جایزه اقتصادی به مرد سیاست

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۳۸:۳۰
کد خبر: ۱۱۴۵۶۴
جایزه اقتصادی به مرد سیاست

تعادل|

دومین مراسم دوره اهدای «نشان امین‌الضرب»

در راستای تجلیل از بسترسازان عرصه تولید و تجارت روز گذشته به مناسبت ۱۳4 سالگی تاسیس اتاق تهران برگزار شد. مراسم روز گذشته با نخستین دوره آن، یک تفاوت محسوس داشت و آن اینکه محمدجواد ظریف، مرد شماره یک سیاست خارجی ایران نیز به خاطر تلاش‌هایش در به سرانجام رساندن برجام و رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه اقتصاد کشور که زیان عمده آن متوجه فعالان بخش خصوصی بود، موفق به اخذ این تندیس ویژه اقتصادی شد. از این رو در این مراسم شاهد اهدای ۱۰ تندیس و نشان امین‌الضرب به کارآفرینان منتخب بودیم. چنین رویداد اقتصادی که می‌رود به یک سنت پسندیده تبدیل شود را می‌توان گامی در جهت ترغیب کارآفرینان جوان برای ورود به صحنه اقتصاد کشور دانست. اما آنچه دولتی‌ها و خصوصی‌ها در این گردهمایی بر آن اتفاق‌نظر داشتند، این بود که بدون رانت و درآمد نفتی هم می‌توان افتخار و تحول آفرید. اما حال تکلیفی که بر دوش حاکمیت و دولت گذاشته می‌شود، حرکت به سمت الگوسازی و معرفی الگوهای موفق در عرصه اقتصادی است تا امید و نشاط بار دیگر به بدنه جامعه بازگردد. برهمین اساس خواسته اصلی بخش خصوصی از بدنه نظام این بود که عرصه به صاحبان فن سپرده شود تا فعالان اقتصادی، کارآفرینان در یک فضای آرام، بدون رانت و بدون بروکراسی‌های زائد بتوانند فعالیت کنند، چراکه بنا به اظهارات سخنرانان این مراسم، کارآفرینی را می‌توان کلید عبور از بحران‌‌ها دانست.

 متن بیانیه هیات داوری

اتاق تهران در حالی مراسم نکوداشت امین‌الضرب و 134 سالگی تاسیس این نهاد را جشن گرفت که هدف از این مراسم کاشتن بذر امید و ارائه مدلی برای جوانان در عرصه کسب و کار به شمار می‌رفت. این روزها کمبود نقدینگی، بی‌رونقی و فضای سرد اقتصاد عرصه را برای ورود و حضور جوانان در بخش‌های اقتصادی تنگ‌تر از گذشته کرده است. از این‌رو مطالبه اصلی فعالان اقتصادی، گره‌گشایی از مشکلات و امیدبخشی به جامعه بود. در دومین مراسم اهدای تندیس، نشان و لوح امین‌الضرب، علاوه بر مسعود خوانساری به‌عنوان رییس اتاق تهران، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه حضور داشتند و سخنرانی کردند.

بیانیه این مراسم که از سوی هیات داوران قرائت شد، به این شرح بود: «اتاق تهران برای اهدای نشان کارآفرینی امین‌الضرب براساس معیارهای علمی و کارشناسی، نهایت دقت و وسواس را در شیوه برگزاری فراخوان‌های عمومی به خرج داده است. براساس الگوهای جهانی و بعد از استخراج بیش از 10 نوع شاخص در 8 حوزه جداگانه اقتصادی، فراخوان عمومی تنظیم و در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران اعلام و امکان ثبت‌نام برای تمام کارآفرینان کشور از طریق سایت اتاق تهران مهیا شد. بیش از 360 بنگاه بزرگ کشور طی مدت یک ماه در این فراخوان شرکت کردند. همچنین تشکل‌های اقتصادی بیش از 60 بنگاه بزرگ کشور را به دبیرخانه مراسم امین‌الضرب معرفی کردند. باید گفت که دبیرخانه همایش امین‌الضرب، پس از این با پایش و بررسی فرم‌های ارسال شده و امتیازبندی بنگاه‌ها، از میان 420 بنگاه موردنظر، 22 بنگاه با بالاترین امتیاز را انتخاب کرد. همزمان اتاق تهران با انتخاب 15 داور صاحبنام و کارشناس در حوزه اقتصادی اقدام به بررسی نهایی کارآفرینان کرد. براساس اصل داوری بی‌طرفانه فرم‌ها و جدول رزومه کارآفرینان در پاکت‌های محرمانه و به‌صورت جداگانه دراختیار آنها قرار گرفت. اتاق تهران امیدوار است با اهدای عادلانه و منصفانه نشان، لوح و تندیس امین‌الضرب به کارآفرینان کشور، جهت تکریم فرهنگ کارآفرینی گامی موثر برداشته باشد.»

 انتقادات شنیده شود

وزیر امور خارجه که از سوی هیات داوران مراسم امین‌الضرب به خاطر تلاش‌هایش در به سرانجام رساندن برجام و رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه اقتصاد کشور که زیان عمده آن متوجه فعالان بخش خصوصی بود، شایسته دریافت تندیس، لوح و نشان امین‌الضرب دانسته شد و مورد تجلیل قرار گرفت، در ابتدای سخنانش به ناآرامی‌های اخیر کشور اشاره کرد و نقش بخش خصوصی در گذشته و حال را برجسته ارزیابی کرد.

محمدجواد ظریف گفت: به خاطر مردم است که تنها کشور آرام و امن در منطقه هستیم و به همین دلیل است که باید نظر مردم، دیدگاه مردم، انتقاد مردم و اعتراض مردم را با گوش جان بشنویم. او افزود: ما در این کشور هر چه داریم از جمله امنیت، رفاه، توسعه و آرامش از مردم داریم. مردم ما همان‌طور که امام راحل فرمودند ولی‌نعمتان ما هستند و به خاطر این مردم است که ما امروز در دنیا سربلند هستیم. وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: همین مردمی که خط خودشان را از خشونت و از برهم زدن کشور جدا کرده و می‌کنند و هیچ‌گاه در کنار خشونت نخواهند ایستاد. بنا به اظهارات ظریف، این مردم همواره از ما جلوتر بوده‌اند و بعضی وقت‌ها که سابقه روابط سیاسی ایران با برخی کشورها را نگاه می‌کنیم شاهد هستیم که سابقه روابط سیاسی بخش کوچکی از سابقه روابط تجاری ایران وکشورهای مختلف است و بازرگانان ما همواره در انتقال فرهنگ ایرانی و دیدگاه‌های ایران پیشگام و حتی پیش‌قدم در ترویج دین، آیین و مرام بوده‌اند. از سوی ‌دیگر، میهمان دیگر این مراسم از بدنه دولت، محمد شریعتمداری سکاندار بخش صنعت، معدن و تجارت بود. این مسوول دولتی درباره شرایط کنونی جامعه گفت: امروز هم کسانی در جامعه هستند که پا جای پای امین‌الضرب گذاشته‌اند. این افراد در شرایط امروز چه در دوران تحریم و چه در دوران پسابرجام اقدامات ارزنده‌یی انجام داده‌اند و در رونق و رکود از تلاش باز نایستاده‌اند و خود را از همه پیچ و خم‌ها به مقصد نهایی تولید رسانده‌اند. شریعتمداری اظهار کرد که در کشور ما با وجود مشکلات، امیدهای فراوانی است، به‌طوری که 85 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در عرصه صنعتی فعالیت می‌کنند. او افزود: چنانچه با مشکلاتی که در حوزه بانک، بیمه و مقررات کسب و کار مواجه هستیم، اما اگر با امید در حل مشکلات صنعتی گام بر داریم، می‌توانیم از همه مشکلات عبور کنیم. شریعتمداری بیان‌ کرد: به امید آن روز که دولت، مجلس و پارلمان بخش‌خصوصی بتوانند با ایجاد سهولت در فضای کسب و کار گام‌های بزرگ و موثری در عرصه اقتصاد بردارند و کارآفرینان در شرایط بهتری کار کنند. وزیر جهاد کشاورزی دیگر سخنران این مراسم بود که در دومین مراسم اعطای نشان امین‌الضرب به کارآفرینان برتر حضور یافته بود. محمود حجتی عنوان کرد: هر جایی که اصرار و پافشاری بر انجام کار داشته باشیم هم ظرفیت‌های زیادی پیرامون ما وجود دارد و هم توانایی‌هایی در وجودمان هست که با ایده گرفتن از گذشتگان می‌توانیم آن را به مرحله عمل برسانیم. او افزود: همه گرد هم آمده‌ایم که از خلاقیت‌ها و تلاش بزرگمردانی که در گوشه و کنار کشور و تاریخ کشور منشا خیر و اثر مثبت بوده‌اند، تجلیل کنیم که یکی از این نمونه‌ها حاج حسن امین‌الضرب است. وزیر جهاد کشاورزی به اقدامات گذشتگان ایران در راستای حفظ کسب و کار اشاره کرد و افزود: در کارهای گذشتگان ما پشتکارهای فراوانی بوده و این طور نبوده که یک‌شبه بخواهند نتیجه کار خود را ببینند. ما امروز دنباله راه و مسیر آنها هستیم. ظرفیت‌هایی که در وجود انسان نهاده شده حد و حصر ندارد و خیلی کارها می‌توانیم، انجام دهیم اما به سمت این اقدام‌ها گام برنمی‌داریم و ممکن است این انجام ندادن‌ها از جهل یا خستگی باشد.

 کارآفرینی بدون رانت

در ادامه این مراسم نوبت به اهالی بخش خصوصی رسید تا دغدغه‌هایشان را به گوش دولتمردان برسانند. رییس اتاق بازرگانی تهران که خود متولی برگزاری چنین مراسمی بود به ایراد سخنانی در خصوص این مراسم پرداخت و گفت: با وجود رکود حاکم بر اقتصاد کشور کارخانه‌های بخش خصوصی همچنان برای هزاران جوان ایرانی شغل ایجاد کرده‌اند و میلیاردها تومان به عنوان مالیات و بیمه می‌پردازند و میلیاردها دلار صادرات انجام می‌دهند. مسعود خوانساری گفت: امین‌الضرب دلباخته نام ایران بود و او در تکمیل راه‌آهن ایران نقش داشت و مدتی قبل از آن برق را به ایران آورد. او افزود: امروز کارخانه‌های بخش‌خصوصی باید به نمایشگاهی برای عرصه توانمندی تبدیل شوند و این کارخانه‌ها و این کالاها و این کارآفرینان افتخار ملت ایران هستند و چه باک که نام آنها را در هر محفلی تکرار کنیم.

او افزود: جوانان کشور برای رشد الگو می‌خواهند تا به جای مهاجرت با افتخار در همین آب و خاک به زندگی و کار ادامه دهند. رییس اتاق تهران با اشاره به حضور کارآفرینان در عرصه کسب‌وکار تصریح کرد: از میان این کارآفرینان برجسته کسانی هستند که محتاج یک قرص نان بوده‌اند، ولی امروز کارآفرین هستند و هزاران نفر از کارخانه‌هایی که آنها تاسیس کرده‌اند، نان می‌خورند.

او خطاب به دولتمردان افزود: جوانان تحصیل‌کرده و کوشای امروز باید بدانند، می‌شود از خاکستر فقر ققنوس‌هایی ایجاد کرد. امید یعنی کارآفرینی که بدون رانت و بدون درآمد نفتی چرخ کارخانه‌اش می‌چرخد. اگر امروز دولت و حاکمیت می‌خواهند شور و نشاط را به کشور بازگردانند، باید باز هم به سمت این کارآفرینان بروند و آنان را به عنوان اسطوره در قرن معاصر تبلیغ کنند. خوانساری تصریح کرد: عرصه عمل را باید به اهلش سپرد و بگذارند بدون بروکراسی کار کنند و امید و کارآفرینی کلید عبور از بحران‌هاست و چشم ما به دولتی است که با بهبود فضای کسب‌و‌کار و رانت‌زدایی و تبدیل و خرد آمده است. به گفته رییس اتاق تهران برخی کارآفرینایی که امروز معرفی می‌شوند، گذشته‌یی در فقر، ولی در فخر دارند و از رانت و درآمد نفتی بهره‌یی نداشته‌اند. لوح امین‌الضرب به آنهایی اهدا می‌شود تا با غرور اعلام کنیم که کارآفرینان ایرانی از نقطه هیچ و صفر به این نقطه از درخشش رسیده‌اند.

 اثر ماندگار

رییس پارلمان بخش خصوصی نیز طی سخنانی از راز ماندگاری امین‌الضرب سخن به میان آورد. غلامحسین شافعی افزود: راز جاودانگی این انسان‌های بزرگ را باید در خودگذشتگی و خودرها شدن دید و اینکه آنها آینده را از گذشته روشن‌تر می‌بینند و تلاش و کوشش را برای خدمت به خلق در نچسبیدن و اعتبار نگرفتن به میزها و عناوین باید دید و راز ماندگاری را باید در جست‌وجوهایشان برای حقیقت و عشق‌شان برای نوآوری و کارآفرینی باید مشاهده کرد. او با بیان اینکه امین‌الضرب نخستین کارخانه برق و بلورسازی را تاسیس کرد، گفت: با وجود تلاش برای تاسیس کارخانه ذوب‌آهن نتوانست، این کار را انجام دهد، ولی کلنگی که او زد، منجر به ورود ایران به این مقوله شد. بنا به گفته او، قدرت و مکنت امین‌الضرب باعث ماندگاری او نشد و هیچ‌کس را هم سراغ نداریم که این‌گونه ماندگار شده بود. او کارآفرینی به معنای عام و فراگیر بود و او از آزاداندیشان عصر خود به شمار می‌رفت. به دلیل برقراری ارتباط با سید جمال‌الدین اسدآبادی دچار مشکلاتی شد و حکومت وقت آزارهایی به امین‌الضرب رساند. شافعی با اشاره به چند مطلب از وصیتنامه امین‌الضرب گفت: در این وصیتنامه به فرزند و وارث‌اش گفته است که پسرم در امور آنچه می‌توانی به‌طور مخفی و بدون ملتفت شدن کسی انجام بده و از اجرای آن خودداری نکن. اشخاصی که پیرمرد هستند و فقیر شده‌اند، مراعات حالشان را در خفا و آشکارا کن.

از آن‌سو این مراسم یک میهمان دیگر هم از شورای شهر تهران داشت. احمد مسجدجامعی وزیر اسبق ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود عنوان کرد که منزل خاندان امین‌الضرب مرکز رفت و آمد علمای دین، بزرگان سیاست، بزرگان شعر و ادب بوده و همه گرد یک نفر که در راس تجارت بوده، جمع می‌شدند و این ذات تجارت بود که با همه زندگی و اجتماعی آمیخته بود و مبنای توسعه و پیشرفت تجارت بود. او ادامه داد: در خانه امین‌الضرب کتابخانه‌یی وجود دارد که نسخ نفیس خطی در آن قرار دارد و حتی برخی بزرگان در این کتاب‌ها حواشی عالمانه‌یی نوشته‌اند و تجارت به فرهنگ و هنر و ایران و توسعه و پیشرفت توجه جدی داشت و برای همه اینها فکر می‌کرد و من خوشحالم که نام این تاجر بزرگ روی مراسم قدردانی از پیشکسوتان تجارت نهاده شده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که از این پس این مراسم در خانه امین‌‌الضرب که اعضای این خاندان با سختی آن را حفظ کرده‌اند، برگزار شود.

 

منتخبان اعطای تندیس، نشان و لوح امین‌ الضرب

براساس آرای هیات داوران، ایوب پایداری بنیانگذار گروه صنعتی میهن به ‌واسطه ایجاد 13هزار شغل و 50 میلیون دلار صادرات شایسته دریافت این تندیس شناخته شد.

این گروه صنعتی هم‌اکنون 65 درصد بازار بستنی کشور را در اختیار دارد. همچنین مهدی فضلی، مدیرعامل گروه صنعتی گلرنگ نیز که در کارنامه کاری خود ایجاد اشتغال برای 17هزار نفر را دارد و رتبه نخست فروش محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی در کشور را کسب کرده است. دیگر برنده تندیس، نشان و لوح امین‌الضرب بود. اما هیات داوران دومین همایش اهدای جایزه امین‌الضرب، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را نیز به دلیل آنچه «شکل‌گیری توافق هسته‌یی و برجام که تحریم‌های اقتصادی را برچیده و راه را برای توسعه اقتصادی، فعالیت‌های بخش خصوصی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و دیپلماسی اقتصادی گشوده است» شایسته دریافت تندیس، لوح و نشان دانستند و بدین‌ترتیب نشان امین‌الضرب به سینه ظریف الصاق شد و رییس اتاق تهران نیز تندیس و لوح امین‌الضرب را به او اعطا کرد. در ادامه و براساس آرای هیات داوران، محمدعلی رجالی بنیانگذار شرکت ظر‌ف مصور، محمدرضا رستمی بنیانگذار شرکت مارال صنعت جاوی ، ‌هاله حامدی‌فر مدیرعامل شرکت دارویی سیناژن و حسام آرمندهی بنیانگذار اپلیکیشن کافه بازار و سایت دیوار فعالانی بودند که شایسته تقدیر و دریافت لوح و نشان امین‌الضرب معرفی شدند. همچنین علی‌اصغر حاجی‌بابا بنیانگذار شوفاژ کار ایران و پارس‌متال و علینقی خاموشی، فعال صنعت نساجی و رییس اسبق اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران به عنوان دو پیشکسوت با سابقه سال‌ها تلاش و مجاهدت در عرصه اقتصاد موفق به دریافت نشان و لوح امین‌الضرب شدند. منصوره اتحادیه، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و استاد بازنشسته دانشگاه تهران که به تازگی کتاب «زندگینامه حاج محمدحسن کمپانی، امین دارالضرب» با ترجمه او توسط نشر تاریخ ایران و با همکاری اتاق تهران به بازار آمده است، شایسته دریافت لوح و نشان امین‌الضرب شناخته شد.

 

ارسال نظر