواهند بود که این مساله قیمت تمام‌شده تولید قطعات را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: به این ترتیب در راستای تک‌نرخی شدن ارز، تعرفه‌هایی که مشمول دریافت ارز مبادله‌یی می‌شدند به ارز آزاد تبدیل شده‌اند و تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود باید از ارز آزاد 4400 تومان استفاده کنند. به گفته وی، برخی تولیدکنندگان قطعات حدود 80 درصد ارز مورد نیاز خود را برای خرید مواد اولیه از طریق ارز مبادله‌یی تامین می‌کردند که حالا باید ارز آزاد را جایگزین آن کنند. شهپری در ادامه با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی طی ماه‌های اخیر گفت: تولید این مواد عمدتا توسط واحدهای دولتی صورت می‌گیرد که در این مورد می‌توان به افزایش 50 تا 60درصدی قیمت محصولات فولاد مبارکه و همچنین محاسبه قیمت مس و آلومینیوم بر اساس قیمت جهانی و محاسبه با نرخ ارز آزاد اشاره کرد. در عین حال، قیمت مواد پتروشیمی نیز افزایش قابل توجهی داشته است.  وی با بیان اینکه در حال تهیه گزارشی درباره قیمت تمام‌شده مواد اولیه صنعت قطعه‌سازی و تاثیرگذاری نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه داخلی بر تولیدات این صنعت هستیم، گفت: این گزارش را به شورای رقابت ارائه خواهیم کرد.  وی تاکید کرد: اگر شورای رقابت مانع از افزایش خودرو شود، وضعیت صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی بدتر از شرایط فعلی خواهد شد.

بازار اندونزی در انتظار ایران

پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت ایران  رایزن بازرگانی ایران در اندونزی با معاون اداره آسیا، اقیانوسیه، آفریقا و رییس بخش آسیا و خاورمیانه وزارت تجارت اندونزی در خصوص برگزاری برنامه‌های مشترک تجاری دیدار کرد. انور کمری رایزن بازرگانی ایران در اندونزی این ملاقات را در چارچوب تفاهمنامه همکاری‌های بین اداره کل توسعه صادرات وزارت تجارت اندونزی با سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد و گفت: محور گفت‌وگوها در این نشست، برگزاری سمینارهای مشترک برای شناخت فرصت‌های تجاری دو کشور در سال جدید میلادی و حضور هیات تجاری ایران در این‌گونه رویدادها برای درک بهتر ظرفیت‌های طرفین بود. در این جلسه، الیزه معاون اداره آسیا، اقیانوسیه و آفریقا و اداره کل توسعه تجارت اندونزی، با ابراز خرسندی از همکاری همه‌جانبه و فعالانه دفتر رایزنی بازرگانی ایران در برگزاری سمینار «شناخت بازار ایران» که سال گذشته در تنگرنگ برگزار شد، از برپایی سمینارهای مشترک دو کشور در آینده استقبال کرد. گفتنی است، رقم صادرات ایران به اندونزی طی هشت ماهه نخست سال جاری با رشد 184درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 360میلیون دلار رسیده و همچنین واردات ایران از اندونزی نیز با کاهش 18درصدی مواجه شده است.

میزان قاچاق کفش‌ دست‌دوز

 فارس   رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران با اشاره به عوامل مقابل تولید گفت: نرخ بالای تسهیلات بانکی، مالیات، بیمه، سیاست‌های گمرک در واردات و قاچاق، ۵ عامل مقابل تولید است.  رسول شجری رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران با بیان اینکه رکود بازار مشکل صنف کفاشان دست‌دوز است، گفت: متاسفانه عواملی که باید در اختیار تولید باشند، مقابل تولید قرار دارند.  رییس اتحادیه کفاشان با اشاره به نرخ بالای 22درصد تسهیلات بانکی افزود: البته تسهیلات بانکی معمولا به تولید‌کنندگان پرداخت نمی‌شود، اما اگر کسی بخواهد تسهیلات بانکی دریافت کند، باید کفش آهنی در پا داشته باشد و تسهیلات با چنین سودهایی، تولید‌کننده را به ورطه ورشکستگی می‌کشاند.  وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده معضل بزرگ تولید‌کنندگان است، بیان کرد: در اخذ مالیات به هیچ‌وجه به وضعیت رکود بازار توجه نمی‌شود و هر سال نسبت به مالیات سال قبل درصدی اضافه و از مودی مالیاتی اخذ می‌شود. شجری با بیان اینکه سازمان بیمه هیچ حمایتی از کارفرما ندارد، افزود: بیمه باید از کارگر و کارفرما در کنار هم حمایت کند، زیرا اگر کارفرما نباشد، کاری وجود نخواهد داشت تا کارگر مشغول به فعالیت شود.  وی با انتقاد از گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: گمرک در جایی که نباید اجازه واردات دهد، این اجازه را می‌دهد و در جاهایی که باید اجازه واردات دهد، آن‌قدر سنگ‌اندازی می‌کند که هزینه واردات را برای تولید‌کننده افزایش می‌دهد.

رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران بیان کرد: بخشی از مواد اولیه تولید کفش باید از طریق واردات تامین شود که گمرک کشور با مانع‌تراشی‌ها و تاخیر در اجازه واردات میلیون‌ها تومان هزینه آن واردات را برای تولید‌کننده افزایش می‌دهد که این افزایش هزینه منجر به افزایش هزینه تولید و در نتیجه افزایش رکود می‌شود.

 

ارسال نظر