بازنگری در تعرفه واردات خودرو هیبریدی

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۴۴
بازنگری در تعرفه واردات خودرو هیبریدی

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه احتمال بازنگری تعرفه برای هر کالایی وجود دارد، گفت: اگر قرار باشد، تصمیم جدیدی در مورد تعرفه واردات خودروهای هیبریدی انجام شود، این تصمیم باید در کمیسیون ماده یک اتخاذ شود. مجتبی خسروتاج در جمع خبرنگاران در مورد اینکه آیا امکان بازنگری تعرفه واردات خودرو وجود دارد، گفت: احتمال بازنگری تعرفه برای هر کالایی وجود دارد، اما قرار نیست مرتب در مورد تعرفه بازنگری انجام شود، زیرا کار بیهوده‌یی است و باید نظام تعرفه‌یی ثبات داشته باشد. رییس سازمان توسعه تجارت افزود: من نمی‌توانم تایید کنم که در کوتاه‌مدت تعرفه واردات خودرو تغییر کند.

بنا به اظهارات خسروتاج، روال بدین گونه است که در پایان هر سال کمیسیون ماده یک در مورد جدول تعرفه جلسات برگزار می‌کند و اگر لازم باشد، در این زمینه کمیسیون ماده یک تصمیم‌گیری می‌کند. او عنوان کرد، دولت معتقد است که باید به موضوع پاکیزگی هوا توجه جدی شود و قطعا به سمت استفاده از خودروهایی که کمتر از گاز فسیلی استفاده کنند، تایید دارد. خسروتاج با بیان اینکه متخصصان فن در مورد تعرفه واردات خودرو نظر داده‌اند، گفت: اگر قرار باشد تصمیم جدیدی در مورد تعرفه واردات خودروهای هیبریدی گرفته شود، این تصمیم باید در کمیسیون ماده یک اتخاذ شود و اگر مطلبی باشد، حتما متخصصان این صنعت در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کنند. رییس سازمان توسعه تجارت همچنین در پاسخ به پرسش فارس، مبنی بر اینکه افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی به دلیل فشار ذی‌نفعان مصرف بنزین رخ داده است، گفت: اهل فن در مورد سود بازرگانی خودروهای هیبریدی تصمیم‌گیری کرده‌اند، اما ما در کمیسیون ماده یک فضا را برای نقد و اصلاح آماده می‌کنیم و اگر لازم باشد، پیشنهادات لازم را ارائه می‌دهیم. خسروتاج در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه واردکنندگان برنج دایما از تصمیمات ناگهانی که در مورد توقف ثبت‌سفارش انجام می‌شود، معترض هستند و معتقدند که تولید داخلی کفاف نیاز کشور را نمی‌دهد، نظر شما در این رابطه چیست، بیان کرد: همواره تضادی بین منافع واردکنندگان و تولید‌کنندگان وجود داشته است، چراکه تولید‌کنندگان همواره می‌خواهند واردات انجام نشود، اما از آن طرف با توجه به قیمت برنج داخلی، امکان خرید تولید داخل برای همه وجود ندارد و همچنین سرانه مصرف سالانه کشور سالانه حدود 3 میلیون تن است و باید با توجه به میزان تولید داخلی بخشی از نیاز به برنج از طریق واردات تامین شود. رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه با اشاره به قانون تمرکز وظایف وزارت جهاد کشاورزی گفت: به موجب این قانون این اختیار به وزارت جهاد کشاورزی داده شده در مواقعی که لازم است جلو واردات محصولات کشاورزی گرفته شود و بنابراین وزیر جهاد کشاورزی هم با توجه به میزان واردات و میزان تولید داخلی جلو واردات برنج را به صورت موقت گرفته‌اند. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اینکه چه اقداماتی برای سوءاستفاده از کارت بازرگانی انجام شده است، گفت: در یک دوره‌یی آن ملاحظات و توجهات که برای صدور کارت بازرگانی انجام می‌شد، صورت نگرفت. خسروتاج تصریح کرد که آنچه امروز بیشتر از هر چیز منجر به سوءاستفاده از کارت بازرگانی در دو دهه گذشته شده، عدم توجه به ملاحظات برای صدور آن بوده است.

 ضرورت پایش کارت‌های بازرگانی صادر شده

او بیان کرد: وقتی نظام‌های مالیاتی و تامین اجتماعی و هزینه‌هایی که این کارت‌ها به وجود می‌آورند، طبیعی است که عده‌یی سودجو به جای استفاده از کارت بازرگانی خود از کارت بازرگانی دیگری استفاده کنند.

به گفته خسروتاج، اگر صدور کارت‌های بازرگانی بسیار سخت‌گیرانه شود، به این ترتیب مانعی برای فعالان اقتصادی به وجود می‌آید و بنابراین باید در صدور کارت زیاد دقت کرد و براساس ضوابط تعیین شده برای صدور کارت اقدام کرد تا افراد نااهل نتوانند کارت بازرگانی دریافت کنند.

او در این رابطه گفت: اگر در بخش نظام مالیاتی و سیستم تامین اجتماعی در این بخش‌ها فشار سنگین باشد، باعث می‌شود برخی فعالان اقتصادی در مسیر درست حرکت نکنند و به سمت استفاده از کارت سایر افراد حرکت کنند. خسروتاج ادامه داد: طی سه سال گذشته مرتب به همه استان‌ها، اتاق‌های بازرگانی و سازمان‌های وزارت صنعت و معدن گفته شده که کارت‌های بازرگانی صادر شده پایش شود و اگر کسی که کارت دریافت کرده که دارای ضوابط صدور کارت بازرگانی نبوده آن کارت بازرگانی حتما باطل شود. رییس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: تا امروز حداقل هزار کارت بازرگانی به دلیل عدم داشتن ضوابط مصوب دارنده کارت بازرگانی باطل شده و فکر می‌کنم، ضمن اصلاحات جزیی در آیین‌نامه، اصل موضوع برای صدور کارت بازرگانی اجرای درست است، تا کارت بازرگانی برای نااهلان صادر نشود.

 

 

ارسال نظر