اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۲۱

خروج بانک‌ها از بنگاهداری

ایسنا| رییس اتاق ایران در واکنش به منع بانک‌ها از مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: خروج بانک‌ها از بنگاهداری یکی از خواسته‌های بخش‌ خصوصی است که این موضوع تا حدودی محقق شد. غلامحسین شافعی پنج‌شنبه شب در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌ خصوصی در اتاق مشهد اظهار کرد: مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی بانک‌های کشور کاملا ممنوع شده و این یکی از مواردی بود که بخش‌خصوصی آن را دنبال می‌کرد تا بانک‌ها از بنگاهداری خارج شوند، بنابراین، این تصمیم موجب خوشحالی ماست. او ادامه داد: موسسه پژوهش اقتصاد کشاورزی اعلام کرده سهم صادرات کشاورزی از کل صادرات کشور به 13درصد رسیده و 250هزار هکتار زمین در کشور زیر کشت می‌رود. نکته قابل توجه این است که ایران 9 میلیون و 600 هزار هکتار اراضی آبی دارد و میزان صادرات محصولات کشاورزی آن 6.4میلیارد دلار است. ترکیه که 5میلیون و 215هزار هکتار اراضی آبی دارد، صادرات محصولات کشاورزی‌اش 16.6میلیارد دلار است و مالزی با 380هزار هکتار اراضی آبی 25.5 میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر می‌کند. شافعی همچنین درباره مدیریت گمرک استان خراسان‌رضوی یادآور شد که گمرک‌ استان‌ها به ویژه در خراسان‌رضوی باید نقش بسزایی درباره مبارزه با قاچاق داشته باشند تا به این شیوه تولید در کشور به رشد و شکوفایی دست یابد.

لزوم پاس کردن استانداردهای 63 گانه

ایرنا| رییس سازمان ملی استاندارد ایران از رایزنی برخی خودروسازان برای بازگشت مجدد بعضی از این خودروها به خط تولید خبر داد. نیروه پیروزبخت گفت: تا ابتدای دی ماه امسال خودروسازان باید مدارک استاندارد 55 گانه را به این سازمان تحویل می‌دادند و همه خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند از دور خارج شدند.

او ادامه داد: از این تاریخ مقرر شده هر خودرویی از خودروهای یاد شده چنانچه بخواهد مجدد به خط تولید بازگردد باید استانداردهای 63 گانه را پاس کند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین 8 استاندارد دیگر نیز اضافه شده که باید این مراحل را سپری کنند. پیروزبخت تصریح کرد: این مهلت تا اول دی ماه سال آینده 97 برای این خودروها باقی است اما از ابتدای زمستان آینده به بعد پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامی است و 22 استاندارد دیگر نیز اضافه خواهد شد. او افزود: تا ابتدای زمستان امسال خودروسازان با توجه به ارزیابی خود از پاس یا عدم پاس استانداردهای 55 گانه راسا به توقف تولید برخی خودروها اقدام کردند و به نظر می‌رسد دیگر شاهد بازگشت آنها به خیابان‌ها و جاده‌ها نخواهیم بود.

جزئیات پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان

فارس| قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت گفت: سود تسهیلات صندوق توسعه ملی به صادرکنندگان از 24درصد به 13.5درصد کاهش یافت. محمدرضا مودودی با تایید کاهش نرخ سود تسهیلات پرداختی صندوق توسعه ملی به صادرکنندگان اظهار کرد: صندوق توسعه ملی مبلغ 2هزار و 300میلیارد تومان در راستای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان در بانک‌ها با نرخ 11درصد سپرده‌گذاری کرده است. او افزود: معادل همین مبلغ را بانک‌ها در راستای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان با نرخ 16درصد در نظر گرفتند که در مجموع رقم پرداختی تسهیلات بانکی به صادرکنندگان مبلغ 4هزار و 600میلیارد تومان شد که سود آن هم 13.5درصد در نظر گرفته شد. او با بیان اینکه قرار بوده 12 بانک عامل پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان را بر عهده بگیرند، بیان کرد: برخی بانک‌ها از قبیل بانک توسعه صادرات، صنعت و معدن، سپه و بانک تعاون در این رابطه بسیار خوب عمل کرده‌اند و با دریافت منابع از صندوق توسعه ملی در حال پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان با سود 14.5درصد هستند. مودودی افزود: اما برخی بانک‌ها به دلیل اینکه رویکرد صادراتی چندانی ندارند در این زمینه چندان خوب عمل نکرده‌اند. او بیان کرد: عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان بستگی به به‌روز بودن داده‌ها و گرایش صادراتی آنها دارد. او اظهار کرد: بانک‌ها معادل منابعی را که از صندوق توسعه ملی دریافت می‌کنند خود هم باید همان میزان را به عنوان پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان ارائه دهند. به گفته مودودی؛ پیش از این نرخ سود تسهیلات پرداختی صندوق توسعه ملی به صادرکنندکنندگان 24 درصد بود.

بخشنامه جدید واردات برنج

فارس| مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به بخشنامه جدید واردات برنج گفت: ترخیص کلیه محموله‌های برنج که قبل از 3 آذر 96 به گمرکات کشور وارد شده و قبض انبار دارند، بلامانع است. علی علی‌آبادی‌فراهانی افزود: بخشنامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص به گمرکات ارسال شده است. از سوی دیگر معاون تنظیم مقررات سازمان توسعه تجارت در بخش دیگر سخنانش درباره گرانی کاغذ گفت: در داخل کشور هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده که منجر به گرانی کاغذ شود. علی‌آبادی توضیح داد: تعرفه کاغذ همان 5درصد سابق است و اختصاص ارز مبادله‌یی به کاغذ هم ادامه دارد. او افزود: بر این اساس همان‌طور که دیده می‌شود هیچ اتفاق جدیدی در این حوزه رخ نداده و ما تغییری در شرایط ایجاد نکرده‌ایم. اکنون حقوق ورودی و تعرفه واردات همانند سابق است و همان‌طور که اشاره شد، اختصاص ارز مبادله‌یی به کاغذ قطع نشده است. از سوی دیگر کاغذ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هم معاف است. او اظهار کرد: حال با تمام این شرایط چنانچه همچنان شاهد گرانی کاغذ در بازار هستیم، به احتمال قوی این موضوع به قیمت‌های جهانی مربوط می‌شود، چرا که در داخل کشور هیچ اتفاقی نیفتاده و تصمیمی گرفته نشده که منجر به گرانی کاغذ شود.

 

ارسال نظر